بیم و امیدهای گردشگری در عصر کرونا

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۲۹۸
بیم و امیدهای گردشگری در عصر کرونا

اصفهان هفت کارشناس در وبینار «رویدادهای گردشگری در عصر کرونا» به بررسی شرایط فعلی کشور در حوزه گردشگری پرداختند و برای خارج کردن آن از رکود، پیشنهاداتی را مطرح کردند. علی کرباسی‌زاده، رییس شورای هماهنگی توسعه پایدار و مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان در وبینار «رویدادهای گردشگری در عصر کرونا» که شامگاه چهارشنبه-۲۹ مرداد ماه برگزار شد، گفت: از یک سو عصر کرونا با افت گردشگری سنتی در سطح بین‌المللی همراه است و از سوی دیگر با دورکاری بخش عمده‌ای از شاغلان در دنیا و بیشتر شدن اوقات فراغت آنها نیاز به تجربیات جدید در این افراد به وجود آمده است. وی با اشاره به اینکه از بین ۱.۴ میلیارد نفر گردشگر دنیا بیش از ۳۷ درصد آنها (چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون نفر) گردشگر فرهنگی و تاریخی هستند، ادامه داد: این افراد عمده مقاصد گردشگری تاریخی فرهنگی دنیا را بازدید کرده‌اند و همه آنها ایران و شهرهای آن مثل اصفهان، یزد، شیراز و ... را می‌شناسند از این رو علاقه‌مند به بازدید و آشنایی بیشتر با این مقاصد هستند. کرباسی‌زاده اظهار کرد: به دلیل تحریم‌ها، تبلیغات منفی و عدم اطمینان این گردشگران و همچنین شرایط کرونا، با وجود فرهنگ گردشگری مجازی و نیابتی زمینه جذب گردشگران بسیار زیاد است و ظرفیت خالی آژانس‌ها و راهنمایان تور خارجی، همچنین ارزان بودن قیمت خدمات گردشگری در کشور، خود فرصت بزرگی برای بازاریابی است. رضا سلطانی، متخصص در حوزه برند مقصد و گردشگری دیجتیال نیز در این وبینار با اشاره به حوادث تلخی که در تاریخ جهان اتفاق افتاده و هر بار گردشگری را با مشکل مواجه کرده گفت: خوشبختانه تجربه نشان می‌دهد که گردشگری دوباره اوج می‌گیرد و ما نباید ناامید باشیم. وی ادامه داد: با نگاهی به تئوری مازلو در می‌یابیم که بعد از تأمین نیازهای اولیه، انسان به سفر و فراغت و گردش میل پیدا می‌کند بنابراین می‌توان گفت که گردشگری هیچ‌وقت نمی‌میرد و ما تا ۱۰ سال آینده شاید تا ۴۰۰ میلیون توریست چینی را بتوانیم داشته باشیم. سردبیر مجله خبری گردشگری سفر، با تکیه بر تحقیقات و نظر سنجی‌هایی که رفتار توریست‌های امریکا و اروپا را مورد بررسی قرار داده بود، اظهار کرد: طی این تحقیقات اکثر توریست‌ها در شرایط کنونی رفتن به طبیعت و شهرهای کوچک ساحلی کم جمعیت را به شهرها ترجیح می‌دهند بنابراین می‌توان حدس زد که بومگردی‌ها رونق بهتری خواهند گرفت. سحر موحدی، دبیر علمی وبینار رویدادهای گردشگری در عصر کرونا نیز با بیان اینکه عصر کرونا تغییراتی را در نگرش همه ایجاد کرده، به کلان روندهای گردشگری در مقاصد فرهنگی تا قبل از کرونا اشاره کرد و گفت: قبل از کرونا ما تقریبا نیم میلیاد گردشگر فرهنگی داشته‌ایم که با رشد ۱۵ درصدی توریسم فرهنگی همراه بوده است. امیر ناصرالدین طباطبایی، رییس جامعه هتلداران یزد، دیگر سخنران این وبینار اظهار کرد: گزارش بانک جهانی در رابطه با تاثیرات کرونا بر تولید ناخالص داخلی و تجارت کشورها نشان از افت شدید درآمد افراد و افت رشد تولید ناخالص داخلی کشورها دارد. وی افزود: به اعتقاد بانک جهانی کرونا می‌تواند به چند روش بر اقتصاد کشورها و جهان تاثیر بگذارد از جمله کاهش اشتغال، افزایش در هزینه‌های معاملات بین‌المللی، کاهش سفر و کاهش تقاضا برای خدماتی با ارتباط نزدیک. شورای سفر و گردشگری جهانی نیز کاهش ۱۲ تا ۱۴ درصدی سفر در جهان طی سه ماهه سال ۲۰۲۰ و از دست رفتن بیش از ۵۰ میلیون شغل در این صنعت جهانی را پیش بینی کرده بود که در عمل بیش از آن را دیدیم. آرش نورآقایی، مدیر مسوول فصلنامه گردشگری گیلگمش نیز در این وبینار اظهار کرد: بیشتر از یک ماه دیگر سازمان جهانی گردشگری شعار خود را تغییر خواهد داد و شعار جدید آن نیز «ایجاد صلح و ترویج دانش» خواهد بود. وی با گریزی به اهمیت محتوا در مقوله گردشگری گفت: اگر محتوا در گذشته شاه بود، اکنون شاهنشاه است و وزارت میراث که تاکنون توجه زیادی به محتوا نداشته باید به این مقوله وارد شود و نه به پربازدید شدن بلکه به مفید و جذاب بودن محتوای تولید شده فکر کند. نورآقایی با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست کدام پلتفرم برای ارایه محتوا به مخاطب مفید است، بر اهمیت قصه و روایت در بحث تولید محتوا تاکید کرد و توضیح داد: در حال حاضر دیگر حرفِ بازاریاب مردم را جذب نمی‌کند در حالی که قصه از دیرباز تاکنون جذاب بوده است و باید از این عنصر استفاده کرد.