اما و اگرهای پوشش بیمهای «ویزیت از راه دور»
اگر قرار باشد تله مدیسین (پزشکی از راه دور) در کشور راهاندازی شود باید شناسنامه آن نوشته شده و شاخصها کاملا مشخض شود. دبیر و رییس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت ضمن بیان مطلب فوق گفت: نباید این مساله تقاضای القایی ایجاد کند؛ بهطوری که بیمهها ورشکست شوند و برای خدمات اصلی هم نتوانند پول دهند. دکتر سید سجاد رضوی در گفتوگو با ایسنا، درباره نحوه پوشش بیمهای و تعرفهگذاری پزشکی از راه دور یا تله مدیسین که اخیرا و در شرایط کرونا از سوی وزارت بهداشت در چند دانشگاه منتخب راهاندازی شده است، گفت: اولا باید توجه کرد که تله مدیسین در کتاب تعرفه، تعرفه مشخص دارد که د ر حوزه تعرفه بر اساس آن عمل میشود. وی افزود: حال اینکه آیا این خدمت تحت پوشش بیمه قرار میگیرد یا خیر، نیاز به کار فنی و کارشناسی دارد. ابتدا باید دستورالعمل تله مدیسین بهطور مشخص تدوین شود و یک آیین نامه اجرایی داشته باشیم که بر اساس آن بیمهها بتوانند نظارت کاملی داشته و محاسبات خود را انجام دهند. رضوی با بیان اینکه هنوز گایدلاین و شناسنامه این خدمت به ما ارایه نشده است، ادامه داد: به محض اینکه این موارد تدوین شود ما اقدامات مربوط به پوشش بیمهای را انجام میدهیم. او با تاکید بر اینکه میزان تقاضاهای القایی میتواند در تله مدیسین افزایش یابد، گفت: بر همین اساس بیمهها میگویند در این صورت ما نمیتوانیم مدیریت کنیم. باید مشخص شود که کدام بیماران از طریق تله مدیسین میتوانند ویزیت شوند. یک بحث این است که بیمار باید یکبار ویزیت حضوری شود و پرونده داشته باشد و بعد پیگیریهای درمانش را از طریق تله مدیسین انجام دهد، مشاوره دریافت کند و کارهایش را انجام دهد. در عین حال این ویزیتها باید به میزان مشخص بوده و محدود شوند. مثلا مشخص شود که یک فرد در سال چندبار میتواند از خدمت تله مدیسین استفاده کند. به عنوان مثال فردی که سرما خورده است، میتواند به پزشک هم مراجعه کند. رضوی اظهار کرد: هدف ما بیشتر این است که تله مدیسین برای بیماران مزمن مانند بیماران قلبی_تنفسی و.... که بیرون آمدن به صلاح شان نیست، مهیا شود و این بیماران بتوانند از خدمات تله مدیسین استفاده کنند که باید پرونده هم داشته باشند.وی با بیان اینکه با کلیات این اقدام در کشور موافقیم و این خدمت باید در کشور راهاندازی شود، گفت: البته به شرط اینکه شناسنامه آن نوشته شود، موارد و شاخصها کاملا مشخص شود تا خدایی نکرده تقاضای القایی ایجاد نکند؛ بهطوری که بیمهها ورشکست شوند و برای خدمات اصلی هم نتوانند پول دهند. باید شاخصهای این خدمت دقیقا مشخص شود. رضوی درباره میزان پوشش بیمهای خدمات تله مدیسین گفت: در حال حاضر بیمهها ۷۰ درصد ویزیت را تقبل میکنند. حال باید محاسبات انجام شود تا ببینیم بیمهها چه میزان از این خدمت را تقبل کنند. ممکن است 50 - 50 شود. زیرا بیمار در خانه است و هزینه رفت و آمد ندارد. به هر حال باید بار مالی این خدمت به دقت محاسبه شود تا ببینیم این اقدام برای بیمهها چقدر بار مالی دارد. در عین حال یک موضوع هم تعرفه خدمت است. ممکن است بیمه خدمتی را در این قالب پوشش ندهد و مردم خودشان تمایل داشته باشند که پرداخت کنند که باید محاسبات آن را انجام دهیم. بنابراین زمانیکه معاونت درمان شناسنامه خدمات تله مدیسین را تدوین کند، به سمت اجرایی کردن این خدمت رفته و محاسبات بیمهای و تعرفهای را انجام میدهیم تا ببینیم بیمهها میتوانند از پس پوشش بیمهای این خدمات برآیند یا خیر.