توپ زیان فرودگاههای وزارت نفت در زمین وزارت راه
گروه راه و شهرسازی|
یک روز پس از آنکه اعلام شد، وزارت نفت تمایل دارد تا فرودگاههای تحت مالکیت خود را حتی به صورت رایگان به شرکت فرودگاهها واگذار کند، اما تمایلی از طرف مقابل برای انجام این واگذاری وجود ندارد، تورج دهقانی زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی از موافقت شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران از تحویلگیری فرودگاههای عسلویه و ماهشهر خبر داد و گفت: مالکیت فرودگاهها با این شرکت است و سازمان هواپیمایی کشور به موضوع مالکیت ورود نمیکند. به گزارش خبرگزاریهای داخلی، تورج دهقانی زنگنه دیروز اظهار کرد: مالکیت فرودگاهها با شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران است و قرار شده این شرکت در گام نخست، فرودگاههای عسلویه و ماهشهر را تحویل بگیرد. دهقانی زنگنه پیشتر درباره گزارش نهایی علت سانحه فرودگاه ماهشهر که در تاریخ هفتم اسفندماه سال گذشته رخ داد و در جریان این سانحه هواپیمای بویینگام دی کاسپین از مسیر باند منحرف شد، گفته بود: هدف از بررسی سوانح، شناختن ریشههای رویداد و جلوگیری از رخداد مجدد آن با شناسایی و پیادهسازی اصلاحات لازم جهت حذف زمینههای تکرار آن بوده است. وی اذعان کرده بود: پس از انتشار گزارش نهایی سازمان در خصوص سانحه هواپیمای مسافری MD83 شرکت کاسپین در فرودگاه ماهشهر و در ادامه گفتوگوی مدیرکل فرودگاههای استان خوزستان با توجه به اینکه محتوای خبر منتشر شده وجود ناهماهنگی و عدم مسوولیتپذیری را القا میکرد در قالب یک اقدام پیشگیرانه، به منظور حفظ ایمنی و تا مشخص شدن نتیجه بررسیها دستور توقف فعالیت فرودگاه صادر شد. رییس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرده بود: پس از آن با دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و رایزنی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها، شرکت فرودگاهها در گام نخست مسوولیت ناوبری فرودگاههای ماهشهر و عسلویه را بهصورت مکتوب پذیرفت. با این تمهید، ادامه فعالیت فرودگاه ماهشهر و برقراری پروازها، از سوی سازمان هواپیمایی کشوری با رعایت کامل ایمنی مورد موافقت قرار گرفته است. روز شنبه هفته جاری، محسن آتش زمزم، مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی ماهشهر در واکنش به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری به سانحه فرودگاه ماهشهر و واگذاری این فرودگاه تحت مالکیت وزارت نفت به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: ما دستور اکید از وزارت نفت داریم که فرودگاههای تحت مالکیت این وزارتخانه تحویل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران شود. بنده و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ۲ جلسه با سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در این خصوص داشتهایم. متأسفانه شرکت فرودگاهها این پیشنهاد ما را نپذیرفت که البته آنها هم توجیهات خودشان را داشتند؛ به خصوص که اکثر فرودگاههای کشور زیان ده هستند؛ از نظر شرکت فرودگاهها، فرودگاههایی هم که در اختیار وزارت نفت است، زیان ده هستند چرا که پروازهای این فرودگاهها کم است. وی تصریح کرد: ما برای نگهداری و اداره فرودگاه ماهشهر، سالانه ۲۰ میلیارد تومان از درآمد صنعت پتروشیمی بندر ماهشهر هزینه میکنیم که نشان میدهد نگهداری این فرودگاه، زیان ده است. به رغم آنکه زمین و تأسیسات زیادی به فرودگاه ماهشهر اختصاص دارد، اما برای آنکه واگذاری آن به شرکت فرودگاهها اتفاق بیفتد، به مدیرعامل شرکت فرودگاهها پیشنهاد دادهایم تا این فرودگاه را همراه با کل تجهیزات آن به رایگان به آنها واگذار کنیم. آتش زمزم گفت: حتی در مرحله بعدی به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران پیشنهاد دادیم تا علاوه بر واگذاری، هزینه نگهداری یک سال آن را هم تقبل کنیم تا شرکت فرودگاهها بتواند بهطور کامل در این فرودگاه مستقر شود. وی بیان کرد: فرودگاه داری کار صنعت پتروشیمی نیست و باید شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران آن را تحویل بگیرد؛ هزینههای مربوطه را هم حاضریم پرداخت کنیم.