اخبار
مجوزها و رویههای مخل کسبوکار شناسایی شد
شاتا |معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با همکاری اتاق بازرگانی، خانه صنعت و دیگر تشکلها و انجمنها فهرست کاملی از مجوزها، رویهها و مقررات مخل کسبوکار این بخش، شناسایی و برای هر مورد پیشنهاد اصلاحی آماده شد. سعید زرندی در کارگروه پایش فضای کسبوکار با بیان این مطلب، افزود: خیلی از موضوعات که موجب گلایه و ناراحتی فعالان بخش تولید و تجارت است به خارج از اختیارات و وظایف وزارتخانه مرتبط است که ما موظف به پیگیری و حل آن هستیم. معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان اینکه برخی مشکلات و رویهها نیز مرتبط با داخل وزارتخانه میباشد که باید اصلاح شود، تصریح کرد: البته شرایط کشور نیز باعث شده در برخی زمانها تصمیمات خاصی گرفته شود که مورد رضایت فعالان این بخش نبوده اما باید تلاش کنیم از بخشنامههای متعدد جلوگیری و رویهها را سهل کرد. وی افزود: آنچه در اختیار وزارتخانه است با جدیت دنبال میشود باید رویهها و قوانین را شفاف کرده و به اطلاع همه ذینفعان رسانده شود. دولت الکترونیک و بستر مناسب خدمات در وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیگر اقدامات مهمی است که در حال انجام است.
قطعات مانده در گمرک ترخیص نشدند
تسنیم |دبیر انجمن قطعهسازان خودرو از رسوب قطعات خودرو و عدم ترخیص سریع بر خلاف وعدههای داده شده خبر داد و گفت: چرا وقتی قطعات در کشور وجود دارد و میتواند به چرخه تولید تزریق شود، باید شاهد کاهش تیراژ تولید باشیم؟ آرش محبینژاد درباره عدم ترخیص قطعات خودرو و انباشت خودروهای ناقص در پارکینگها اظهار داشت: یکی از دلایل خودروهای ناقص نبود قطعات است و بعضا بیش از 6 ماه است که قطعات خودرو اعم از یدکی، مواد اولیه و تولید در گمرکات مانده و ترخیص نشده است. وی ادامه داد: اخیرا گمرک اعلام کرده که ترخیص به صورت درصدی و بدون توجه به کد رهگیری انجام میدهد و با توجه به اینکه حدود 110 هزار خودرو ناقص در پارکینگها رسوب شده، این اقدام میتواند کمک خوبی برای ترخیص سریع قطعات خودرو از گمرک باشد، اما متاسفانه این امر عملی نشده و ترخیص به کندی انجام میشود. محبی نژاد با تأکید بر اینکه اگر ترخیص این اقلام به سرعت انجام نشود، نیاز بازار به این قطعات با مشکل روبه رو شده و جهش تولید رخ نخواهد داد، افزود: علی رغم همه رایزنیهایی که با بانک مرکزی انجام شده، درخواست کردیم تا بخش اندکی از ارز مورد نیاز بخش خودروسازی کشور یعنی یک چهارم را بدون انتقال ارز و ذکر منشا، انجام شود تا بتوانیم خودروهای رسوب شده را تکمیل کنیم. وی ادامه داد: ارزش کل کالاهای رسوب شده در گمرک حدود یک میلیارد دلار است که درخواست ما برای ترخیص با این شرایط یکچهارم این مبلغ است. به گفته وی، جالب است که ما قطعات مورد نیاز را برای تولید، در گمرک کشور خود داریم، اما شاهد توقف و کاهش تولید و تیراژ خودرو هستیم. بنابراین از مسوولان یعنی وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی درخواست میکنیم با هماهنگی و توافق با یکدیگر این مشکل را حل کنند تا شاهد وعدههای توخالی نباشیم.