پاسخ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به منتقدان امتا

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۷۷

پس از الزام معاونت دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی در خصوص الزام پلتفرم‌های آگهی خودرو و مسکن مبنی بر احراز هویت ‌‌آگهی‌دهندگان خود از ابتدای مهرماه از طریق سامانه امتا انتقادات زیادی به سامانه امتا از سوی ‌کسب‌وکارهای مختلف وارد شد. ‌کسب‌وکارهای اینترنتی از طرق مختلف اعلام کردند که سامانه امتا API مورد نظر را دراختیار آنان نمی‌گذارد از همین رو اتصال بسیار سخت است یا فرایند احراز هویت از طریق امتا طولانی است و کاربرانشان را از دست خواهند داد. برخی دیگر نیز کارنامه امتا را در پروژه ثبت‌نام خودرو غیر موفق ارزیابی می‌کردند حال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با صدور بیانیه‌ای به تمامی این انتقادها پاسخ داده است. در این اطلاعیه مرکز اعلام کرده است که هرچند تقاضاهای ‌کسب‌وکارها در مورد امتا که در جلسات مختلف از سوی آنان بیان شده روی امتا پیاده‌سازی شده است اما ‌کسب‌وکارهای اینترنتی به وعده‌های خود مبنی بر اتصال به این سامانه عمل نکرده‌اند. به گزارش پیوست، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اولین بخش این اطلاعیه در پاسخ به کسانی که یکی از ایرادات سامانه امتا را عدم ارایه API عنوان می‌کردند اعلام کرده است که این سامانه به صورت API در اختیار ‌کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. در این اطلاعیه آماده است: با توجه به اینکه مرحله اول و اصلی احراز هویت در فضای مجازی، شناسایی (ثبت‌نام) غیرحضوری کاربران است و در فرآیند این شناسایی، اطلاعات مهم هویتی کاربران اخذ می‌شودد، لذا کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی زیرنظر شورای عالی فضای مجازی راه‌اندازی این سامانه را با شرط صیانت از داده‌های کاربران به تصویب رسانده است. شورای عالی فضای مجازی تاکنون به سه سامانه اجازه احرازهویت کاربران در حوزه ‌کسب‌وکار را داده است، سامانه سماوا که توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده است و کارکردی همانند سامانه امتا دارد، سامانه امتا و یکی از سامانه‌های بانک مرکزی. از میان سامانه‌هایی که تاکنون برای احراز هویت کاربران در محیط ‌کسب‌وکارهای الکترونیکی ایجاد شده است سامانه امتا سبقه طولانی‌تری دارد. طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، یکی از اهداف اصلی تدوین و ابلاغ سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی که برخی منتقدان به استناد آن به سامانه اِمتا ایراد گرفته‌اند نیز لزوم صیانت از داده‌های کاربران در فضای مجازی است، بنابراین فرآیند شناسایی و احراز کاربران باید در بستر این سامانه طی شود.