رویداد

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۰۸۴

۸ استارت‌آپ ابری جدید وارد بازار فناوری ایران شد

در پایان یک داوری سخت، تلاش شش ماهه ۱۴ تیم ابربازی به مرحله آزمون رسید. انتخاب ۴ تیم برای رتبه‌های اول تا سوم، افزایش جایزه نقدی به ۵۵۰میلیون تومان از سوی بانک پاسارگاد و هلدینگ فناپ و همچنین سرمایه‌گذاری ۱.۵میلیارد تومانی مجموعه شناسا و شتابدهنده تریگ‌آپ روی هشت تیم، از دستاوردهای نخستین مسابقه تولید محصولات ابری کشور بود. به‌علاوه، محصولات این تیم‌ها که همگی با ویژگی ابرزی (Cloud Native) تولید شده‌اند، پس از تکمیل و آمادگی ورود به بازار، در بازارچه ابری آروان عرضه خواهند شد. ابربازی از یک رویای مشترک ابری آغاز شد که بستری باشد برای آشنایی و رشد استارت‌آپ‌های جدید ابری تا در کنار هم، به بازار ابری کشور رونق ببخشند. ابرآروان در بهمن سال گذشته در سوار ابرهای ۹۸، از جمع شدن ۹۹۹ دولوپر زیر یک سقف و شرکت در یک مسابقه ابری خبر داد که از دل آن، محصولات ابری جدید وارد بازار ایران شوند و به توسعه اکوسیستم ابری کشور کمک کنند. ثبت‌نام متقاضیان شرکت در این مسابقه از اسفند ماه آغاز شد و تا پایان فروردین ماه، بیش از ۱۴۰۰ متقاضی در حوزه‌های برنامه‌نویسی، دیجیتال مارکتینگ، طراحی و توسعه کسب‌وکار ثبت‌نام کردند. پس از مراحل ارزیابی و انجام چالش، ۲۳۳ نفر به مرحله تیم‌سازی رسیدند؛ مرحله‌ای که با وجود کرونا، نتوانست به‌شکل فیزیکی انجام شود و تمامی شرکت‌کنندگان به‌شکل آنلاین این مرحله را پشت سر گذاشتند. درنهایت از میان ۲۰ تیم تشکیل‌شده، ۱۴ تیم متشکل از ۷۹ نفر از شهرهای اصفهان، بابل، بابلسر، بندرعباس، بهشهر، تهران، کرج، رامشیر، قزوین، زنجان، شاهرود، شهر قدس، شیراز، لار، کاشان، مراغه، مشهد و یزد، توانستند تا خط پایان داوری این مسیر را ادامه دهند.

    همراهان ابرآروان در ابربازی

در کل این مسیر ابر آروان با اعطای زیرساخت، انتخاب ایده محصولی، مربیگری و جذب اسپانسر و سرمایه‌گذار این تیم‌ها را همراهی کرد و البته جدا از حامیان مالی و سرمایه‌گذاری این رویداد، استارت‌آپ‌های به‌نامی را همراه خود داشت، از جمله کاربوم؛ همراه برای تست‌های شخصیت‌شناسی و آشنایی تیم‌ها، فرادرس؛ تامین محتواهای تخصصی آموزشی، رهنماکالج؛ تسهیل فرآیندهای ارزیابی و تیم‌سازی، کوئرا؛ بستر ارزیابی و حل چالش‌ها، پادیوم؛ خریداری API تیم‌های ابربازی به‌مدت یک‌سال و تا سقف ۵۰ میلیون تومان و آرش برهمند؛ سردبیر ماهنامه پیوست که در نقش راوی اختتامیه غیرحضوری ابربازی، همراه داوران و تیم‌های ارایه‌دهنده بود.

     تیم‌ها و محصولات باکیفیت  و داوری‌های سخت

قرار بود در پایان داوری مسابقه ابربازی به سه تیم برتر در مجموع ۵۰۰میلیون تومان جایزه نقدی داده شود؛ اما کیفیت محصولات ارایه‌شده در این مرحله، کار داوری را در انتخاب سه تیم برتر دشوار کرد. درنهایت تیم داوری ابربازی تصمیم گرفت به‌جای سه تیم، چهار تیم را برای دریافت جایزه نقدی انتخاب کند؛ همچنین با توجه به انتخاب دو تیم در جایگاه دوم، رقم کل جوایز نقدی، از سوی بانک پاسارگاد و هلدینگ فناپ، به ۵۵۰‌میلیون تومان افزایش یافت. برندگان جوایز نقدی مسابقه ابربازی، شامل اسپکسا به عنوان تیم نخست در بخش ابزار مدیریت و به اشتراک‌گذاری محتوا با دریافت ۳۰۰میلیون تومان، تیم‌های پاستا در بخش دستیار توسعه پروژه روی سرویس PaaS و تیم آرکپچا در بخش ابزار جلوگیری از درخواست ربات‌ها برای حفظ امنیت به عنوان تیم‌های دوم با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان، کلادیتور به عنوان تیم سوم در بخش مجازی‌سازی یک دسکتاپ برای بهره‌وری و امنیت بالاتر، با دریافت ۵۰میلیون تومان.

    ۱.۵ میلیارد جذب سرمایه برای ۸ تیم

هدف از مسابقه ابربازی تنها شرکت تیم‌ها و برنده شدن جوایز نقدی نبود و از همان ابتدا با تفاهم میان ابر آروان و شناسا، بنا بود حداکثر ۱۰ تیم از تیم‌های شرکت‌کننده در رویداد برای سرمایه‌گذاری و شتابدهی انتخاب شوند. در پایان داوری مسابقه ابربازی مجموعه شناسا و تریگ‌آپ هشت تیم را که در حوزه‌های مدیریت محتوا و دیجیتال مارکتینگ، اینترنت اشیا، ذخیره‌سازی اطلاعات و پلتفرم‌های ابری محصول تولید کرده‌ بودند، برای ورود به مرحله سرمایه‌گذاری و شتابدهی انتخاب کردند. تیم‌های منتخب جذب سرمایه و شتابدهی شامل تیم اسپکسا (Spexa) ابزار مدیریت و به اشتراک‌گذاری محتوا، تیم پاستا (PaaSTa) دستیار توسعه‌ پروژه روی سرویس پلتفرم ابری، تیم آرکپچا (AR-Captcha) ابزار جلوگیری از درخواست ربات‌ها برای حفظ امنیت، تیم کلادیتور (Clouduter) مجازی‌سازی یک دسکتاپ برای بهره‌وری و امنیت بالاتر، تیم پسینو (PaaSino) دستیار توسعه‌ پروژه روی سرویس پلتفرم ابری، تیم گوبین (Goobin) نرم‌افزار برگزاری کنفرانس آنلاین، تیم کاسب (Kaseb) ابزار تحلیل محتوایی و دیجیتالی وب‌سایت، تیم جیرک (Jirak) پلتفرم نرم‌افزاری اینترنت اشیا می‌شود. البته سایر تیم‌ها که در مرحله داوری موفق به دریافت جایزه نقدی و جذب سرمایه نشدند، همچنان با حمایت ابر آروان می‌توانند به تکمیل محصول خود بپردازند. در این مرحله خواهند توانست محصول‌شان را در بازارچه ابر آروان عرضه کنند و از سوی ابر آروان به مجموعه‌های شتابدهی معرفی خواهند شد.