تالار
عرضه حقوقیها محدود میشود
علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینکه، هدف صندوق بازارگردان، نقدشوندگی بازار است افزود: طبق مصوبات شورای عالی بورس، از ۲۰ شهریورماه امسال، ناشران و سهامداران عمده موظف هستند نقدشوندگی را از طریق ابزار بازسازی و عملیات بازارگردانی انجام دهند و صفهای فروش و خرید را جمع کنند. وی ادامه داد: ۱۷۵ شرکت بازارگردان به بورس تهران معرفی شدند، ۱۳ ناشر به دلیل کمبود منابع، بازارگردانی را نپذیرفتند، ۹۴ ناشر مدارک را برای شرکت بورس ارسال کردند و هنوز ۵۸ ناشر با بورس تهران مکاتباتی انجام ندادهاند. صحرایی گفت: بورس تهران تا به امروز، ۲۰ شرکت را که بازارگردانی را انجام نداده است به کمیته تخلفات فراخوانده، زیرا این وظیفه، الزامی است و باید بازارگردانی انجام شود. مدیرعامل بورس تهران افزود: در روز گذشته، ۲۵ نماد متوقف بود، ۵۳ شرکت، بازارسازی انجام داد، ۳۲ شرکت تعهد کامل برای بازار گردانی و ۷۶ شرکت بخش عمدهای از تعهدات عملیات بازارگردانی انجام داده است ضمن اینکه ۲۰۰ شرکت عدم تعهد بازار گردانی داشتند. وی گفت: برخی از حقوقیها در هفته گذشته در پایان معاملات، عرضههایی انجام دادند و باعث نگرانی بسیاری از سهامداران حقیقی شدند. صحرایی با بیان اینکه حقوقیها باید متناسب با شرایط بازار، عرضه داشته باشند. افزود: ما از طریق ابزارهای مقرراتی تلاش میکنیم تا قانونمند عرضه حقوقیها را محدود کنیم، ضمن اینکه در همه دنیا میزان عرضه حقوقیها محدود است و سهامداران عمده، ملزم هستند برای فروش سهام خود، بازار یابی کنند، اما در کشور ما حقوقیها به صورت نماد عادی در بازار عرضه میکنند. مدیرعامل بورس تهران اضافه کرد: برخی از حقوقیها، در زمان اوج (پیک) نوسان بازار، یعنی در تیر و مرداد اقدام به عرضه سهام کردند و در نقد شوندگی سهام، مشارکت نداشتند. وی همچنین درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: انتخابات سایر کشورها و اخبار مرتبط با آن، تاثیر زیادی در بازار سرمایه گذاشته ضمن اینکه اخبار مربوط به شرکتهای فلزاتی و معدنی هم در افت شاخص تاثیر گذاشت و عرضههای روز چهارشنبه توسط حقوقیها نیز یکی از دلایل افت بازار است.
فرهنگسازی بورس از طریق تلویزیون
سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان بورس و اوراق بهادار با اظهارنظر در این خصوص اعلام داشت: محافظت از سرمایهگذاران یکی از مهمترین سرفصلهای نهاد ناظر در بازارهای سرمایه در دنیا قلمداد میشود چرا که همه سرمایهگذاران در بازارها با دانش کافی معامله نمیکنند و امکان معامله در قیمتهای بالا و به اصطلاح over value همواره برای آنها به شکل بالقوه وجود دارد. وی در این خصوص ادامه داد: این نقش حمایتی میتواند با توسعه فرهنگ سرمایهگذاری و ارتقای سطح سواد مالی در جامعه به درستی ایفا شود. مدیر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهار داشت: یکی از مسیرها و ابزارهای توسعه دانش مالی، استفاده از قابلیتهای صدا و سیما است. اکنون حتی با توسعه شبکه اینترنت، دربرگیری هیچ رسانهای به اندازه صدا و سیما نیست. به همین منظور سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه آموزشی بورسانه را با شعار «رسانه اختصاصی بازار سرمایه» در شبکه آموزش در روزهای زوج منتشر میکند. وکیلی در این خصوص اشاره داشت: این برنامه در ۴۰ قسمت پخش خواهد شد و هدف نهایی آن آموزش صحیح بازار سرمایه و مفاهیم آن به سرمایهگذاران است؛ سرمایهگذارانی که اکنون ۲۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند و تشنه دریافت اطلاعات صحیح از کارشناسان خبره هستند. وی در خصوص اهمیت فرهنگسازی برای مخاطبان علاقهمند به بازار سرمایه گفت: علاوه بر آموزش مستقیم به عموم مردم، فرهنگسازی در حوزه بازار سرمایه نیز بسیار حائز اهمیت است. فرهنگسازی مفهوم گستردهتری دارد و میتواند حتی شامل مطالب آموزش مستقیم نباشد. به همین منظور از مدتها پیش اختصاص شبکهای با محوریت بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت تا سهامداران بتوانند به دور از هیاهوهای رایج در فضای مجازی به شکل صحیح بورس را یاد بگیرند و از اتفاقات پیرامون آن باخبر شوند. این مقام مسوول در خصوص جزییات این برنامههای آموزشی توضیحاتی ارایه و خاطرنشان کرد: اکنون در شبکه ایران کالا هر روز از ساعت ۸.۳۰ الی ۱۵.۳۰ برنامههای متنوعی برای بازار سرمایه تدارک دیده شده است. در این برنامهها از کارشناسان و خبرگان بازار سرمایه دعوت میشود تا هم سرمایهگذاران را از وضعیت بازار سرمایه آگاه کنند و هم مختصات درستی از وضعیت بورس به مخاطبین و تحلیل مبتنی بر منطق از آینده بورس ارایه دهند.