بلیت پروازهای داخلی ارزان نشد
گروه راه و شهرسازی|
برخلاف آنچه که برخی از مسوولان صنعت هوایی کشور گفتهاند، نرخ بلیت پرواز با ایرلاینهای داخلی ارزان نشده است. بررسیهای «تعادل» نشان میدهد که نرخ پرواز در پرتقاضاترین مسیر یعنی مسیر تهران- مشهد همچنان بالای 350 هزار تومان بوده و تا حدود 600 هزار تومان نیز در سایتهای فروش بلیت قیمت خورده است. این در حالی است که ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در بامداد پنجشنبه به ایسنا گفته است که نرخ پرواز در این مسیر پرتقاضا بین 250 هزارتومان تا 300 هزار تومان است. جلالی اظهار کرد: روز چهارشنبه با نمایندگان شرکتهای هواپیمایی جلساتی برگزار کردیم و مقرر شد تا آنها همه کلاسهای نرخی را باز کنند و مردم بتوانند با هر قیمتی بلیت هواپیما را خریداری کنند و بر همین اساس نیز ایرلاینها این کار را انجام دادند.
وی افزود: به عنوان مثال نرخ پرواز تهران-مشهد را که تا حدود 496 هزار تومان افزایش داده بودند در حال حاضر در سایتهای مختلف تا حدود 250 هزار تومان تا 300 هزار تومان کاهش دادهاند. معاون هوانوردی و بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: همه دستگاههای نظارتی نیز در جلسه حضور داشتند و مقرر شد تا به صورت دایم و مستمر بر بازار بلیت هواپیما نظارت شده و با شرکتهای هواپیمایی متخلف برخورد شود.
350 تا 701 هزار تومان
بررسیهای «تعادل» نشان میدهد، حداقل قیمت پرواز از تهران به مشهد در روز جمعه 23 آبان در کلاسهای پروازی متفاوت از 350 هزار تومان تا 701 هزار تومان بوده است. مسالهای که نشان میدهد، ایرلاینها برخلاف دستور العملهای سازمان هواپیمایی همچنان با نرخها بازی میکنند و درصدد به حداکثر رساندن درآمدهای خود هستند. پیش از این، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود که ایرلاینها با حذف کردن چندین کلاس نرخی با قیمت پایین نرخ پروازهای داخلی را طی روزهای گذشته افزایش داده بودند و در واقع مرتکب تخلف شدند. براین اساس به ایرلاینها هشدار دادیم و اعلام کردیم که اگر این رویه ادامه پیدا کند با آنها برخورد میکنیم، چرا که این کار مصداق تبانی و تخلف است. البته پس از ارسال نامه رسمی به ایرلاینها برخی از آنها کلاسهای نرخی خود را دوباره برگرداندند و منتظریم بقیه هم این کار را انجام دهند. اما به نظر نمیرسد که ایرلاینها به این خواسته سازمان هواپیمایی پاسخ مثبتی داده باشند، چرا که همچنان شاهد نرخهای متعدد یک ایرلاین در یک مسیر پروازی هستیم و البته کف این قیمتها نیز بالاتر از رقمی است که سازمان هواپیمایی اعلام کرده است. به گزارش «تعادل» اگر چه از آبان ماه، نرخ بلیت هواپیماها تحت فشار سازمان هواپیمایی کشوری و بر اساس نرخنامه جدید انجمن شرکتهای هواپیمایی، نسبت به مهرماه 80 درصد افزایش نیافت، اما وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی اعلام کردند که ایرلاینها گرانفروشی میکنند و باید قیمت بلیتها کاهش یابد. بر اساس این گزارش، انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران در نرخنامه خود که بر اساس دلار ۲۷ هزارتومانی و الزام شرکتها به ظرفیت 60 درصدی هواپیماها در دوران کرونا تعیین شده است، حداکثر قیمت بلیت هواپیما را در بیش از ۶۰ مسیر به بیش از یک میلیون تومان افزایش داد. شهرهای از مبدا تهران به مقصد ارومیه، اهواز، ایرانشهر، آبادان، بجنورد، بوشهر، تبریز، زاهدان، زابل، رفسنجان، دزفول، چابهار، جیرفت، خارک و ....... از جمله مسیرهایی هستند که قیمت بلیت آن بیش از یک میلیون تومان به فروش خواهد رسید. مسافران مسیر کرمانشاه به بندرعباس نیز با کف قیمت ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر قیمت ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان مجبور به تهیه بلیت هواپیما هستند. مسافران مسیر کیش- تبریز نیز با حداکثر قیمت دو میلیون و ۵۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان میتوانند سفر هوایی به جزیره کیش داشته باشند. برای مردم تهران نیز پرواز در این مسیر در کف قیمتی 700 هزار تومان و حداکثر قیمت یک میلون و هفتصد و پنجاه هزار تومان به فروش میرسد. مردم تهران نیز برای سفر هوایی به مشهد که معمولا مسیر پرتقاضایی از پایتخت است حداقل قیمت ۶۴۷ هزار تومان و حداکثر قیمت یک میلیون و سیصد و ۵۴ هزار تومان را باید پرداخت کنند. در نرخنامه جدید که میتوانید جزییات آن را اینجا ببینید قیمت بلیت هواپیما در بیش از ۶۰ مسیر میلیونی شده است و برای مثال پرواز ماهشهر- مشهد هم ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان به مشتریان فروخته خواهد شد. بر این اساس، اگر چه در هفته گذشته، نرخ دلار تا حدودی تعدیل شده است اما همچنان مشکل کرونا و الزام ایرلاینها با مسافری حداکثر با 60 درصد ظرفیت خود برقرار است. صنعت هوایی چه در ایران و چه در سایر کشورها، یکی از نخستین صنایعی بود که از شیوع کرونا آسیب دید. با شیوع این ویروس از سویی در دورههایی پروازهای هوایی کنسل شد و از سوی دیگر، مردم اشتیاق سفر را از دست دادند و به اجبار خانهنشین شدند و همین مساله منجر به کاهش شدید درآمدهای ایرلاینها شد. در این حالت اگر چه هزینههای تعمیر و نگهداری هواپیماها افزایش یافت اما برای ایرلاینهای ایرانی به واسطه نوسانهای شدید ارزی در 7 ماهه نخست سال جاری، شرایط بسیار وخیمتر از همتایان خارجی آنها بود. از همین رو، در نیمههای مهر ماه، انجمن شرکتهای هواپیمایی نرخنامهای را اعلام و منتشر کرد که به موجب آن هزینه بلیت پروازهای داخلی بهشدت گران شدند و از 500 هزار تومان تا 2.5 میلیون تومان در مسیرهای پروازی دور و نزدیک قیمت خورد. این فهرست قیمتی اما با مخالفت مقامهای دولتی رو به رو شد و در پی برگزاری جلسه مشترک محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی مقرر شد که قیمتهای جدید اعمال نشوند اما در عوض دولت از ایرلاینها حمایت کند.
اختصاص ارز نیمایی به ایرلاینها
در همین چارچوب، رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود: مقرر شده در قالب کمیتهای در ستاد ملی مقابله با کرونا ارز نیمایی به ایرلاینها اختصاص داده شود تا قیمت بلیت هواپیما افزایش نیابد. تورج دهقانی زنگنه اظهار کرده بود: در پی جلسات و مذاکرات صورت گرفته وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا کمیتهای در ستاد ملی مقابله با کرونا زیرنظر کمیته هوانوردی تشکیل شود تا هزینههای ارزی و ریالی ایرلاینها جبران شود و آنها بتوانند بدون افزایش قیمت بلیت هواپیما به حیات خود ادامه دهند. وی افزود: یکی از تصمیماتی که تاکنون برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما اتخاذ شده این است که از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایرلاینها ارز نیمایی تامین کنیم و بخشی را هم به عنوان منابع ریالی در اختیار آنها قرار دهیم تا هزینههای افزایش یافته آنها به گونهای جبران شود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تاکنون در این زمینه برنامهریزی برای جبران هزینههای ارزی و ریالی شرکتهای هواپیمایی انجام شده است و در ادامه باید به دنبال تصویب و ابلاغ آن در ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم. زنگنه همچنین در حاشیه بازدید از کانترها و مراحل پذیرش مسافر در ترمینالهای ۱ و ۲، ایرساید، اتوبوسها و رمپ فرودگاه مهرآباد و همچنین پروازهای در حال انجام برخی شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده بود: هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت و پول این صندلیهای خالی از مسافران دریافت نخواهد شد.