اخبار
راهاندازی سامانهای برای تبادل اطلاعات دستگاهها با مردم
سامانه پیامکی با سرشماره ۴۰۴۰ و کد دستوری #۴* با هدف ساماندهی تبادل اطلاعات میان دستگاههای اجرایی و مردم و کاهش نرخ کلاهبرداری ایجاد میشود. به گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجید فولادیان، مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی سامانه پیام ایران را گام موثری در راستای تکمیل زنجیره خدمات دولت الکترونیکی دانست و ارسال الکترونیکی بدون واسطه اعلانهای رسمی و مکاتبات دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور به آحاد مردم و موسسات حقوقی را از جمله کارکردهای اصلی آن بیان کرد. وی با اشاره به مصوبه دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، امکان انجام مکاتبات اداری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با دستگاههای اجرایی از طریق اختصاص یک پنل شخصی و ارایه کد رهگیری بابت رصد وضعیت مکاتبات را اقدام موثری دانست که ضمن کاهش مراجعه حضوری به دبیرخانه دستگاههای اجرایی، میتواند نقش بسزایی را در کنترل بیماری کرونا و حفظ شرایط قرنطینه در وضعیت حساس کشور ایفا کند. فولادیان ضمن تصریح اینکه در حال حاضر بسیاری از خدمات دولتی از طریق اپلیکیشن دولت همراه قابل ارایه است، در خصوص سایر قابلیتهای سامانه پیام ایران چنین شرح داد: سرویس پیامکی یکپارچه و کد دستوری واحد از دیگر ویژگیهای این سامانه هستند که طی آن پیامکهای دستگاههای اجرایی برای مردم با سرشماره ۴۰۴۰ ارسال خواهد شد و ارایه خدمات دستگاههای اجرایی نیز با شمارهگیری کد دستوری #۴* امکانپذیر است که کاهش کلاهبرداریهای پیامکی و فیشینگ را به دنبال دارد. مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی همچنین از اتصال ۶۷ دستگاه اجرایی به سامانه کارپوشه ملی ایرانیان خبر داد و از دستگاههای اجرایی درخواست کرد تا بر اساس مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات ظرف شش ماه نسبت به حذف سامانههای موازی و انجام مکاتبه از طریق یک سامانه واحد اقدام کنند.
سایتهای اینترنتی موظف به اعلام وضعیت تامین کالا هستند
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: کسبوکارهای اینترنتی دارای «اینماد» (نماد اعتماد الکترونیکی) در زمان اعمال محدودیتهای کرونا موظف به اعلام وضعیت تأمین کالا در سایتهای خود هستند. به گزارش ایرنا، یکی از مسائلی که خرید اینترنتی را تحت الشعاع خود قرار میدهد و معمولا به ثبت شکایت از کسبوکار منجر میشود، عدم تامین کالا توسط سایتها است. برخی از سایتهای فروش کالا در اینترنت برای کسب سود بیشتر، دست به کارهایی میزنند که یکی از آنها فروش کالایی است که در انبار ندارند. این کار سبب میشود فرد خریدار پول را واریز کند، اما کالا در زمان معین به دست او نرسد. از طرف دیگر گاهی اوقات به دلیل بالا رفتن قیمت ارز و به تناسب آن بالا رفتن قیمت کالای فروخته شده، سایتها کالایی که روز قبل فروختهاند را ناموجود میکنند و از خریدار میخواهند مابهالتفاوت آن را پرداخت کنند. این قبیل مسائل باعث شد امروز مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اطلاعیهای صادر کند. در این اطلاعیه آمده است، با توجه به اعمال محدودیت در فعالیت کسبوکارها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا از اول آذرماه، ضروری است کسبوکارهای اینترنتی دارای اینماد، نسبت به موجود بودن کالا یا امکان تأمین آن کاملاً مطمئن باشند و درصورت عدم تأمین کالا مطابق با ماده ۳۹ قانون تجارت الکترونیکی رفتار کرده و امکان فروش کالاهای فوق را در وبسایت خود غیر فعال کنند. همچنین اگر این محدودیتها بر ساعات پاسخگویی یا ارسال کالا تاثیرگذار بوده در وبسایت خود تغییرات جدید را به اطلاع مصرفکنندگان برسانند.
شناسایی ۲۸۵۰ کسب وکار متخلف
براساس اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تاکنون با استفاده از پایشگر هوشمند، ۳۲۵ هزار کسب وکار پایش و با شناسایی ۲۸۵۰ کسبوکار متخلف، نماد اعتماد الکترونیکی۱۲۶۶ کسبوکار تعلیق شده است. به گزارش ایرنا، با توجه به رشدسریع استفاده از اینترنت و راهاندازی کسبوکارهای اینترنتی، یکی از مهمترین دغدغههای حاکمیت، ساماندهی و نظارت بر بسترهای موجود در اینترنت است. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان متولی ساماندهی و نظارت بر کسبوکارهای اینترنتی، با ایجاد درگاه یکپارچه نظارت توانسته کسبوکارها را به شکل متمرکز پایش کرده و تا حد زیادی از وقوع تخلفات معاملاتی قابل انجام در اینترنت پیشگیری کند. همچنین در مواردی نیز با همکاری دستگاههای ناظر موجب بازدارندگی از انجام تخلفات شده و استفاده از ربات پایشگر هوشمند یکی از مصادیق چابکی و موفقیت در این حوزه است. یکی از قابلیتهای پایشگر هوشمند، استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری عمیق ماشین و پردازش تصویر در اجرای سناریوهای تخلف در کسبوکارهای اینترنتی است که تاکنون هشت سناریوی تخلف با این روش پیادهسازی و اجرایی شده است. ارایه کالا و خدمات ممنوعه، فعال بودن درگاه پرداخت کسب وکارهای فاقد نماد اعتماد الکترونیکی (نمادهای تعلیقشده)، جعل نماد اعتماد الکترونیکی، عدم بارگزاری وبسایت کسبوکارها، انتقال وبسایت کسبوکارهای بدون نماد اعتماد الکترونیکی روی وبسایت کسبوکارهای دارای نماد، فیشینگ در کسبوکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی، عدم تطابق کالا و خدمات ارایهشده با اظهار طبقهبندی مورد نظر کسبوکار، عدم تطابق شخصیت حقیقی یا حقوقی اظهارشده با شخصیت ارایهشده در وبسایت کسبوکار از جمله کارهایی است که توسط این پایشگر هوشمند انجام میشود.