مسیر هوایی ایران حذف شدنی نیست

گروه راه و شهرسازی|
آنگونه که سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفته است، امریکا نمیتواند موجب حذف مسیر هوایی مقرون به صرفه ایران برای شرکتهای هواپیمایی دنیا شود. چرا که اگر ایرلاینهای منطقه رفتار حرفهای و مبتنی بر کسب سود داشته باشند، قطعا شرکت فرودگاههای ایران را به عنوان یک شریک تجاری معتبر و قابل اتکا در کنار خود خواهند داشت.
پنجشنبه 13 آذر 99 روزنامه «نیویورکتایمز» اعلام کرد دولت ترامپ به دنبال متقاعد کردن سعودیها برای گشودن حریم هوایی خود به روی پروازهای قطری است تا میلیونها دلار درآمد ایران از این طریق را قطع کنند.
بر این اساس، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ در سفر به قطر سفر، سعی کرد از طریق مذاکره با مقامات قطری و سعودی، آنها را مجاب به کنار گذاشتن اختلافات اخیر و پایان محاصره قطر کند تا نهایتا ریاض آسمان خود را به روی پروازهای قطری که از حریم هوایی ایران عبور میکنند، باز نماید.
به نوشته نیویورکتایمز، دیپلماتهای امریکایی میگویند اگر پروازهای قطری به جای عبور از آسمان ایران، از حریم هوایی سعودی عبور کنند، مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار سالانه از درآمدهای ایران کم میشود.
مسیر با صرفه
امیرمکری اما در گفتوگو با فارس درباره انتشار خبری مبنی بر تلاشهای دولت ترامپ برای انحراف پروازهای عبوری از آسمان ایران برای افزایش فشارها بر کشورمان، عنوان کرد: مسیرهای هوایی ایران مانند بسیاری از مسیرهای هوایی سایر کشورها میتواند برای مقاصد برخی از نقاط دنیا کوتاهتر و مقرون به صرفهتر و برای برخی بلندتر و گرانتر باشد.
وی تاکید کرد: مسیرهای هوایی ایران در مقایسه با مسیرهای رقیب (در کشورهای همسایه) برای مقاصدی مانند اروپای شمالی و مرکزی، چین و امریکای شمالی (که از مسیرهای به اصلاح قطبی یا POLAR استفاده میکنند) کوتاهتر و کاملا مقرون به صرفه است و عمده شرکتهای فعال در کشورهای همسایه برای رسیدن به این مقاصد از این مسیرها استفاده میکنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: در عین حال برای دسترسی به مقاصدی در جنوب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا، مسیرهای هوایی ایران مسیرهای طولانیتر بوده و طبیعی است که شرکتهای هواپیمایی منطقه از مسیرهای دیگر که تا حد زیادی کوتاهتر و مقرون به صرفهتر است استفاده میکنند.
امیرمکری افزود: در این بین مقاصدی وجود دارد که عبور از مسیرهای ایران و یا مسیرهای رقیب از نظر زمانی، تفاوت چندانی در آنها وجود ندارد و عواملی مانند قیمت و کیفیت خدمات ارایه شده مطرح میشود که شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای جذب این بخش از بازار، اقدام به اصلاح نظام تعرفه گذاری خدمات ناوبری هوایی به منظور افزایش انعطافپذیری تعرفهها کرده و در حال بازاریابی فضا و مذاکره با شرکتهای هواپیمایی مختلف با هدف افزایش ترافیک و پایدار سازی منابع درآمدی حاصل از آنها است.
قطر روزانه 300 تا 400 پرواز
بر فضای ایران دارد
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه به صرفهتر بودن عبور از آسمان ایران یا عربستان برای پروازهای قطری بستگی به مقصد پروازی دارد، توضیح داد: به عنوان نمونه اگر شرکت هواپیمایی قطر بخواهد به مقاصد قاره آفریقا پرواز کند طبیعی است که عبور از فضای عربستان کوتاهتر و مقرون به صرفهتر است اما اگر بخواهد به مقاصد اروپای مرکزی و شمالی پرواز بگذارد، مسیر ایران کوتاهتر و مقرون به صرفهتر است. وی تاکید کرد: باید توجه داشت در شرایطی که قطر دچار ممنوعیت پرواز بر فراز کشورهای همسایهاش نبود بهطور میانگین در حدود 150 تا 200 پرواز از فضای ایران داشت که بعد از بسته شدن فضای کشورهای عربستان، امارات و بحرین، آمار این پروازها به 300 تا 400 پرواز روزانه افزایش یافت بنابراین طبیعی است که در صورت برطرف شدن تحریمهای قطر با کاهش 150 تا 200 پرواز روزانه مواجه باشیم و پروازهای هواپیمایی قطری به مسیرهای سنتی و مختص خودش متناسب با مقاصد پروازی تغییر یابد.
به گفته امیرمکری، اکنون به دلیل بسته بودن فضای عربستان پروازهای قطری به آفریقا از خلیج فارس به سمت عمان و با دور زدن امارات به سمت آفریقا انجام میشود که بسیار مسیر طولانی است و در صورت باز شدن فضای عربستان حدود ۷۰ پرواز قطری را در طول روز از دست خواهیم داد.
ایمنی فضای کشور بسیار مناسب است
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: در خصوص فضای عربستان هیچ نوتام (اطلاعیه هوانوردی) امنیتی و ایمنی وجود ندارد در صورتی که FAA (اداره هوانوردی فدرال) و EASA (آژانس ایمنی هوانوردی اروپا) بعد از هدف قرار دادن پهباد امریکا و سانحه اوکراین برای فضای ایران، نوتام صادر کردهاند اما از لحاظ ساختاری به دلیل وجود مسیرهای موازی مناسب، ایمنی فضای کشور برای پروازهای عبوری بسیار مناسب است.
امریکا نمیتواند حذف کند
وی با تاکید بر اینکه امریکا نمیتواند موجب حذف مسیر هوایی مقرون به صرفه فضای ایران برای شرکتهای هواپیمایی دنیا شود، گفت: دشمنیهای دولت امریکا با مسیر پیشرفت مردم ایران بر کسی پوشیده نیست اما شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران دارای مزیتهای منطقهای و نیز سابقه ارایه خدمات ناوبری هوایی ایران با کیفیت بالا است و اکنون استراتژی بازیگری فعال در بازار منطقهای را در دستور کار خود دارد.
امیرمکری بیان کرد: اگر شرکتهای هواپیمایی منطقه رفتار حرفهای و مبتنی بر کسب سود بیشتر مشروع در قالب توصیههای سازمان هواپیمایی کشوری (ICAO) را داشته باشند، قطعا شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را به عنوان یک شریک تجاری معتبر و قابل اتکا در کنار خود خواهند داشت. او تاکید کرد: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در روزهای پر تلاطم تحریم قطر به عنوان تنها محل عبور و مرور هوایی آن کشور مسوولانه وارد صحنه شد و با تحمل سختیها و فشار زیاد بر زیرساختها و منابع انسانی دانش محور خود، بیشترین مساعدت را به کشور قطر داشت.
به گفته امیرمکری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از لحاظ زیرساختی و اقتصادی با داشتن استانداردهای بین المللی ایکائو و یا کاهش نرخ تعرفه پروازهای عبوری میتواند موجب جذب پروازها شود اما رفتارهای سیاسی حداقل در کوتاهمدت شرایط را از آنچه پیش بینی و برنامهریزی شده تغییر میدهند.
خدمات ناوبری هوایی کاملا استاندارد
وی همچنین با تاکید بر امنیت و ایمنی قابل قبول مسیرهای هوایی ایران گفت: سازمان جهانی هواپیمایی با هدف همنوا سازی و توسعه متوازن صنعت هوانوردی غیر نظامی در مقوله امنیت و ایمنی در خدمات ناوبری هوایی رویهها و توصیههای استانداردی را وضع میکند و کشورهای متعهد موظف هستند که با پیادهسازی آنها سطح مورد قبولی از ایمنی و امنیت را در طول مسیرهای هواییشان تامین کنند. او ادامه داد: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز با تبعیت کامل از این استانداردها و سرمایهگذاری عظیم در بخش زیرساختهای عملیات هوانوردی از وضعیت مورد قبولی در سطح منطقه برخوردار است.
امیرمکری تاکید کرد: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با ایجاد زیرساختهای مناسب ناوبری هوایی در سراسر کشور، خدمات ناوبری هوایی را با رعایت همه دستورالعملها به صورت کاملا استاندارد به هواپیماهای عبوری از فضای کشور ارایه میدهد و بهطور کلی سرویس ناوبری هوایی توسط ایران و سایر کشورهای منطقه براساس قوانین ایکائو است.
