ورود به بورس، هدف بلندمدت استارتآپهاست
رضا الفتنسب
عضو هیاتمدیره اتحادیه کسبوکارهای مجازی
یکی از آرزوهای بزرگ شرکتهای استارتآپی این است که یک روز وارد بورس شوند که این اتفاق به صورت نصفه و نیمه در فضای استارتآپی کشور ما هم در حال انجام است، کما اینکه در حال حاضر یکی از شرکتهای استارتآپی در حال ورود به تابلوی فرابورس است که اتفاق خوبی به نظر میرسد. در نشست یلدای استارتآپی از سوی برخی استارتآپها اینطور عنوان شد که احساس میکنند بخشی از حاکمیت از این موضوع خوشحال نیست و این حرف قابل تامل است و باید دید این حرف تا چه اندازه صحیح است و چرا حاکمیت با این موضوع مشکل دارد. حتما کسی که در دولت است، بهتر میتواند این موضوع را بیان کند که این نگرانی از چه بابت است. اما در نهایت، باید توجه داشت این راهی است که همه دنیا رفتند و ما هم باید برویم و جزو اهداف بلندمدت استارتآپهاست. اینکه استارتآپها این موضوع را تا الان تجربه نکردند، باید ببینیم چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد، اما شخصا اعتقاد دارم، اقدام بسیار خوبی است، بهخصوص در دورانی که ما خردهسرمایههایی که داریم در بازارهای مختلف سرگردان است و میتواند کمک کند، اگر درست مدیریت شود، اگر ساختارها بهدرستی چیده شده باشد و زیرساخت لازم تهیه شده باشد، میتواند اتفاق خوبی بیفتد و در این زمانی که همه از سرمایهگذاری در بورس ناامید شدند، ورود استارتآپها میتواند امیدی را ایجاد کند. خود کسبوکارهای آنلاین در کشور، از کوچک و بزرگ، دارند چالشهای مختلفی را تجربه میکنند. در طول این سالها، کسی که میخواهد سرمایهگذاری کند، چه سرمایهگذاری کلان، چه بخواهد در بورس سهم بخرد، این موارد و مسائل مربوط به استارتآپها را هم بررسی خواهد کرد و امیدواریم که چالشها کمتر و اعتماد به استارتآپها ایجاد شود. استارتآپها سازمانهای چابکی هستند که میتوانند در بسیاری از موارد به بخشهای مختلف دولتی کمک کنند. این استارتآپها هم در آینده میتوانند از سایز کوچک استارتآپی خارج شوند، از لحاظ اندازهای رشد کنند و وارد بورس شوند، اگر این اتفاق به درستی بیفتد، سرمایه معنوی بسیار خوبی هم برای کشور فراهم میشود. یکی از مشکلات جامعه استارتآپی، نبودن سرمایه است. استارتآپها باید به سطحی برسند که عدد و رقمشان قابل قبول باشد، باید سودده نشان دهند و داراییهای مشهود و نامشهودشان برای سازمان بورس و سازمانهای مرتبط مشخص شود که از این طریق میتوانند سرمایه جذب کنند. با این کار ارزشگذاری میشوند و اگر از آنها خوب استقبال شود، میتوانند مقدار زیادی سرمایه را در قبال بخشی از سهامی که میفروشند دریافت کنند و این اتفاق بسیار خوبی است و اگر شرکتی مدیریت مناسبی هم داشته باشد، میتواند رشد کند. این برای کل اکوسیستم هم خوب است، از این جهت که باب سرمایهگذاری به این شکل در استارتآپها باز میشود، زیرا مردم و کسانی که در بورس سرمایهگذاری میکنند، با این فضا آشنا خواهند شد که شرکتهای استارتآپی و کسبوکارهای آنلاین برای سرمایهگذاری مناسب هستند و اگر با پذیرش ریسک هم که شده سرمایهگذاری میکنند و این فضا برای شرکتهای بعدی که بخواهند حاضر شوند، هضمشده و تثبیتشده خواهد بود.