راه ورود خودرو به بورس، بسته شد
تا چندی پیش وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا نابسامان بود و تقریبا هرروز یکی از مسوولان دراین خصوص اظهارنظر میکرد و براساس اخبار موجود نمایندگان مردمساز و کار چگونگی اجرای این طرح را نیز تعیین کردهاند. بهطوریکه هر فرد در طول سال تنها یک بار میتواند از بورس کالا خودرو بخرد و اجازه فروش آن تا دو سال بعد را نخواهد داشت. همچنین یک کارشناس بورسی در این خصوص گفته بود خودروهایی که با تیراژ بالا وارد کشور میشوند و همچنین خودروهای تولید داخل، در بستر بورس کالای ایران مورد معامله قرار میگیرند. در طرح نمایندگان مجلس قیمت پایهای خواهیم داشت که این قیمت پایه، توسط شورای رقابت تصویب و تعیین میشود، با قیمت پایه روی تابلوی بورس قرار خواهد گرفت و متقاضیان روی قیمت پایه با یکدیگر رقابت خواهند کرد. افرادی که بهترین قیمت را داده باشند برنده رقابت میشوند و خودرو به آن اشخاص تعلق میگیرد. تقریبا دوسال است که عرضه و فروش خودرو صفر و نو در کشور دچار بحران شده و این بحران ناشی از سوءمدیریت، قیمت گذاری دستوری و توزیع نامناسب و عدم شفافیت است و در این میان شاهد یک اختلاف قیمتی شدید در میان قیمت مصوب و قیمت بازار هستیم که در این میان دلالان سود و خودروسازان و مردم زیان میکنند و به همین دلیل تولیدکنندگان خودرو نیز با کمبود نقدینگی مواجه شدهاند و در نهایت میزان تولید خودرو کاهش و تعادل میان عرضه و تقاضا از بین رفته است. از بین رفتن تعادل میان عرضه و تقاضا فضای خرید و فروش خودرو را ملتهب کرده است و این موضوع باعث شده که خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شود. در این میان تنها دلالان هستند که سود میبرند و کارخانجات و مردم نیز با قیمتهای باور نکردنی مجبور به خرید و فروش این کالا هستند. چندوقتی میشود که مسوولان سعی دارند بازار خودرو را از این وضعیت نجات دهند و راه نجات را نیز عرضه این کالای مصرفی در بورس میدانند اما؛ قبل عرضه باید تکلیف وضعیت این کالا مشخص شود و قیمتگذاری مناسبی توسط دولت در بازار خودرو صورت گیرد تا خودرو نیز به ماهیت گذشته خود یعنی یک کالای مصرفی بازگردد.
علیرضا رزمحسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از دو خودروسازی اصلی کشور و از خطوط تولید و خودروهای جدید هر دو خودروسازی بازدید کرد و ضمن آن به ضرورت رقابتی شدن بازار و شکست انحصار در تولید خودرو که نتیجه آن تعادل بازار و اصلاح ساختار خودروسازان خواهد بود، اشاره کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کمیته خودرو منطقی نبودن عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا را پذیرفته است، اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس، نظر برخی نمایندگان مجلس بود اما در کمیته خودرو با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نهایت به این جمعبندی رسیدیم که بازار خودرو باید خود به خود تنظیم شود و عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا منطقی نیست. کمیته خودرو نیز این موضوع را پذیرفته است. وی تاکید کرد: به نظر ما این عدم عرضه خودرو در بورس، روالی منطقی و درست است. قطعا به زودی بازار خودرو خوب خواهد شد. اعلام این موضوع توسط وزیر صمت در شرایطی است که مجلس شورای اسلامی
چند ماه پیش طرح «تحول صنعت خودرو با محوریت عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا» را مطرح کرد و قرار براین بود تا این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به رای گذاشته شود. طبق طرح تدوینی مجلس، خودروسازان اصلی ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا میشدند و ضمن آن تعیین قیمت پایه خودروها، به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان واگذار و سپس قیمت نهایی برای فروش، بسته به عرضه و تقاضای بورس تعیین میشد. همچنین در صورت تصویب و اجرایی شدن این طرح، تصمیم براین بود که مابهالتفاوت نرخ کشف شده و قیمت پایه، به صندوقی واریز شود تا صرف اموری حمایتی همچون ارایه وام خرید خودرو، نوسازی ناوگان حملونقل و همچنین ارایه وامهای قرضالحسنه به خودروسازان شود. در مقابل اما خود وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از نهایی شدن بستهای حمایتی برای اصلاح صنعت خودرو در آینده نزدیک صحبت میکند که آن گونه که به گوش میرسد، طبق این طرح که در حال حاضر در مراحل بررسی در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قرار دارد، تعیین قیمت خودروهای کمتیراژ به خودروسازان واگذار و پرتیراژها همچون روال حال حاضر در اختیار شورای رقابت باشد. حال با منتفی شدن طرح عرضه خودرو در بورس، باید منتظر ماند تا مشخص شود، طرح وزارت صمت نیز مورد قبول واقع خواهد شد و در صورت تصویب، راهگشای این صنعت و بازار آن خواهد بود یا خیر؟ هرچند که وزیر صمت به بسته پیشنهادی وزارتخانه خود برای ایجاد تعادل در این صنعت و حذف دلالان، اطمینان کافی دارد.