برگزاری امتحانات به صورت حضوری تخلف است
طی دو هفته اخیر بارها و بارها در مورد امتحانات دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی خبرهایی آمده که هیچ کدام در یک راستا نیست، برخی خبر از برگزاری امتحانات در برخی مقاطع به صورت حضوری میدهند و بعد مسوول دیگری در این باره اظهارنظر کرده و میگوید امتحانات به صورت مجازی برگزار میشوند و ...
اکنون با نزدیک شدن به فصل امتحانات این تناقضگوییها همچنان ادامه دارد، نخست گفته شد که تمامی امتحانات به شکل غیرحضوری خواهد بود، اما برخی مدارس به ویژه مدارس غیردولتی از همین حالا به دانشآموزان اعلام کردهاند که برای شرکت در امتحانات حضوری باید به مدرسه بیایند و در حالی که سخنگوی آموزش و پرورش روز پنجشنبه ۲۷ آذر با قطعیت اعلام کرد، امتحانات غیرحضوری خواهد بود، رییس سنجش و پذیرش آموزش و پرورش سه روز پس از اعلام این خبر گفت، برگزاری امتحانات پایه اول و دوم در مناطق زرد به تصمیم ستاد مقابله با کرونای استان بستگی دارد و در مناطق قرمز نیز امتحانات در بستر شاد با مسوولیت معلم انجام شود.
صاحبنظران بر این باورند، این تضادها در تصمیمگیریهای آموزش و پرورش میتواند، موجب آسیبهای بیشتری به دانشآموزانی شود که ماهها از مدرسه دور بودهاند. در حقیقت آموزش و پرورش بیش از هر چیزی نیازمند یک تصمیمگیری منسجم و قاطع است، تا دانشآموزان را هر بار با یک تصمیمگیری مواجه نکند. اما حالا مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره این سیاستهای یک بام و دو هوا توضیح داده و تمام این اتفاقات را به دلیل بیتجربه گی این نوع آموزش در کشور میداند. به هر حال هر چه باشد تا به حال چنین اتفاقی رخ نداده و دانشآموزان هر سال بدون هیچ مشکلی سر کلاسهای درس حاضر میشدند و در زمان مشخص امتحان میدادند و در زمان مشخص هم تعطیل میشدند.
تناقض در تصمیمات آموزش و پرورش
به خاطر شرایط بحرانی
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به اینکه آموزش و پرورش از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بارها تصمیمات متناقصی را گرفته که دانشآموزان را دچار سردرگمی کرده است، گفت: دنیا آموزش در این ایام را به آموزش در بحران تعبیر میکند، ما چون تجربه قبلی از آموزش در این شرایط را نداریم به اجبار برخی کارها را دو سه بار تکرار میکنیم و تغییر موضع دهیم.
عبدالرضا فولادوند افزود: هرچه بتوانیم بیشتر از خرد جمعی استفاده کنیم، لغزشمان کمتر است. در کره جنوبی در زمان شیوع کرونا مدارس هفت مرتبه بازگشایی و مجدد بسته شدند. این به دلیلعدم تجربه زیست بوم جدید است و مساله کرونا همهچیز را بر هم زده است.
برخی مواقع مجبوریم
در تصمیمگیریها انعطاف به خرج دهیم
او با بیان اینکه در برخی موارد ما در حساب و کتابهایمان تصمیمات دقیقی میگیریم، اما وقتی متوجه میشویم که یک جای کار ایراد دارد به ناچار آن تصمیم را تغییر میدهیم یا در مقابل آن انعطاف به خرج میدهیم، گفت: ما اکنون در یک زیست بوم جدید قرار گرفتهایم و براساس آن دقیقتر تصمیمگیری میکنیم. همچنین تلاش کنیم تصمیمات به صحت و درستی نزدیک باشد، زیرا جمعیت هدف ما جمعیت گستردهای است و شاید هم به این دلیل است که تصمیمات آموزش و پرورش دچار تغییر میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: ۱۵ میلیون دانشآموز در سطح کشور با زیست بومهای متفاوت و با وضعیتهای گوناگون داریم و در هر شرایطی تلاش میکنیم به حرکت در مسیر آموزش ادامه دهیم. من قبول دارم که ما برخی کارها را دوباره تجربه میکنیم و این دانشآموزان هستند که هزینه آن را میدهند. او بیان کرد: ما در تهران اعلام کردیم که امتحانات حضوری است تا دانشآموزان بهتر درس بخوانند و با جدیت بیشتری دروس را از طریق تبلت یا گوشی دنبال کنند. دانشآموزان با این رویه ضرر نکردند، آنها درسها را با نیت آزمون حضوری خوانده بودند. در هر صورت این اتفاقات باید تجربه شود تا ما را به هدف نزدیک کند. البته ما به تنهایی تصمیمگیری نمیکنیم، بلکه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز باید به ما برای تصمیماتی که میگیریم مجوز دهد. به عنوان مثال برای امتحانات حضوری تصمیم بر آن شد که آزمون متوسطه دوازدهم برای جاماندگان خرداد و شهریور در دی ماه برگزار شود. آزمونها از ۱۵ دی آغاز میشود و فاصله هر دانشآموز با دیگری حدود دو متر خواهد بود و تعداد حوزهها نیز دو برابر شده است. این اقدام صورت گرفته، زیرا ما تجربه امتحانات خرداد و شهریور در کرونا را داشتیم.
برگزاری امتحان حضوری تخلف است
او تاکید کرد: در هر صورت هر مدرسهای که بخواهد به صورت حضوری امتحان بگیرد، تخلف انجام داده است و ما نیز بهشدت با آنها برخورد میکنیم. خانوادهها هم نباید زیر بار امتحان حضوری بروند، این را هم اعلام کردیم که با مدارس غیردولتی هم بابت برگزاری آزمون حضوری شوخی نداریم. در عین حال که آنها همکاران ما هستند، اما سلامت دانشآموزان برای ما اهمیت بیشتری دارد. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به اینکه یکی دیگر از تصمیمات متناقض آموزش و پرورش این است که برای شب یلدا اعلام شد، دانشآموزان طی دو روز از تبلت یا گوشی استفاده نکنند، درحالی که درجامعه و از سوی وزارت بهداشت بحث یلدای مجازی مطرح شده بود، گفت: در این دو روز که اعلام کردیم دانشآموزان تبلتها را کنار بگذارند یک تکلیف خانوادگی بود تا آنها با حضور در کنار خانواده همیار سلامت آنها باشند. هر چند این برنامه نیز جدید بود و برخی آن را بر نمیتابیدند، اما با استقبال ۹۰ درصدی مخاطبان رو به رو شد.
فولادوند بیان کرد: ما اکنون وارد زیست بوم جدید شدهایم و روش تدریس متفاوت شده است. در برخی مواقع جنبه آموزشی کتاب باز بیشتر از بسته بودن کتاب است. من در سال ۹۲ دبیر منطقه ۱۱ و ۱۲ تهران بودم و چندین بار به دانشآموزانم گفتم که سوالات را از کتاب پیدا کنید و بنویسید، زیرا یکبار نوشتن برابر با شش بار روخوانی از روی کتاب است.
آموزش و پرورش باید منطقیتر عمل کند
اکبر احمدپور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تصمیمات متناقض آموزش و پرورش و اینکه به یکباره تغییر موضع میدهد، بیان کرد: درخصوص این انتقاد که به آموزش و پرورش وارد است، طی جلساتی که کمیسیون آموزش با وزیر داشت، قرار بر این شد که برنامههای این وزارتخانه هدفمند باشد و در یک چارچوب خاص و مشخص انجام شود. او ادامه داد: همچنین بنا شد تا زمانی که از مسائل بهداشتی و شرایط کرونا در کشور اطمینان پیدا نکردند، از بازگشایی مدارس خودداری ورزند، اما متاسفانه این کار انجام نشد.این سردرگمی که شما هم به آن اشاره کردید درست است؛ یکی از نقدهای کمیسیون آموزش که متوجه وزیر آموزش و پرورش و مجموعه وزارتخانه بوده هم این است که باید خیلی منطقیتر و هدفمندتر وارد عمل میشدند.
مناطق محروم
با مشکلات فزاینده آموزشی مواجه هستند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که ما در این زمینه مطرح کردیم این بوده که در کمیسیون با وزیر آموزش و پرورش و معاونان وزارتخانه صحبت شود و مشکلات و معضلات دانشآموزان و آنچه که مردم مستقیما با نمایندگان در میان میگذارند، به آنها گفته شود. در مناطق مختلف به خصوص مناطق محروم مشکلات فزایندهای در این راستا وجود دارد، آموزش و پرورش برای این مشکلات باید تدبیر بیندیشد، آنها قولهایی دادند، اما در واقعیت به آن عمل نشده و تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نکردیم. احمدپور بیان کرد: آنچه که از دست ما بر میآمده و در حیطه وظایف و رسالت ماست، این بوده که با آموزش و پرورش رایزنیهایی داشته باشیم تا یک تصمیم معقول و منطقی که به صلاح دانشآموزان است، گرفته شود، اما متاسفانه تاکنون این تصمیم منطقی و خردمندانه گرفته نشده است. نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که حدود یک سال برای تصمیمگیری فرصت بوده، چرا تصمیمی خردمندانه گرفته نشده است؟ گفت: شاید به بیبرنامگی و نابسامانی و آشفتگی آنها مربوط میشود. ممکن است در این زمینه اعمال نظرهایی غیر از آموزش و پرورش صورت بگیرد که موجب ناهماهنگی شده یا شاید در خود مجموعه آموزش و پرورش یک تصمیمگیرنده قاطع نیست که در این زمینه معقول و منطقی تصمیم بگیرد.