خبر
اهمیت رسالت فرهنگسازی در بورس تهران
امیر تقیخان تجریشی، رییس هیاتمدیره بورس اوراق بهادار تهران در خصوص اهمیت فرهنگسازی و آموزش در حوزه بازار سرمایه به روابط عمومی و امور بینالملل بورس تهران گفت: یکی از نکات مهمی که در بورس تهران باید نسبت به آن آگاه بود رسالت فرهنگسازی است. بخشی از این برنامهها در زیر مجموعه هدفِ فرهنگسازی قرار میگیرد، اما نکتهای که باید در کنار این موضوع نسبت به آن آگاه بود این است که فضا برای بخش خصوصی که در همین زمینه در حال فعالیت است، تنگ نشود به این معنا که در قدم اول تلاش کنیم پلت فرمی را ایجاد کرده تا سایر فعالان حوزه آموزش بازار سرمایه هم بتوانند در این بخش فعال شده و نقش آفرینی کرده و بورس تهران این فعالیتها را پشتیبانی بکند. وی افزود: باید سعی شود در مواردی که معمولاً به هر دلیلی از جمله صرفه اقتصادی و مواردی از این دست کار پیش نرفت ما به عنوان بورس تهران پیش قدم شده و این وظیفه را انجام دهیم و فضا را به نوعی تعریف کنیم که آموزش برای بخش خصوصی یا سرمایهگذاران آسانتر شود. اما اگر از بحث آموزش اندکی عقبتر برگردیم و به حوزه اطلاعرسانی و فرهنگسازی ورود کنیم و وارد این حوزه شویم که به صورت کلان در کنار سرمایهگذاری که به صورت سنتی خانوارهای ایرانی در طلا در ارز در مسکن حتی بعضی مواقع در خودرو انجام میدهند به بازار سرمایه هم فکر کنند، در این حوزه کلان که بحث فرهنگسازی و بحث نگرش به بازار سرمایه مطرح میشود، در این سطح وظیفه ما هست که حتماً حضور داشته باشیم و میتوانیم بستری را فراهم کنیم که عملیات اجرایی آن توسط شرکتهای آموزشی و خصوصی که در این زمینه فعال هستند انجام شود.
ایجاد شفافیت و رقابت در بازار خودرو با عرضه در بورس کالا
علیرضا ناصر پور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا، در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: طرح عرضه خودروهای سبک در بورس کالا چند ماهی است که توسط نمایندگان مجلس مطرح شده و در حال پیگیری است. این طرح قبل از آنکه کلیاتش در کمیسیون صنایع مطرح شود، طی جلسات متعددی بررسی و تصمیمات متعددی توسط مبدعان این طرح، قطعهسازان، خودروسازان، اداره استاندارد و سایر نهادهای ناظر اتخاذ شد. وی گفت: کلیات این طرح در کمیسیون صنایع و معادن اعلام وصول شده اما به نظر میرسد که این امر جای بحثهای بسیار دارد، حال باید منتظر باشیم تا این طرح در آینده بطور رسمی در مجلس تایید شود تا بتوانیم این مساله را در بورس کالا عملی کنیم. وی افزود: افرادی که به دنبال اجرایی شدن این طرح در بورس کالا هستند، اهدافی دارند که نخست میتوان به بحث شفافیت با توجه به شکاف قیمتی که بعضا به ضرر صنعت خودرو است، اشاره کرد؛ دوم بحث توزیع است و مسوولان میتوانند از طریق بورس کالا امر خرید خودرو را رقابتی کنند.