مردم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس را دنبال کنند

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۷۴
مردم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس را دنبال کنند

سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با «تعادل» تاکید کرد: سازمان بورس به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار تاکید دارد و با آموزش‌های خود مردم را به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار دعوت می‌کند. این مقام مسوول درخصوص سرمایه‌گذاری در بورس گفت: تمامی مدیران و مسوولان سازمان بورس مردم را به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار دعوت می‌کنند چراکه سرمایه‌گذاری مستقیم نیازمند دانش و تخصص حرفه‌ای است. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: همه ارکان بورسی، تمام تلاش خود را برای حفظ منافع حداکثری سهامداران به‌ویژه صاحبان سرمایه‌های خرد و سایر بازیگران در بازار سهام می‌کنند.  وکیلی ادامه داد: اطلاع از خبرها و تحلیل‌های بورس را حق مسلم و غیرقابل سلب مردم و سرمایه‌گذاران این بازار می‌دانیم و تنها و مهم‌ترین توصیه ما این است که سهامداران، مطالب بورسی را فقط از رسانه‌های حرفه‌ای پیگیری کنند.همچنین به رسانه‌های جنجالی، خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده بی اعتنا باشند تا شاخص بازار به صورت متعادل و مطلوب حرکت کند. مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس تاکید کرد: آموزش فرهنگ خرید و فروش و معامله سهام بر اساس تحلیل، با تکیه بر توان و هدایت رسانه‌های جمعی محقق می‌شود و مسوولیت فرهنگ سازی آن بر دوش رسانه‌ها است و با کمک رسانه‌های رسمی می‌توان میزان آموزش و سرمایه‌گذاری هدفمند را در بورس افزایش داد و درنهایت یک خروجی بسیار مطلوب از این بازار داشته باشیم. وی درخصوص نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی بورسی گفت: رسانه‌های می‌توانند کمپین‌های اطلاع‌رسانی در فضای مجازی باتوجه به تولید محتوا و محصولات سمعی و بصری خود راه‌اندازی کنند که این موضوع به افزایش سواد مالی فعالین مجازی و سرمایه‌گذاری درست می‌انجامد.  وکیلی تاکید کرد: اگر این کمپین‌ها با هدف و باتولید محتوای درجه اول هدایت شوند می‌توانند حتی مسیر سرمایه‌گذاری را تغییر دهند، مردم و مخاطبان را با یک سواد مالی روبه رو سازند. مدیرروابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس درنهایت گفت: سهامداران باید از مراجع مناسب نحوه سرمایه‌گذاری در بورس و اخبار این حوزه را دنبال کنند. شایعات نیز آفت بازار سرمایه هستند و انتشار شایعات در شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اینکه به دیگران آسیب می‌زند هویت رسانه‌ای را نیز مخدوش می‌کند. پیش از این مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرده بود که در بخش زیادی از تاریخ ۵۰ ساله بازار سرمایه، تنها ابزار معاملاتی بازار، معاملات سهام و حقدم تقدم شرکت‌ها – آن هم در قالب محدود - بوده که سیاست سرمایه‌گذاران تنها می‌توانست buy-and-hold-and sell تعریف شود اما اکنون ابزارهای مالی رشد قابل توجهی پیدا کرده است. اکنون در مجموع دو بورس اوراق بهادار و دو بورس کالایی کشور حدود ۴۰ ابزار و قرارداد وجود دارد که به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود از همه قابلیت‌های این ابزارها استفاده کنند، چرا که سهامداران می‌توانند از بابت رشد و هم از افت قیمت‌ها به سودآوری برسند یا خود را در برابر نوسانات قیمت‌ها بیمه کنند. ابزارهای معاملاتی دو بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران شامل سهام، حق تقدم سهام، آتی و آتی سبد سهام، اختیار معامله سهام و فروش تعهدی است که بسیاری از آنها همانند دنیا قابلیت معامله در بازارهای دو طرفه یا

 two-sided-market را به سرمایه‌گذاران می‌دهد. بازارهای اوراق بهادار برای سرمایه‌گذارانی که محافظه کارتر هستند و تمایل به نرخ‌های سود بدون ریسک یا کم‌ریسک را دارند انواع ابزارهای درآمد ثابت یا fixe income شامل اوراق مرابحه و مرابحه عام، اسناد و اوراق خزانه، اوراق مشارکت، خرید دین، رهنی، وکالت و وکالت عام، اجاره، ساخت، منفعت، استصناع و گواهی سپرده را در جعبه ابزار مالی خود دارد، این ابزارها از حیث تنوع نسبت به سایر بازارهای مالی کشورهای اسلامی کم‌نظیر هستند.  در بورس‌های دنیا برای سرمایه‌گذارانی که فرصت زیادی برای آشنایی با بازار سرمایه را ندارند و به نوعی یا وقت، تجربه و دانش کافی را ندارند، شیوه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یا Indirect investment پیشنهاد می‌شود که در ایران نیز این موضوع در قابل قراردادهای شرکت‌های سبدگردانی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دنبال می‌شود، سرمایه‌گذاران می‌توانند در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری نظیر صندوق در سهام، درآمد ثابت، مختلط، املاک و مستغلات، کالایی، پروژه، جسورانه، خصوصی و اختصاصی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم داشته باشند.