واکنش شورای هماهنگی بانکها به ابطال کارت بانکی مهاجرین
گروه بانک و بیمه |
به دنبال ابطال کارت بانکی برخی مهاجرین از جمله مهاجرین افغان، مدیران بانک ها اعلام کرده اند که این افراد باید در داخل شعبه خدمات بانکی را دریافت کنند و نسبت به تکمیل مشخصات خود اقدام نمایند.
از روز پنجشنبه بانک های صادرات و تجارت در راستای سیاستهای مبارزه با پولشویی، مانع از تراکنش کارتهایی شدهاند که اطلاعات صاحبان آن کارتها نزد شعب کامل نیست.آنطور که مسئولان بانکی می گویند: اطلاع رسانی در این خصوص از یک سال و نیم قبل آغاز شده بود و بانک ها به مشتریان اتباع خارجی هشدار داده بودند که سریعتر نسبت به اعلام کد اتباع خود نزد شعب بانکی اقدام کنند. شورای هماهنگی بانکها در واکنش به مسدود شدن کارت بانکی مهاجرین افغان اعلام کرد:در این باره چندین بار اطلاع رسانی و هشدار لازم به صاحبان این حسابها داده شد تا اینکه براساس بخشنامه بانکمرکزی از ۶ بهمن ارائه خدمات به حسابهای فاقد کد شهاب متوقف شد. مسدود شدن کارت بانکی مهاجرین افغان موجب ناراحتی و اعتراض مشتریان اتباع خارجی در نظام بانکی شده است. این افراد می گویند که با مسدود شدن کارتهای بانکیشان در امرار معاش با مشکل مواجه شده اند؛ برخی از مهاجرین که طی روز گذشته در اعتراض به این وضعیت مقابل بانک ها تجمع کرده بودند، می گویند: بیمارشان در بیمارستان است و نمی توانند هزینه های درمان را پرداخت کنند. درحالی از صبح روز پنجشنبه، کارت بانکی تعدادی از مهاجرین افغان به دلیل عدم اعلام کد اتباع به بانک، مسدود شد که از بانکهای عامل خبر رسیده که یک ماه دیگر به این مشتریان مهلت داده شده است.مسدود شدن کارتهای بانکی مهاجرین افغانستانی از صبح روز پنجشنبه باعث شد تا جمعی از این افراد مقابل شعب بانکی تجمع کنند و خواستار رسیدگی به وضعیت حساب بانکیشان شوند. برخی از این افراد میگویند: بانک بدون اطلاع قبلی، کارت بانکی ما را باطل کرده است بی آنکه از قبل هشداری داده باشد! دغدغه اصلی این گروه وضعیت امرار معاش بعد از باطل شدن کارتهای بانکیشان است.کسب اطلاع از شبکه بانکی درباره چرایی ابطال کارتهای بانکی مهاجرین بیانگر آن است که از روز پنجشنبه بانکهای صادرات و تجارت در راستای سیاستهای مبارزه با پولشویی، مانع از تراکنش کارتهایی شدهاند که اطلاعات صاحبان آن کارتها نزد شعب کامل نیست. آنطور که مسوولان بانکی میگویند: اطلاع رسانی در این خصوص از یک سال و نیم قبل آغاز شده بود و بانک ها به مشتریان اتباع خارجی هشدار داده بودند که سریعتر نسبت به اعلام کد اتباع خود نزد شعب بانکی اقدام کنند. بعد از این اطلاعرسانیها بیش از ۸۰ درصد از مشتریان اتباع خارجی به شعب بانکی مراجعه کرده و کد اتباع خود را به بانک اعلام کردهاند ولی کارت بانکی ۲۰ درصد باقی مانده که هنوز کد اتباع خود را به بانک اعلام نکرده اند در روز پنجشنبه غیرفعال شد. البته ارائه خدمات بانکی به این افراد در شعب ادامه داشته ولی کارت بانکی آنها مسدود شده بود. با توجه به لزوم شفافیت عملیات مالی و تراکنشهای بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی ، بانک مرکزی از مدتها پیش، اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حسابها و کارتهای بانکی را الزامی کرده است. روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیح بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب است که همان شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف میشود. کد شهاب رابط اصلی سامانههای بانکی و نهاب بوده و سامانه نهاب روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانکها و موسسات مالی مجاز قابل استفاده است..اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کد ملی و اتباع غیر ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است، نیاز دارند. از ابتدای سال جاری، اقدام و پیگیریهای مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانکها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را دریافت کنند. خوشبختانه بخش بزرگی از اتباع کشورهای همسایه بهویژه برادران و خواهران افغانستانی توانستند کد شهاب بگیرند و البته تعدادی از این عزیزان هم ظاهراً به دلیل قانونی و رسمی نبودن مهاجرتشان موفق به دریافت کد شهاب نشدند . در این باره چندین بار اطلاع رسانی و به اشکال مختلف، هشدار لازم به تکتک صاحبان این حسابها داده شد تا اینکه تمامی بانکها بر اساس بخشنامه بانکمرکزی، از تاریخ ششم بهمن، ارائه خدمات به حسابهای فاقد کد شهاب را متوقف کردند.