کمبود نیروی آموزش‌دیده در حوزه بازی‌

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۱۰۹
کمبود نیروی آموزش‌دیده در حوزه بازی‌

بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روانی باشد. بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند راه‌کارهایی را در حوزه‌های اقتصادی، کسب و کار، فرهنگی و در فضاهای عینی و واقعی داشته باشد و بر آنها تاثیر بگذارد. بازی‌های جدی می‌تواند کیفیت زندگی را ارتقا بدهد. این در حالی است که به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اگرچه ظرفیت‌های شغلی بسیاری در صنعت بازی‌های دیجیتال به عنوان صنعتی خلاق وجود دارد، اما در کشور با کمبود نیروی آموزش‌دیده در حوزه بازی مواجه هستیم و توسعه این نیروها، نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد.

بازی‌های جدی یا هدفمند (Serious Games)، بخشی کلیدی از بازی‌های دیجیتال هستند که ما را در آموزش، بهداشت، درمان، تبلیغات مذهبی و سیاسی و سایر اهداف جدی یاری می‌کنند. به عبارتی اصطلاح بازی‌های جدی راهی برای معرفی گونه‌ای از بازی‌های دیجیتال با رویکردی فراتر از سرگرمی است. یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در بخش‌های مختلف کشور، ظرفیت‌های آن مغفول واقع شده بازی‌های رایانه‌ای است، این غفلت هم به دلیل این است که ما هر زمان از بازی‌های دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدید، مشکلات و یا آسیب‌های آن رفته‌ایم. یکی از ظرفیت‌های بازی‌های جدی، فرصت‌های آموزشی برای کشور است. ما امروز در موضوع آموزش دچار مشکلات جدی هستیم، لذا اینکه بتوانیم در همه بخش‌ها روش‌های سنتی را تبدیل به روش‌های نوین کنیم، یکی از اهداف و اقدامات ماست. برهمین اساس یکی از مسیرهای موفق در موضوع آموزش استفاده از مسیر بازی‌های جدی است که می‌توان با هزینه کم  از آن استفاده کنیم‌. امروز در موضوع آموزش شاهد این هستیم که تلاش می‌کنیم ولی اثر اقدامات، قابل قبول نیست، اما بازی قبل از اینکه سرگرمی باشد، هیجان و جذابیت است و ظرفیت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند آموزش را بهینه کند. اگر به این موضوع نگاه جدی اتفاق بیفتد حتما می‌تواند در کشور ما تحولی را در نظام آموزشی ایجاد کند. بسیاری از افرادی که در این حوزه حضور دارند، نخبگان هستند که باید دغدغه و اهمیت این عرصه را به همه بخش‌های کشور منتقل کنند. باید منابع مالی را در این عرصه درست مدیریت کنیم و اهمیت این فعالیت را انعکاس دهیم و اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم سرمایه‌گذاران را هم برای این موضوع جلب کنیم.

    هدف ارتقای سواد بازی‌های دیجیتال

در این راستا سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با بیان اینکه موضوع بازی‌های ویدئویی صرفا مساله بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان تنها متولی این صنعت در کشور نیست، تصریح کرد: ۳۲ میلیون بازیکن ایرانی که به طور متوسط ۹۳ دقیقه در روز بازی می‌کنند، بیانگر این نکته است که به موضوع بازی‌های رایانه‌ای در سطح مساله کشوری توجه شود. وی افزود: این نگرانی الان وجود دارد، همانطورکه ما در خصوص شبکه‌های اجتماعی مجازی برخی فرصت‌ها را از دست دادیم و ظرفیت‌های این فضا بعضا به تهدید تبدیل شد، با نگاه عادی به موضوع بازی‌های دیجیتال و محدود کردن آن به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نمی‌توانیم از فرصت‌های این فضا به‌خوبی استفاده کنیم. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی این حوزه با همگرایی و همراهی مجموعه‌های حاکمیتی می‌تواند در پیشبرد اهداف خود گام‌های موثری بردارد. در همین راستا نیز بازی‌سازان، ناشران، مصرف‌کنندگان، توزیع‌کنندگان باید بتوانند از ظرفیت‌های موجود در سازمان صداوسیما به عنوان ظرفیت عمومی منتفع شوند. مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه در بحث آموزش بازی‌سازی چه درجهت ترویج ظرفیت‌های صنعت بازی و چه آموزش‌های آنلاین به کمک سازمان صداوسیما نیاز جدی وجود دارد، تصریح کرد: براساس سند بازی که به عنوان سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی توسط شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است و طی آن وظایفی برای مجموعه‌های مختلف مشخص شده که در آن متولی موضوعات آموزشی و فرهنگی سازمان صدا و سیما است. پژمان افزود: ما در کشور با کمبود نیروی آموزش‌دیده در حوزه بازی مواجه هستیم، هرچند که بنیاد طی ۱۰ سال گذشته توانسته حجم قابل قبولی از نیروی متخصص را به عنوان تامین نیروی انسانی مورد نیاز در صنعت بازی آموزش دهد؛ اما توسعه نیروی انسانی آموزش دیده در این حوزه نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد. چرا که ظرفیت‌های شغلی بسیاری در صنعت بازی‌های دیجیتال به عنوان صنعتی خلاق وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین پیمایش بنیاد یک چهارم بازیکنان ما کودکان هستند که به عنوان نسل آینده کشور از طریق بازی‌های ویدئویی ارزش‌ها و فرهنگ به آنها منتقل می‌شود و نظام ارزشی آنها از این طریق شکل می‌گیرد. از این رو مردم باید نسبت به مساله سواد بازی‌های دیجیتال آموزش و تحلیل داشته باشند و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در کنار مجموعه صدا وسیما می‌تواند در این زمینه گام‌های موثری بردارد.

    استفاده از ظرفیت‌های رسانه ملی

برای توسعه آموزش بازی‌سازی

فرزانه شریفی، مدیر انستیتو ملی بازی سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز با بیان اینکه با دسترسی ایجادشده توسط این معاونت به بازار محتوا تا امروز ۱۰۰ ساعت آموزشی در حوزه بازی‌سازی و سواد بازی با محوریت فهم بازی در این فضا بارگذاری شده است تا محتواهای آموزشی بیشتردیده شوند و در دسترس عموم قرار بگیرند که با ارایه گزارش‌هایی در این خصوص امکان برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه‌تر از ظرفیت‌های موجود در این زمینه وجود دارد، ادامه داد: درحوزه آموزش بازی‌سازی ما در انستیتو ملی بازی‌سازی امسال حدود ۱۵۰۰ نفرکلاس در دپارتمان‌های فنی، هنری و طراحی برگزار کرده‌ایم و صرفا هم این آموزش‌ها متوجه شهر تهران نبوده است و مخاطبان این دوره‌ها علاقه‌مندانی از سراسرکشور بودند. سازمان صداوسیما به ملی شدن این آموزش‌ها برای تمام مخاطبان کودک و نوجوان با توجه به ظرفیت‌های موجود در این سازمان می‌تواند کمک کند. ما امکان برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه آموزش بازی‌سازی و سواد بازی را نیز داریم و می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود در رسانه ملی برای تقویت و توسعه آموزش ملی بازی‌سازی استفاده کنیم. سیدمحمدعلی سیدحسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نیز گفت: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های بنیاد حمایت از بازی‌سازی داخلی در راستای حمایت از تولید ملی است. طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه بازی‌های دیجیتال شده و ما سهم خوبی از بازار را از طریق بازی‌سازان داخلی به‌ دست آورده‌ایم. درحوزه صادرات بازی نیز بازی‌سازان داخلی علی‌رغم تحریم‌ها و تمام مشکلات، موفقیت‌های خوبی برای کسب بازار بین‌المللی به دست آورده‌اند. وی افزود: سازمان صداوسیما می‌تواند در خصوص معرفی محصولات تیم‌ها و شرکت‌های بازی‌ساز ایرانی کمک زیادی به بازی‌سازان انجام دهد. از طرفی دیگر بازی‌سازان نیز به عنوان کارگردان یا سازنده بازی‌ها با شرح موفقیت‌هایشان از طریق برنامه‌های صداوسیما به الگوسازی، اشتغال‌زایی و رونق تولید کمک بسیار زیادی خواهد کرد. معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به برگزاری کمپین نورزوی بنیاد در راستای حمایت و تقویت بازی‌های ایرانی نیز گفت: سازمان صداوسیما درمعرفی کمپین «بازینو» و اهداف آنکه در نهایت منجر به معرفی بازی‌های ایرانی برای خانواده‌ها درایام تعطیلات نوروز و افزایش کاربر و درآمد پایدار برای آنها می‌شود، نقش بسزایی خواهد داشت.

    استفاده از ظرفیت تلویزیون‌های تعاملی

همچنین سعید مقیسه، قائم مقام معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما، تصریح کرد: یکی از موضوعات پیشنهادی ما به بنیاد استفاده از ظرفیت پلتفرم آی‌پی‌تی‌وی یا تلویزیون تعاملی برای بازی‌های دیجیتال است. وی با بیان اینکه پلتفرم آی‌پی‌تی‌وی در حال ورود به مرحله بهره‎‌برداری است و می‌توان از آنها برای بازی‌ها بهره‌برداری کرد، افزود: برگزاری جلسه با اپراتورهای آی‌پی‌تی‌وی و بازی‌سازان یکی از زمینه‌های مورد درخواست ما است. بازی‌سازان از ظرفیت آی‌پی‌تی‌وی‌ها به‌طور دقیق مطلع نیستند و اپراتورهای آی‌پی‌تی‌وی هم از ظرفیت‌های بازی بی‌اطلاع هستند. آشنایی آنها با یکدیگر می‌تواند نتایج بسیار خوبی به‌همراه داشته باشد. از آنجایی که موضوع سایت فهم بازی با ماموریت‌های معاونت فضای مجازی همخوانی دارد، این موضوع از جمله زمینه‌های علاقه‌مندی و اولویت‌دار ما برای کمک به بنیاد در خصوص ترویج مساله سواد بازی است. مقیسه همچنین گفت: ما آمادگی مشارکت و سرمایه‌گذاری برای تولید گیم فیلم (interactive film) براساس بازی‌های با اکت بالا که مناسب مخاطب نوجوان و جوان است را نیز داریم. ضمن اینکه تولید بازی با موضوع سواد بازی در راستای آموزش سواد رسانه‌ای نیز از جمله موضوعاتی است که می‌شود در این خصوص به طور مشترک دنبال کرد.