تمدید ممنوعیت پروازهای انگلیس تا ۲۰ اسفند
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری از تمدید ممنوعیت پروازهای لندن تا ۲۰ اسفند خبر داد. همزمان با شیوع کرونای جهش یافته در انگلیس و سپس به چند کشور آفریقایی، امریکای لاتین و اروپای غربی و شمالی در ماههای اخیر که به کرونای انگلیسی مشهور شد، پروازهای مستقیم و سپس کانکشن به لندن از ابتدای دی ماه امسال متوقف و این ممنوعیت پرواز تا پایان بهمن ماه تمدید شد. پیش از این، سازمان هواپیمایی کشوری به دفاتر فروش بلیت و نمایندگیهای ایرلاینهای منطقه و همچنین برخی آژانسهای صدور بلیت پروازهای خارجی هشدار داد که حق فروش بلیت پروازهای رفت و برگشت به لندن به صورت پروازهای کانکشن (غیرمستقیم) را نداشته و در صورت فروش بلیت پرواز لندن، جریمه خواهند شد. ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با مهر، از تمدید ممنوعیت پروازهای مستقیم و غیر مستقیم به لندن تا ۲۰ اسفند امسال خبر داد. وی در پاسخ به اینکه آیا امکان تمدید آن برای پروازهای نوروزی نیز وجود دارد یا خیر؟، گفت: با توجه به شرایط کشور انگلیس که در حل واکسیناسیون گسترده علیه کروناست، احتمال عدم تمدید ممنوعیت پروازهای لندن برای نوروز ۱۴۰۰ بسیار بالاست. جلالی افزود: با این حال تصمیمگیری نهایی به عهده ستاد مقابله با کروناست. بر اساس این گزارش، بررسیهای میدانی نشان میدهد در حال حاضر به دلیل فشارهای سازمان هواپیمایی کشوری، هیچیک از اپلیکیشنها، سایتها و آژانسهای هواپیمایی اقدام به فروش بلیت پروازهای غیر مستقیم با ایرلاینهای منطقه به لندن نمیکنند. اما یک مسافر ایرانی که روز گذشته به لندن سفر کرده بود، درباره نحوه پرواز به انگلیس از ایران به مهر اظهار کرد: از وب سایت قطر ایر ویز بلیت پرواز تهران-دوحه و سپس دوحه-لندن را خریداری کرده است.
وی افزود: دو ماه قبل که به ایران آمده بود، با پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی به تهران سفر کرد ولی برای بازگشت به لندن، مجبور به استفاده از پروازهای قطر ایر ویز شد.
این شهروند ایرانی مقیم لندن ادامه داد: به دلیل فشارهای سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، پروتکلهای بهداشتی در فرودگاه امام خمینی (ره) به دقت رعایت میشود؛ حتی اگرچه قبلاً اعلام شده بود که محدودیت فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت هر پرواز، به پروازهای خارجی اختصاص ندارد، اما در پرواز روز گذشته تهران-دوحه، ردیف میانی هواپیما خالی بود؛ ضمن اینکه مسافران ۱۰ نفر ۱۰ نفر به هواپیما منتقل میشدند و همه پروتکلها رعایت میشد.
وی ادامه داد: اما در فرودگاه دوحه به دلیل آنکه فرودگاه لندن از پذیرش بخش مهمی از ایرلاینهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا خودداری میکند، با حجم انبوهی از مسافر مواجه بودیم؛ ضمن آنکه قطر ایر ویز نسبت به انجام پروتکلها مقید نبود و ۱۰۰ درصد ظرفیت پرواز دوحه-لندن پُر بود. به گفته این شهروند ایرانی، قیمت بلیت پرواز برگشت وی با این ایرلاین کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس، علی رغم آنکه چند مسیره بود و مجبور شدیم هواپیمای اولی را ترک کرده و با هواپیمای دیگری به لندن برویم، اما از پرواز مستقیم لندن-تهران که دو ماه قبل با ایرلاین ملی کشورمان انجام دادم، ارزانتر بود.
سفر به انگلیس با پرواز دوحه-لندن
حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز با تأیید احتمال وجود پروازهای غیر مستقیم و چند مسیره به لندن با ایرلاینهای منطقه، گفت: هیچ شرکت هواپیمایی یا آژانسی حق فروش بلیت پرواز مستقیم یا کانشکن (بدون نیاز به تغییر هواپیما) به لندن را ندارد.
وی ادامه داد: اگر ایرلاینی چنین اقدامی کند، جریمه خواهد شد اما برخی مسافران با پرواز به فرودگاه یک کشور جنوب خلیج فارس سفر میکنند و سپس با تعویض هواپیما، از آنجا به لندن میروند.