پایان ماراتن بررسی بودجه 1400 تهران

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۶۷
پایان ماراتن بررسی بودجه 1400 تهران

گروه راه و شهرسازی|

سرانجام دیروز لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران پس از چندین جلسه بررسی و حذف و اضافه پیشنهادات اعضای شورای شهر در این شورا تصویب شد. آنگونه که محسن هاشمی گفته است، بودجه سال آینده با رقمی در حدود 49 هزار میلیارد تومان، با توجه به نرخ تورم، بودجه‌ای انقباضی به شمار می‌رود و حدود 24 درصد رشد یافته است. در سال جاری، برای نخستین بار تبصره‌های بودجه در ردیف‌های بودجه ادغام شده‌اند و به همین دلیل فاصله بودجه سال گذشته با رقمی کمی بیش از 30 هزار میلیارد تومان با رقم بودجه سال آینده که حدود 49 هزار میلیاردتومان است، دست‌کم 53 درصد است.  اما آنگونه که سید حسن رسولی، نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفته است: قدرت خرید ۴۸ هزار و 883 میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۰ معادل بودجه ۷ هزار میلیارد تومانی سال ۹۰ است. در واقع بودجه ۱۴۰۰ به لحاظ قدرت خرید در حد بودجه ۱۳۹۰ است. در این حال، یکی از بخش‌های مهم لایحه بودجه، بخش تعیین هزینه ارایه خدمات به شهروندان است که در راس آنها هزینه بلیت مترو و اتوبوس و همچنین نرخ کرایه تاکسی است که به ترتیب 25، 25 و 30 درصد تعیین شده است.

    افزایش شدید بهای خدمات

سیدحسن رسولی در دویست و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران درباره دلیل افزایش رقم بودجه ۱۴۰۰ گفت: یکی از دلایل افزایش رقم بودجه ۱۴۰۰ افزایش شدید بهای خدمات است.در سال ۱۳۹۹ در حوزه هوشمند سازی که هزینه جاری است بین ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه داشتیم که امسال برای سال ۱۴۰۰ با همه سخت‌گیری‌ها این عدد به ۱۶ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. وی افزود: دلیل دوم این است که امسال بر اساس بخشنامه‌ای که از سوی وزارت کشور ارایه شده و شوراها ملزم به رعایت آن هستند نباید هیچ ارقام بازی در تبصره‌ها وجود داشته باشد و ارقام تبصره‌ها باید در ردیف‌های بودجه لحاظ شود. بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه متاثر از همین موضوع است. وی ادامه داد: دلیل سوم شاخص قدرت خرید است. بر اساس مقایسه‌های صورت گرفته در قدرت خرید بودجه سنوات گذشته، قدرت خرید ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۰ معادل بودجه ۷ هزار میلیارد تومانی سال ۹۰ است. در واقع بودجه ۱۴۰۰ به لحاظ قدرت خرید در حد بودجه ۱۳۹۰ است، البته بهتر بود. بر همین اساس صرف افزایش اعداد و ارقام معنی عدول از برنامه سوم نیست. حسب برنامه سوم شهردار موظف بود تا ۱۵ بهمن لوایح بهای خدمات را ارایه دهد که عمدتا ارایه داد و تصمیم‌گیری در این مورد به کمیسیون‌های تخصصی محول شد. بنابراین هم در بخش درآمدها و هم در بخش هزینه‌ها حداکثر واقع بینی برای تحقق پذیری رعایت شده است.

     نرخ بهای خدمات شهری 

در سال ۱۴۰۰ تصویب شد

در این حال، زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره بهای خدمات شهری در سال آینده گفت: در پیوست ۴ لایحه شهرداری تهران در ارتباط با بهای خدمات مربوط به بهای خدمات پسماندهای عادی است. در این لایحه هزینه جمع‌آوری و حمل هر کیلو پسماند عادی از ۱۳۰۰ به ۱۶۵۰ افزایش یافت. وی ادامه داد: هزینه دفن یک کیلو پسماند عادی در شهر تهران از ۷۰۰ در سال ۹۹ به ۷۸۲ ریال افزایش یافته است و در مجموع بهای خدمات مدیریت پسماند ۲۱.۵ درصد افزایش می‌یابد. نوری اضافه کرد: برای تشویق شهروندان به تفکیک زباله از مبدا، ضریب تشویقی برای گسترش تفکیک از مبدا تعریف شد و ضریب E۲ از یک به ۰.۷ کاهش یافت. رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به پیوست پنجم که درخصوص حق بهره‌برداری غرف به تفکیک نوع کاربری در بازارهای میادین میوه و تره بار است، گفت: حق بهره‌برداری غرف میادین میوه‌و تره‌بار به تفکیک نوع کاربری؛ ۵۰ درصد قیمت مبالغ حق‌بهره‌برداری به عنوان پایه برای لحاظ در دوره بعد خواهد بود. وی درباره بهای خدمات در بهشت زهرا گفت: تعرفه بهای خدمات بهشت زهرا به میزان ۲۵ درصد افزایش یافت. نوری ادامه داد: نرخ ورودی وسایل نقلیه میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار به صورت میانگین ۲۰ درصد افزایش یافت. وی درباره تعیین نرخ ورود خودرو به پارک سرخه حصار گفت: نرخ ورودی به سرخه حصار برای خودروهای سواری ۳۵۰۰ تومان، سنگین سواری ۱۵ هزار تومان، کامیون تا ۲۰ تن، ۲۵ هزارتومان وموتور سیکلت ۲ هزار تومن است. نوری درباره نرخ بهای خدمات مشاغل سیار و بی‌کانون نیز گفت: نرخ پایه بهای خدمات هر متر مربع در سال ۱۴۰۰؛ شامل استقرار کالا و محصولات تولیدی و خودرو روزانه ۷,۸۰۰ تومان و برای مشاغل سیا غیر موتوری ۱۵ هزار تومان است.

او همچنین با اشاره به افزایش نرخ بهای خدمات کیوسک‌های مطبوعاتی گفت: کیوسک‌ها در سه درجه سطح‌بندی شده‌اند. قیمت درجه یک از ۱۲۰۰ به ۲۵۰۰، در کیوسک درجه دو از ۸۰۰ به ۱۰۰۰ و در کیوسک در جه سه از ۴۰۰ به ۵۰۰ افزایش یافته است. نرخ بهای خدمات کیوسک‌های مطبوعاتی در مجموع ۲۵ درصد افزایش یافت. نوری درباره نرخ بهای خدمات دفع پسماندهای پزشکی، صنعتی و کشاورزی گفت: نرخ بهای دفع پسماندهای پزشکی جهت تقدیر از کادر پزشکی به دلیل شرایط کرونا بدون تغییر می‌ماند. هزینه جمع آوری و حمل پسماندهای بی‌خطر به ۷ هزار تومان، هزینه جمع آوری و حمل پسماندهای صنعتی به ۳۶۰۰ و دفن پسماندها در حدود ۱,۰۴۰ تومان در هر کیلو خواهد بود. در مجموع هزینه جمع آوری و حمل پسماند به روش مخزن متحرک ۳ هزار و ۲۰۰ تومان شد. وی درباره بهای خدمات جمع آوری هر تن پسماند ساختمانی و عمرانی گفت: بهای خدمات هر تن پسماند ساختمانی به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. نظر کمیسیون سلامت و محیط زیست درباره افزایش بهای خدمات حوزه سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

    بلیت مترو، اتوبوس و تاکسی 

چقدر افزایش یافت؟

در تحولی دیگر، محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در جلسه دیروز شورای شهر با اشاره به اینکه شهرداری تا ۴۵ درصد پیشنهاد افزایش نرخ کرایه تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس را داشته است، گفت: ما خواستیم که قیمت تمام شده بلیت استخراج شود و با توجه به کاهش مسافر و افزایش بهای خدمات مشخص شد قیمت تمام شده بلیت ۱۹ هزار و ۸۵۹ تومان برآورد شده است. وی افزود: اما تنها ۹ درصد این قیمت تمام شده سهم شهروندان است و متوسط افزایش نرخ بلیت مترو برابر ۲۴.۷۵ درصد است. علیخانی اظهار داشت: به این ترتیب سهم شهروندان از قیمت تمام شده ۹ درصد است. رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در خصوص قیمت تمام شده بلیت اتوبوس نیز گفت: نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی به‌طور متوسط به شهرداری تهران اجازه داده شده که از ابتدای اردیبهشت ماه تا سقف ۳۵ درصد افزایش دهد به نحوی که متوسط افزایش نرخ از ۲۵ درصد فراتر نرود. وی با اشاره به اینکه نرخ گذاری تاکسی به دلیل شخصی بودن وسیله و تورم ۵۰ درصدی متفاوت است، گفت: به شهرداری اجازه داده تا سقف ۳۵ درصد افزایش نسبت به نرخ پایه سال ۹۹ اقدام کند که بر اساس نرخ‌های خطوط تاکسی متفاوت است. این پیشنهاد با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید.

    سهم ماموریت‌های 6 گانه از بودجه

به گزارش «تعادل»، بر اساس تصویب شورای شهر تهران، شهرداری در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷ درصد از درآمدهای خود را صرف حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد کرد.

سهم حوزه حمل و نقل و ترافیک به عنوان اصلی‌ترین معضل شهر تهران نزدیک ۳۹ درصد بودجه کل تهران است. همچنین سهم حوزه خدمات شهری ۱۳.۳ درصد و سهم بخش ایمنی و مدیریت بحران درصد از ۴.۲ درصد از کل بودجه شهر تهران است. سهم حوزه شهرسازی و معماری که اولین سهم را در کسب درآمد به صورت ضابطه‌مند دارد، ۴ درصد از کل بودجه شهر تهران است. ۳۳ درصد از بودجه ۱۴۰۰ هم به مجموعه فصل هوشمندسازی شامل خرید خدمت، حقوق دستمزد و الی آخر تعلق دارد.