دعوای فولادیها و نوردیها به ما مرتبط نیست!
سرپرست معاونت امور معادن وزارت صمت گفت: اختلافات بین فولادیها و نوردیها چندان به وزارت صمت مربوط نمیشود اما ما به دنبال برنامهریزی در این حوزه هستیم. اردشیر سعد محمدی سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در نشستی خبری درباره اختلافات بین تولیدکنندگان بالادست و پاییندست زنجیره فولاد اظهار داشت: برخی اتفاقات به وزارت صمت ارتباطی ندارد اما همه تیرها به وزارتخانه به عنوان یک پیشانی اصابت میکند. وی افزود: ارزیابی بازار نشان میدهد که تولید شمش توسط شرکتهای بزرگ همچون فولاد خوزستان و فولاد خراسان همچنین توسط دارندگان کورههای القایی به عنوان تولیدکنندگان کوچک انجام میشود. گاهی مد نظر بازار، کیفیت تولیدات شرکتهای بزرگ است، به همین دلیل کیفیت کورههای القایی برای معامله در بازار دچار تنش میشود. وی ادامه داد: طی یک ماه و نیم گذشته نرخ تعیینکننده قیمت فولاد، مس، سرب، روی و … که در بازارهای جهانی تعیین میشود، باید ضربدر قیمت ارز در سامانه نیما شود؛ نحوه محاسبه نرخ ارز در سامانه نیما نیز بر اساس میانگین نرخ در یک ماه گذشته است به گونهای که حتی در برههای از زمان، نرخ ارز در بازار ارزانتر از نیما بود، بنابراین نوردکارانی که محصولات خود را از بورس میخرند، باید قیمتی بر اساس نرخ جهانی ضربدر از نرخ نیما بپردازند که این مساله موجب شده نوردکار در بازار دچار مشکل شود. سعد محمدی اظهار داشت: نیازمند یک شرایط شناور برای تصمیمسازی چه در حوزه عوارض و چه در تعیین قیمت هستیم که در این راستا با بانک مرکزی نیز رایزنیهایی خواهیم کرد. همچنین فردا با فعالان حوزه فولاد جلسهای برای هماندیشی و دریافت نقطهنظرات این افراد در وزارتخانه برگزار خواهد شد. ما باید برنامه را درست کنیم تا بازار به سمتی که مد نظر اقتصاد است، حرکت کند. سعد محمدی همچنین در خصوص اعتراض سیمانیها در مورد قیمتگذاری محصول نیز گفت: با توجه به اینکه در ماههای گذشته برق واحدها دچار مشکل شد و تولید سیمان کاهش یافت، قیمت نیز بالا رفت. آیا این مساله به وزارت صمت مربوط است؟ همچنین باید بررسی شود که آیا این کاهش تولید واقعاً مربوط به برق بوده است؟ اینکه قیمت سیمانی که به دست مصرفکننده میرسد با آن قیمتی که تولیدکننده میفروشد، فاصله معناداری دارد، باید بررسی شود و این وضعیت را درست کرد. وی با اشاره به ماشینآلات و تجهیزات دپو شده در گمرک نیز گفت: ماشینآلاتی در گمرک هستند که ثبت سفارش شدند اما به دلیل مشکلات ارزی ترخیص نشدند. امروز برای این موضوع اقدام میشود؛ اجازه وزیر صادر شده تا بتوانند این کالاها را آزاد کنند. واردکنندگان ارز این ماشینآلات را خودشان تأمین کردهاند و این ماشینآلات در داخل ساخته نمیشوند. وی تصریح کرد: باید تا سال ۱۴۰۴، ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کنیم بنابراین نیاز است تا تولید سنگ آهن خود را افزایش دهیم و این موضوع نیاز به ماشینآلات دارد اما در مورد ماشینآلاتی که در داخل تولید میشوند اجازه ورود داده نمیشود.