ویژه

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۰۸

همراه اول نخستین اپراتور بهره‌بردار از سرویس‌های هوشمند 5G 

 با پیاده‌سازی فناوری نسل پنجم در شبکه همراه اول، این اپراتور می‌تواند به راحتی امکان اتصال کاربران شخصی و سازمانی به پلتفرم‌هایی که در دیتاسنترها و سرور‌های داخل کشور و این اپراتور میزبانی می‌شود را فراهم کند و از این طریق سرعت انتقال اطلاعات را چندین برابر افزایش و تاخیر برای کاربردهای مختلف مانند بازی آنلاین، واقعیت مجازی، آموزش مجازی، پخش آنلاین ویدیو، فضای ابری اختصاصی، خدمات پزشکی از راه دور و غیره را کاهش دهد. تست واقعیت مجازی

 (Virtual Reality یا به اختصار VR) با بارگذاری در دیتاسنتر مجازی‌سازی شده و در بستر شبکه تجاری همراه اول و در حضور اصحاب رسانه در بستر شبکه 5G انجام شد که تلاشی برای حذف مرزهای موجود بین فضای واقعی و فضای مجازی است. 

واقعیت مجازی کاربردهای مختلفی از جمله سرگرمی و حوزه آموزش دارد. برای آگاهی از اهمیت شبکه 5G و واقعیت مجازی با مدیر اجرایی پروژه آن گفت‌وگو کردیم.

رییس اداره راهبردهای فناوری معاونت فنی و توسعه شبکه همراه اول در گفت‌وگو باموج با اشاره اینکه پروژه 5G نسبت به سایر شبکه‌ها از نظر خلق ارزش متفاوت است، گفت: تمرکز اصلی و خلق ارزش در شبکه‌های نسل دو، سه و 4 در حوزه B2C بوده است و در واقع اپراتور با در اختیار گذاشتن سیمکارت و امکان اتصال به مشترکین، سرویس‌های پایه از قبیل مکالمه و دیتا ارایه می‌کردند؛ اما در شبکه نسل پنجم خلق ارزش اصلی اپراتور در کنار تقویت ظرفیت سرویس دیتا ارایه سرویس‌های جدید مختلف به سازمان‌ها خواهد بود. این سرویس‌های سازمانی نیازمند نوآوری در مدل‌های کسب و کار موجود اپراتورها خواهد بود.

مهدی معظمی ادامه داد: سهم اپراتور از این بازار عمدتا از طریق فراهم کردن بستر اتصال بوده و از آنجایی که درآمدزایی از طریق سرویسهای موجود در شبکه 5G چندان صرفه اقتصادی ندارد و نمی‌تواند تضمین‌کننده بازگشت سرمایه باشد، به همین دلیل باید اپراتور فراتر از ارایه خدمات کانکتیویتی رود. این رویکرد در استراتژی همراه اول قرار گرفته و در همین راستا ارایه سرویس‌های واقعیت مجازی و بازی آنلاین در بستر شبکه دیتاسنتر و 5G همراه اول رونمایی شد و می‌تواند در اختیار ارایه‌دهندگان و مشتریان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اپراتورها در نسل‌های موجود شبکه‌های موبایل، تاکنون بیشتر از طریق ایجاد امکان اتصال مشترکین درآمدزایی می‌کرده‌اند، یادآور شد: همراه اول در سال 95 تجاری‌سازی شبکه نسل چهارم را به صورت گسترده آغاز و همزمان با آن مطالعات شبکه 5G با هدف تسلط به این فناوری، با کمک دانشگاه‌های صنعتی شریف و تربیت مدرس را نیز شروع کرد. 

او با تاکید بر اینکه در شبکه 5G برای خلق ارزش باید محتوا هم ایجاد شود، گفت: برخی شرکت‌ها در صورتی که ارتباط با سرعت بالا و تاخیر پایین برای آنها ایجاد شود، می‌توانند با تولید محتوای مناسب، خلق ارزش و درآمدزایی خوبی داشته باشند.

میزبانی محتوا و دریافت سرویس از شبکه دیتاسنتر

رییس اداره راهبردهای فناوری همراه اول افزود: میزبانی محتوا و دریافت سرویس از شبکه دیتاسنتر و 5G همراه اول، این امکان را در اختیار شرکت‌ها و پلتفرم‌های داخلی ارایه سرویس‌های دیجیتال قرار می‌دهد که همزمان با کاهش هزینه‌های‌هاستینگ و افزایش امنیت، از قابلیت‌های منحصر به فرد اپراتور در ایجاد ارتباط پایدار، با سرعت بالا و تاخیر پایین بهره مند شوند. بنابراین همراه اول توسعه و ارایه خدمات دیتاسنتر‌های خود را به موازات شبکه موبایل خود در برنامه دارد.

معظمی با اشاره به اینکه شبکه 5G مجموعه‌ای از فناوری‌های مختلف است که به بیان ساده در گام نخست در قالب eMBB افزایش سرعت و کاهش تاخیر را در پی خواهد داشت، اظهار کرد: در چند سال آینده سرویس‌هایی از قبیل VR، AR و... هم توسعه می‌یابد. 

واقعیت مجازی، دریچه جدیدی به دنیای آموزش است که برای نمونه دوره‌هایی را در خصوص نحوه کار در محیط‌های خطرناک یا با ریسک بالا ایجاد می‌کند یا به کمک آن می‌توانید فعالیت‌های پیچیده دیگری را بدون اینکه به‌طور واقعی در معرض چنین محیط‌هایی قرار بگیرید، انجام دهید. در واقع این یک تجربه به فراگیران کمک می‌کند تا بدون مواجهه با ریسک‌های اشتباه عملی، به‌طور مجازی با این مواد کار کنند. سرویس VR که حالت سه بعدی دارد، فضایی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که بتواند با استفاده از آن از مکان‌های تفریحی بازدید کند یا برای سیستم‌های آموزشی استفاده شود. این سرویس در شبکه 4G با کیفیت پایین می‌تواند در دسترس باشد یا به صورت سازمانی با قرار دادن سرور مورد نیاز در کنار کاربر و در بستر اتصال سیمی و با هزینه بالا استفاده شود. 

در صورت استفاده از فضای دیتاسنتر اپراتور و شبکه 5G می‌توان محدودیت این روش‌ها را برطرف کرد و از مزیت‌های هر دو راهکار استفاده کرد، یعنی کیفیت بالا از طریق سرعت دانلود بالا، تاخیر کمتر سیار بودن کاربر و عدم نیاز به سیم، قیمت ارزان‌تر، قابلیت استفاده از VR سنتر‌ها در دیتاسنترهای اپراتور موبایل در دسترس خواهد بود.