تبادل پیامها موفقیتآمیز نبود
سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراین را به صورت عمومی منتشر کرد. در این گزارش دو سوال مهم مرتبط با تمام سانحه هوایی مطرح شد: دلیل سانحه چه بوده و چگونه میتوان از وقوع سوانح مشابه جلوگیری کرد. روز گذشته اسفندماه سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراین را به صورت عمومی منتشر کرد. به گزارش جماران، گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراین برای عموم منتشر شد که در این گزارش آمده است: پرواز PS۷۵۲ که فرودگاه امام خمینی را به سمت شهر
کی یف ترک کرده بود، اندکی پس از برخواست از فرودگاه در حال اوجگیری دچار سانحه شد. ۱۷۶ نفر از سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند. دو سوال مهم مرتبط با تمام سانحه هوایی مطرح شد: دلیل سانحه چه بوده و چگونه میتوان از وقوع سوانح مشابه جلوگیری کرد. طبق این گزارش در بخش ضبطکنندههای پروازی آمده است که این هواپیما مجهز به دستگاههای ضبط دادههای پروازی مبتنی بر فناوری نیمههادی با شناسه محصول۰۰۳- ۴۷۵۰ -۹۸۰ که بیش از ۱۲۰۰ پارامتر را ضبط کرده و ضبطکننده صدای کابین پرواز با شناسه محصول۰۰۳-۶۰۳۲- ۹۸۰ با قابلیت ضبط دو ساعت آخرین صداها و همچنین یک ضبطکننده دسترسی سریع است. دستگاههای ضبطکننده در سانحه پیدا شدهاند اما ضبطکننده دسترسی سریع یافت نشد. وضعیت این دستگاهها نشان میدهد که در معرض آتش سوزی در پرواز نبودند و در اثر شدت برخورد با زمین دچار صدمات فیزیکی شده یا در معرض آتش قرار گرفتند. در تاریخ 9/10/98 با حضور نمایندگان اعزامی از کشور اوکراین نسبت به وضعیت ظاهری دو دستگاه اقدام شد. گروه بررسی سانحه موفق به جمعآوری امکانات و منابع لازم برای بازخوانی دستگاهها در ایران نشد و به دلیل تحریمهای امریکا خرید تجهیزات لازم برای بازخوانی دستگاهها در کشورمان فراهم نشد. بنابراین تفاهمات اولیه انجام شد تا بازخوانی در کشور فرانسه انجام شود. در این گزارش نتایج بازخوانی ضبطکنندههای پروازی آمده است ضبط آخرین پرواز در ساعت ۵ و ۴۶ دقیقه ۱۸ ثانیه آغاز میشود که در این زمان کشیدن هواپیما برای شروع تاکسی آغاز و موتور هواپیما روشن میشود ضبط در زمان ۶ و ۱۵ دقیقه ۵۰ ثانیه پایان مییابد صدای یک ضربه محکم و کوتاه مشابه با انفجار در زمان ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه ۵۵ ثانیه ضبط شده است بلافاصله پس از صدای ضربه هشدار صوتی نت ۲ با مشابه با صدای هشدار ارتفاع شنیده شده و این صدا تا پایان ضبط ادامه دارد. پس از صدای ضربه از هر سه نفر خلبان درون کابین صدا ضبط شده است پس از صدای ضربه گروه پروازی متوجه شرایط غیرعادی میشود و به سرعت کارهای لازم برای کنترل و هدایت هواپیما در شرایط حادث شده را آغاز میکنند. معلم خلبان در ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه ۱۳ ثانیه بیان میکند هر دو موتور در حال کار هستند پس از صدای ضربه تا مدت سه ثانیه صداهایی از کابینه مسافران به سختی قابل شنیده است که مشاهده میشود مسافران متوجه یک رخداد غیر منتظره شدهاند. در حدود ۱۱ ثانیه بعد هم صدای همهمه از کابینه مسافران به شکل بسیار ضعیف شنیده میشود . در این گزارش جزییات مکالمات پیاده شده در یک جدولی آمده است. در بخش پرتاب موشک به سمت هواپیما در این گزارش آمده است روزجمعه 20/10/98 فردی که موفق به تصویربرداری از موشک دوم شده بود توسط مراجع امنیتی شناسایی شد و پس از مصاحبه گروه بررسی سانحه با وی مشخص شد که او نگهبان یک کارگاه ساختمانی بوده که پس از مشاهده شلیک و انفجار یک موشک دوربین تلفن همراه خود را برای تصویریبرداری روشن میکند و موفق میشود از پرواز و انفجار موشک دوم فیلم بگیرد. گروه بررسی سانحه اطلاعات مرتبط با فعالیت موشکی از ستاد کل نیروهای مسلح دریافت کرد اطلاعات اعلام شده با مشاهدات، صداهای ضبط شده، تصاویر و همچنین با مصاحبه با برخی افراد ارزیابی شد با توجه به خطای زمانهای اشاره شده در گزارش پیشرفت تحقیقاتی که در تیرماه ۹۹ منتشر شده بود زمانهای وقایع با استفاده از اطلاعات به دست آمده از بازخوانی ضبطکنندهها اصلاح شد. در ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه روز 18/10/98 یکی از سامانهای دفاعی تهران مطابق با تاکتیکهای واحد سیار پدافندی حدود ۱۰۰ متر جابهجا میشود در این جابهجایی سمت سامانه نیز تغییر میکند و به دلیل تنظیم نشدن صحیح مجدد شمال توسط کاربر دچار خطای سمت برابر با ۱۰۵ درجه میشود. سامانه تا زمان ساعت ۶ و ۷ دقیقه در حالت انتظار داشته و در این زمان در حال عملیاتی قرار میگیرد به این ترتیب در زمان پرواز هواپیمای اوکراینی سمت اهداف در اشیاء شناسایی شده در سامانه با افزایش برابر ۱۰۵ درجه توسط کاربر سامانه دفاع هوایی مشاهده میشد در زمان ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را در سمت ۲۵۰ درجه نسبت به شمال خود شناسایی نموده که در حال طی کردن مسیر ۵۶ درجه بود در همین زمان پرواز اوکراینی پس از برخاست از فرودگاه از سمت ۱۴۳ درجه نسبت به سامانه در حال نزدیک شدن به سمت سامانه پدافند بود هواپیما در حال طی کردن مسیر ۳۰۹ درجه بود کاربر سامانه دفاع هوایی مشخصات هدف شناسایی شده را در ساعت ۶: ۱۴: ۱۹ بر روی بستر ارتباط با مرکز هماهنگی مربوطه اعلام کرد مبادل این پیام با مرکز موفقیت آمیز نبود و در پیامهای ضبط شده با مرکز هماهنگی ثبت نشده است کاربر سامانه بدون انتظار برای دریافت دستور از مرکز به این نتیجه میرسد که هدف مشاهده شده متخاصم و در ساعت۶: ۱۴: ۳۹ یک فروند موشک به سمت آن شلیک میکند. که فعال شدن فیوز مجاوری موشک در زمان57: ۱۴: 6 در سامانه ثبت شده است پس از فعال شدن فیوز رادیویی موشک اول همچنان قفل راداری سامانه پدافندی بر روی هدف باقی میماند و سامانه همچنان هدف را شناسایی میکند. دو مسیر آن را ردیابی میکند با توجه به تداوم سیر حرکتی هدف کشف شده موشک دومی در زمان 9: ۱۵: 6 توسط کاربر سامانه دفاعی به سمت هواپیما شلیک میشود . آخرین ارتباط رادیویی موشک با سامانه پدافندی در زمان
22: ۱۵: 6 در مکانی نزدیک مسیر حرکت هواپیما ثبت شده است پس از آن دریافت موفقیت آمیز نبودن موشک در سامانه نشان داده میشود و هواپیما پس از مدتی از قفل راداری سامانه خارج میشود. طول موشک ۲۸ ۹۸ میلیمتر وزن آن ۱۶۷ کیلوگرم و وزن سرجنگی آن ۱۴ کیلوگرم است مواد منفجر استفاده در موشک از نوع کامپوزینش ب بوده و در آن ۶۰ درصد RDX و ۴۰ تی ان تی به کار رفته است. این موشک مجهز به سر هدایتگر با حس گرهای فاصله بوده و با نزدیکی با مانع سر هدایتگر آن جدا شده و سپس محفظه حاوی ترکشها منفجر شده و در حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار ترکش با وزن ۴/۲گرم از جنس آلیاژ تنگستن با سرعتی حدود ۱۸۰۰ متر بر ثانیه بر محیط پرتاب میشود .