ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۸۰۰

پازل ایرانی کریدور ریلی چین-اروپا

سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش از این در کریدور ترانزیتی ریلی چین به اروپا از طریق ایران، سند پنج‌جانبه‌ای به امضا رساندیم و در سفر اخیر به ترکیه مجدداً نکاتی را برای روان‌سازی اجرای این سند مورد توافق قرار دادیم. رسولی در گفت‌وگو با فارس، درباره مشوق‌های تعرفه‌ای راه‌آهن‌ها‌ برای جذب صاحبان کالا در کریدورهای ترانزیتی اظهار داشت: مباحث تعرفه‌ای معمولاً در مذاکرات 2 یا چندجانبه کریدوری بین کشورها مورد بحث قرار می‌گیرد. تأکید همه اعضا و راه‌آهن‌ها همیشه بر این است که ما باید نرخ تعرفه‌ای حمل کالا را در کریدورهای مختلف ترانزیتی رقابتی کنیم، بنابراین این اصل پذیرفته شده است و همه از این اصل حمایت می‌کنیم.مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: اما به‌طور مشخص در هر مسیر بسته به «میزان تقاضای حمل بار» و «مسیر» معمولاً اسناد تفاهم‌نامه چندجانبه همکاری بین کشورها در یک کریدور داریم.به عنوان مثال در کریدور ترانزیتی ریلی چین به اروپا از طریق ایران، سند پنج جانبه‌ای به امضا رساندیم و در سفر اخیر به ترکیه مجدداً نکاتی را برای روان‌سازی اجرای این سند مورد توافق قرار دادیم.معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این موضوع اصلی است که بین همه راه‌آهن‌ها مورد تأکید است و در حال حاضر هم ما در حال اجرای این سیاست هستیم، یعنی با کشورهای همسایه در فعالیت‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل بین‌المللی، تفاهمات خوبی داشته‌ایم که از همه این کشورها قدردانی می‌شود، چون به هر حال نتایج مثبت و ارزنده‌ای داشته است.مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین در سی‌وششمین اجلاس مدیران عامل سازمان همکاری راه‌آهن (OSJD) گفت: ترانزیت راه‌آهن ایران در سال ۹۹ نسبت به سال قبل با وجود پاندمی کرونا، ۲۹ درصد افزایش داشته است.به گزارش ایرنا، رسولی اظهار کرد: در سال گذشته به‌رغم مسدودی ۴ ماهه مرزها با کشورهای همسایه به دلیل پاندمی کرونا، شرایطی را ایجاد کردیم تا حمل‌ونقل ریلی و مبادله کالا در این برهه حساس با کشورهای همجوار به شکل مطلوبی ادامه پیدا کند، به‌گونه‌ای که شرایط مبادله قطارهای باری در حمل‌ونقل بین‌المللی طبق پروتکل‌های بهداشتی فراهم شد و افزایش قابل توجهی را در حمل‌ونقل ریلی شاهد بودیم. رسولی تصریح کرد: حمل و نقل ترانزیت راه‌آهن ایران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل ۲۹ درصد رشد و صادرات راه‌آهن ایران نیز در این مدت ۵ درصد افزایش داشته است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در مرز ریلی کشورمان با ترکیه با افزایش و تجهیز ناوگان و توسعه زیرساخت‌های ریلی، حجم حمل و نقل بین‌المللی بیش از ۶۵۰ هزار تن بوده که رکورد ۱۰ سال اخیر را جابه‌جا کرده است.وی گفت: در سال ۱۳۹۹ در مرز ریلی سرخس نسبت به سال قبل از آن، به رشد ۱۷۳ درصدی دست یافتیم و با همکاری کشور ترکمنستان، خط عریض ایستگاه مرزی اینچه برون ایران با ایستگاه مرزی ترکمنستان متصل شد که تسهیل و افزایش ظرفیت مبادله واگن‌ها فراهم شد.

مسیر جاده‌ای برای تعامل تجاری بیشتر با چین

درپی افتتاح سومین گذرگاه مرزی بین ایران و پاکستان در چهارشنبه هفته گذشته، حجم مبادلات دو کشور تا ۱.۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و از طریق کریدور اقتصادی «سی‌پک» مسیری جدید برای اتصال به چین در راستای تحقق سند همکاری‌ جامع ۲۵ ساله باز خواهد شد.به گزارش ایسنا، افتتاح این پایانه مرزی ۲.۵ هکتاری ویژگی‌های بسیاری برای ایران و پاکستان و حتی برای ایران و چین در راستای افزایش مبادلات تجاری دو و چند جانبه به همراه دارد.جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این باره به ایسنا گفت: با افتتاح این پایانه مرزی، علاوه بر امکان ارتقای توسعه تجارت بین دو کشور از سطح بازارچه‌ای به سطح مرز رسمی و بین‌المللی، حجم بالایی از مبادلات اتفاق افتاده و سقف و محدودیتی که در وضعیت بازارچه‌ای وجود داشت برداشته می‌شود. به گونه‌ای که از حدود ۲۰۰ میلیون دلار در سال گذشته می‌توان به تجارت ۱.۵ میلیارد دلاری در هر سال رسید که البته حدود دو سال رسیدن به این عدد طول می‌کشد.وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴۰۰۰ میلیارد ریالی سازمان راهداری برای افتتاح این گذرگاه مرزی، افزود: افتتاح این گذرگاه مرزی نه‌تنها برای مرزنشینان و بومیان منطقه رونق اقتصادی بیشتری به ارمغان خواهد آورد بلکه ازسوی دیگر می‌تواند در صورت تامین امنیت، از این مرز به کریدور اقتصادی چین و پاکستان به نام «سی‌پک» از طریق ریل و جاده متصل شد. این مساله می‌تواند در راستای تحقق سند همکاری‌ جامع ۲۵ ساله بین ایران و چین نیز موثر باشد.مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه مرز مشترک بین ایران و پاکستان گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های این پروژه این است که افتتاح این گذرگاه مرزی می‌تواند در حوزه مسافری برای ایرانیان و پاکستانی‌ها  نقش آفرین باشد چرا که به عنوان مثال هر ساله در ماه محرم و به ویژه ایام اربعین مرز میرجاوه پذیرای زائران بسیاری از شیعیان پاکستان بوده است که با افتتاح این پایانه مرزی مذکور می‌توان از پتانسیل مسافری آنها نیز استفاده کرد چرا که امروز از سالن مسافری موقت مرز «پیشین» نیز رونمایی خواهد شد. بر اساس این گزارش، در ماه‌ها و سال‌های آینده باید دید افتتاح این پایانه‌ مرزی، در ادامه تا چه اندازه در زمینه افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان و حتی ایران و چین اثرگذار خواهد بود.