عدم استقبال از عرضههای اولیه
عرفان هودی
بازگشت عرضه اولیه به بازار کار متعهد پذیرهنویسی را سختتر میکند، زیرا در آخرین عرضه اولیههایی که در سال گذشته داشتهایم، استقبالی از عرضه اولیهها صورت نگرفت. با توجه به اعتماد از دسترفته سهامداران نسبت به بازار سرمایه، بهطور کل دو اتفاق در رابطه با عرضه اولیهها رقم میخورد، زمانی که عدم اعتماد در بازار وجود داشته باشد از عرضه اولیهها استقبال نمیشود و این در حالی است که همچنین خروج نقدینگی از بازار را هم داشتهایم. عرضه اولیهها باید در بازار شکل بگیرد، ما نمیتوانیم بگوییم که عرضه اولیه نداشته باشیم، اما پیشنهاد من در حوزه عرضه اولیهها این است که روش عرضه اولیه را تغییر دهیم. بر این اساس به جای روش بوک بیلدینگ روش تخفیف عرضهها را تغییر بدهند یعنی افرادی که میخواهند در خرید عرضه اولیه شرکت کنند با توجه به میزان دارایی خود و بر اساس توانایی مالی خود شرکت کنند، یعنی کسانی که توان مالی بیشتر دارند بتوانند سهم بیشتری را خریداری کنند و برعکس کسانی که توانایی مالی کمتری دارند سهم کمتری را خریداری کنند. از نظر من در شرایط فعلی بازار این روش میتواند روشی مناسبتری باشد. زمانی که شرایط بازار مناسب بود روش بوک بلیدینگ را اجرا کردهاند، یعنی به صورت مساوی هر فرد میتوانست سهم خریداری کند، ولی در حال حاضر شرایط مناسب و عادی نیست، سهمهایی که در بازار حاضر هستند از بهمن ماه سال ۹۹ تا به اکنون نزدیک به سه ماه است که در صف فروش قفل هستند و تعداد سهمهای مثبت به سختی در روز به ۴۰ تا ۵۰ سهم میرسد.
بهطور کلی برای خرید عرضه اولیهها ابتدا اعتماد به بازار و بعد از آن پول (نقدینگی) در بازار وجود ندارد و به همین سبب حقیقیهای بزرگ یا حقوقیهایی که سرمایه (پول) دارند، میتوانند بیایند از این شرکتها، سهمهای بیشتری خریداری کنند. توصیه بنده به سازمان، شرکت بورس و تامین سرمایههایی که قیمتگذاری سهمها را انجام میدهند این است که قیمتها را منصفانهتر و حتی کمتر از قیمت منصفانه برای عرضه اولیهها آغاز کنند تا از این طریق یک شرایط رقابتی برای عرضه اولیهها و یک انگیزهبرای سهامداران ایجاد شود.