ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۴۴۰

مافیای واردات خودروهای چینی مانع نوسازی با ناوگان اروپایی 

دبیر کانون انجمن‌های کامیون‌داران کشور اظهار کرد: روشن است که وقتی ناوگان جاده‌ای اروپایی با 50 تا 60 هزار یورو وارد کشور شود، بازار خودروسازهای داخلی که کامیون‌های چینی را با قیمت 2 میلیارد و بعضا نزدیک به 3 میلیارد تومان به مردم قالب می‌کنند، کساد خواهد شد. احمد کریمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره انتقادات به واردات وسیع کامیون‌های چینی برخلاف خواسته کامیون‌داران و فعالان این حوزه اظهار کرد: از سال 84 بازار خودروهای چینی در ایران رونق گرفت و این جنایتی بود که خودروسازان داخلی واردات کشنده‌های چینی مرتکب شدند. وی ادامه داد: درهمان سال مجلس 1000 میلیارد تومان، اعتبار برای نوسازی ناوگان فرسوده تصویب کرد. در آن زمان از کمیسیون عمران مجلس خواهش کردیم این منابع را در اختیار شرکت‌های خودرو ساز قرار ندهند و اعلام کردیم که این 1000 میلیارد تومان اگر در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد، آن را خرج نوسازی نخواهند کرد. او با بیان اینکه متاسفانه به دلیل سودجویی این شرکت‌های خودروساز داخلی، با این اعتبارات خودروهای چینی فاقد کیفیت وارد کشور شد، افزود: موضوع بسیار مهم این است که این خودروها قیمت بسیار پایینی داشتند البته کیفیت بسیار پایینی هم داشتند. این روند ادامه پیدا کرد و به یک مافیا تبدیل شد. مافیای خودرو در کشورمان اجازه نمی‌دهد که روال درست واردات خودروهای باکیفیت شکل بگیرد. وی گفت: باید توجه داشت که کامیون سه سال کارکرده اروپایی به‌طور قطع اورهال شده‌ است نباید این تصور وجود داشته باشد که این کامیون‌ها مستعمل و کارکرده خسته هستند. ضمن اینکه شرایطی فراهم شده که در صورت واردات کامیون کارکرده نامناسب اروپایی، جلوی آن گرفته شود. روشن است که وقتی این ناوگان با 50 الی 60 هزار یورو وارد کشور شود، بازار خودروسازهای داخلی که کامیون‌های چینی را با قیمت 2 میلیارد و بعضا نزدیک به 3 میلیارد تومان به مردم قالب می‌کنند، کساد خواهد شد. او ادامه داد: ما هم به رونق تولید داخل اعتقاد داریم اما اینکه شرکت داخلی یک کامیون چینی را وارد کند که بعضا زحمت مونتاژ را هم نمی‌کشد، تولید داخل نیست و حمایت از آن معنا ندارد. آیا باید به این موضوع که شرکت‌های داخلی کامیون‌های بی‌کیفیت چینی را با دو برابر قیمت به مردم می‌دهند، افتخار کنیم؟ کریمی گفت: سال گذشته به یکی از شرکت‌هایی که خودروی چینی مونتاژ می‌کند، گفتیم آنالیزی ارایه دهید که چگونه قیمت این کامیون‌های چینی به یک میلیارد و 800 میلیون تومان می‌رسد؟ هر آنالیزی را ارایه دادند قیمت به یک میلیارد تومان هم نرسید. از سوی دیگر در حالی که نسبت به 8 ماه پیش نرخ ارز کاهش پیدا کرده، چرا قیمت این خودروهای وارداتی کم نمی‌شود؟ قاعدتا قیمت این کامیون‌ها حداقل باید به یک میلیارد و 500 میلیون تومان برسد.

افزایش  سفرها  و ممنوعیتی که رعایت  نشد

در هفته‌ای که گذشت با وجود ممنوعیت ترددی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد، سفرهای جاده‌ای نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشت و به نظر می‌رسد که این ممنوعیت‌ها آن طور که باید رعایت نشده است.  به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ساعت ۱۲ سه شنبه هفته گذشته (۲۱ اردیبهشت ماه) تا ۱۲ ظهر دیروز (شنبه ۲۵ اردیبهشت) ممنوعیت تردد بین استانی اجرا و همه ورودی و خروجی شهرها و استان‌های مختلف کنترل ‌شود اما این محدودیت‌ها به نظر اجرایی نشد و سفرهای جاده‌ای در هفته گذشته افزایش یافت. این در حالی است که اگر سخت‌گیری‌ها مانند ایام نوروز سال گذشته با جدیت اعمال می‌شد و مردم همکاری می‌کردند سفرهای جاده‌ای تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کرد. اما آمارها خلاف آن را نشان می‌دهند. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور، در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ماه (هفته گذشته) متوسط تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای بین استانی یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۲۵۷ وسیله نقلیه بوده است. این میزان تردد نسبت به هفته قبل از آن دو درصد افزایش یافت اما نسبت به هفته مشابه سال گذشته هفت درصد کمتر بود. در این بازه زمانی پنج میلیون و ۶۳۰ هزار پلاک یکتا در محورهای مواصلاتی مشاهده شده است که خودروهای متعلق به استان‌های تهران و البرز با ۲۰ درصد در صدر قرار دارند و پس از آنها خودروهای با پلاک استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران و گیلان در رتبه‌های بعدی در این ترددها قرار دارد. ترددهای بین استانی در هفته گذشته در استان‌های گلستان، اردبیل، فارس و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب با ۱۳ درصد، ۱۲ درصد، ۱۰ درصد و ۱۰ درصد بیشترین افزایش را نسبت به هفته قبل از آن تجربه کرده و در استان‌های کرمان هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز به ترتیب با منفی ۱۳ درصد، منفی ۹ درصد و منفی 6 درصد بیشترین کاهش را داشته است. در کنار این اعداد و ارقام نگاهی به آمارهای تخلیه خودرو در استان‌های تهران و البرز و انباشت خودرو در استان‌های مازندران و گیلان و تعداد خودروهای غیر بومی در این استان‌ها نشان می‌دهد که ممنوعیت‌ تردد بین استانی در هفته گذشته چندان جدی گرفته نشد و سفرها با افزایشی نسبی همان روند هفته‌های قبل را ادامه داد. اما اگر کنترل‌ها و اعمال این ممنوعیت سفر با شدت و جدیت بالایی در سراسر کشور اجرایی می‌شد، می‌توان کاهشی محسوس و جدی را در سفرهای جاده‌ای دید و پیش‌بینی‌ها حاکی از رسیدن تردد متوسط روزانه به حدود ۶۰۰ هزار وسلیه نقلیه در روزهای ممنوعیت (مانند ایام نوروز سال گذشته) است.