چرا تامین اجتماعی شفافسازی نمیکند؟
تعادل | علیرغم توافقنامه سازمان تامین اجتماعی با سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور مبنی بر بهروزرسانی لیست رانندگان تاکسی و جایگزینی 7 هزار راننده فعال در حوزه حمل و نقل این کار اجرایی نشده و بیمه رانندگان تاکسی همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.
حق بیمه رانندگان تاکسی پرداخت نشده
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهرهای کشور در تشریح آخرین وضعیت بیمه رانندگان تاکسی گفت: از سال ۱۳۸۹ مصوبهای وجود دارد که ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان حمل و نقل درون شهری را دولت با عنوان یارانه بیمه پرداخت میکند؛ در حقیقت رانندگان فقط ۵۰ درصد از حق بیمه خود را پرداخت میکنند. از آن سال و به صورت دورهای این لیستها توسط دستگاههای متولی مانند شهرداریها و اصناف به روز میشد و به سازمان تامین اجتماعی ارسال میشد و رانندگانی که پروانه فعالیت داشتند میتوانستند از این امکان استفاده کنند.
مرتضی ضامنی افزود: در سال ۱۳۹۲ سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد به علت اینکه تعداد افراد بیشتر از سقف اعتبار تخصیصی دولت شده است لیست رانندگان فریز شده و دیگر امکان بهروزرسانی آن را ایجاد نکرد. در اواخر سال ۱۳۹۸ بر اساس پیگیریهای انجام شده از سوی اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور مقرر شد سازمان تامین اجتماعی فهرستی از رانندگان را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم بررسی کنیم که وضعیت چگونه است.
او ادامه داد: نهایتا یک فهرست ۴۷۰ هزار نفری در اختیار مجموعه وزارت کشور قرار داده شد؛ این فهرست با بانکهای اطلاعاتی رانندگان فعال در حمل و نقل عمومی در وزارت کشور در بخشهای مختلف چه زیرمجموعه صنف و چه شهرداریها و همه ناوگانی که فعال هستند و از سوخت یارانهای استفاده میکنند مقایسه شد و نهایتا ۵۰ درصد لیستی که سازمان تامین اجتماعی در اختیار قرار داده بود در هیچ یک از بانکهای اطلاعاتی مرجع حوزه حمل و نقل نبودند.
رانندگانی که از لیست بیمه جا ماندهاند
وی تاکید کرد: به این ترتیب میتوان گفت این تعداد افراد یا از ابتدا اشتباهی با عنوان راننده بیمه شدهاند و اصلا راننده نبودند یا از سال ۱۳۹۲ تاکنون از حوزه حمل و نقل خارج شدهاند، این درحالی است که ما تعدادی راننده داریم که به علت این مشکل در این سالها امکان اینکه بیمه شوند را نداشتهاند، لذا از طریق وزارت کشور، موضوع را از سازمان تامین اجتماعی پیگیر شدیم تا بتوانیم با ایجاد فرایند حذف و اضافه شرایطی را ایجاد کنیم تا افرادی که درحال حاضر بیمه هستند اما راننده نیستند و به نوعی ذیحق استفاده از این یارانه دولتی نیستند را حذف کنیم و به ازای آن رانندگان فعال که درحال حاضر در حوزه حمل و نقل عمومی فعالیت میکنند را بیمه کنیم. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با تاکید بر اینکه در صورت تحقق فرایند ساماندهی و حذف و اضافه، ۴ رویداد مطلوب به همراه دارد، افزود: در این شرایط قانون تصویبی مجلس و به دنبال آن اعتباری که دولت از این سرفصل تخصیص میدهد در مسیر اصلی خود هزینه میشود. برآورد ما نشان میدهد با ۸۰ درصد این تعداد امکان این هست که تمام رانندگان فاقد بیمه را بتوانیم بیمه کنیم.
مرتضی ضامنی افزود: نهایتا در آبانماه سال گذشته با هماهنگی که انجام شد مقرر بود در طرحی پایلوت اطلاعات 7 هزار راننده واجد شرایط را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهیم تا جایگزین لیست حذفی شوند که برای تحقق این مساله تفاهم نامهای میان سازمان تامین اجتماعی و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور منعقد شد، اما متاسفانه سازمان تامین اجتماعی کار را به مرحله اجرا نرساند و بهانههایی همچون اخذ مجوز از سازمان هدفمندی یارانهها و... را مطرح کرد لذا کار تاکنون به طول انجامیده و فرایند اجرایی آغاز نشده است، این درحالی است که اجرای این طرح هیچ بار مالی جدیدی برای دولت به همراه ندارد و صرفا با ساماندهی این بخش، تعدادی از افرادی که ذیحق نیستند از لیست خارج و رانندگان فعال حوزه حمل و نقل از بیمه برخوردار میشوند.
ضامنی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره افزایش نرخ تاکسیها با اشاره به افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در شهرهای مختلف کشور، رقم تعیین شده برای سال جاری را کمتر از تورم اعلامی دانست و افزود: امسال نرخ تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام شد، نزدیک ۴۰ درصد بود و امسال بهطور میانگین، نرخ کرایههای تاکسی ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.
او در پاسخ به سوالی درباره چرایی اجرای افزایش قیمت از ابتدای اردیبهشت ماه گفت: فرآیند افزایش قیمت کرایه تاکسیها در قانون فرآیندی تعریف شده است و هر ساله اسفند ماه این فرآیند شروع میشود و در شورای شهر تصویب و در فرمانداری تایید و نهایتا ابلاغ و اجرا میشود.