اصناف

۱۴۰۰/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۶۵

کاهش میزان خرید لباس ترک!

ایسنا |رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید شرایط به وجود آمده پس از شیوع کرونا یکی از مهم‌ترین صنایع اقتصادی ترکیه از جمله پوشاک را نیز تحت تاثیر قرار داده و میزان خرید ایرانی‌ها با توجه به کاهش سفرهای بین‌المللی، توقف مراسم‌ها و مشکلات اقتصادی به‌شدت کاهش یافته است. سیدجلال ابراهیمی اظهار کرد: بخش پارچه و پوشاک یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی است که اقتصاد ترکیه بر آن استوار شده و در سال‌های گذشته تولید و صادرات این بخش قابل توجه بوده است. با این وجود شیوع ویروس کرونا، این بخش را نیز تحت تاثیر قرار داده است. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان پوشاک در ترکیه با مشکل نقدینگی مواجه شده‌اند، بیان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان می‌گویند زمان بازپرداخت خرید از ۹۰ روز به ۱۸۰ روز افزایش یافته و باز هم خریداران توان عمل به تعهدات خود را نداشته‌اند. همین موضوع به پر شدن انبار لباس‌ها و ایجاد هزینه‌های جانبی منجر شده است. رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: با توجه به نبود تقاضا، بسیاری از برندها سفارشات خود را تعلیق کرده‌اند و این موضوع فشاری جدید را به تولیدکنندگان وارد کرده است تا جایی که برخی کارگاه‌های تولیدی به تعطیلی کشیده شده‌اند. ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۱ بنگاه صنعتی ترکیه در حوزه نساجی و پوشاک فعال هستند، بیان کرد: این بخش مهم در اقتصادی ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل دارد و در سال ۳۶۱ میلیارد دلار برای اقتصاد ترکیه آورده جدید دارد اما با روال فعلی احتمالا با مشکلات جدی مواجه می‌شود. وی درباره وضعیت خرید ایرانیان در بازار ترکیه نیز بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا و کاهش جدی سفرها، ایرانی‌ها نیز میزان خریدشان به‌شدت کاهش یافته و در واقع کاهش سفرهای بین‌المللی، توقف مراسم‌ها و مشکلات اقتصادی، همگی در کنار هم فشاری جدید را بر ترکیه وارد کرده است.

تشریح ماموریت‌های کاری رایزنان بازرگانی

نشست مشترک رایزنان بازرگانی با اتاق اصناف ایران پیش از عزیمت به کشورهای محل ماموریت، برای آشنایی با ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی اصناف برگزار شد. در این نشست محمدباقر مجتبایی دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به اهمیت نیاز سنجی بازارهای هدف محصولات صنفی دارای اولویت صادراتی در کشورهای هدف گفت: جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) در اقتصاد دنیا و نقشی که برای شکوفایی درکشورهای توسعه یافته ایجاد نموده‌اند بسیار حایز اهمیت است و بنگاه‌های اقتصادی ایران برحسب نوع بنگاه به چهار گروه خرد (یک تا ۹ نفر)، بنگاه‌های کوچک (۱۰تا ۴۹ نفر)، بنگاه‌های متوسط (۵۰تا ۹۹ نفر) و بنگاه‌های بزرگ (۱۰۰ نفر به بالا) را شامل می‌شود. وی تصریح کرد: ۹۸ درصد بنگاه‌های ایران در سطح کوچک و متوسط هستند و بنا به آنچه در منابع مختلف در مورد تعریف SMEs ذکر شده عمده‌ترین سهم از بنگاه‌های خرد و کوچک و متوسط در ایران متعلق به اصناف است که با مجموعه ۳ میلیون واحدصنفی و بیش از ۸ هزار اتحادیه و ۳۹۶ اتاق اصناف بزرگ‌ترین تشکل اقتصادی کشور محسوب می‌شوند. دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به نقش و جایگاه اصناف در اقتصاد ایران تاکید کرد: بیش از ۷۰ درصد کالای وارداتی و ۹۰ درصد محصولات صنایع بزرگ کشور از طریق شبکه عمده فروشی و خرده فروشی اصناف توزیع می‌گردد مجتبایی با تاکید بر مراحل شناسایی رسته‌های تولیدی صنفی دارای اولویت صادراتی اصناف ایران، اظهار کرد: اتاق اصناف ایران جهت شناسایی و برنامه‌ریزی حمایتی از صنوف تولیدی اقدامات لازم را انجام داده است و در این مسیر تمرکز بر واحدهای تولیدی که دارای ظرفیت بالقوه و بالفعل صادراتی هستند، نظیر صنف چرم، کیف و کفش، پوشاک، زیور الات و سنگ‌های قیمتی، صنایع چوبی و مبلمان و برخی رسته‌های خدمات فنی مانند تعمیر خودروهای سنگین و نیز تاسیسات قرار گرفته است. دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به انتظارات اصناف از رایزنان بازرگانی، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص آخرین تحولات و پیش بینی تغییرات وضعیت اقتصادی، اجتماعی و … از کشورهای هدف، ارایه قوانین و مقرارت، استانداردهای ورود کالا، بازاریابی و مذاکره با واردکنندگان عمده کالا، اخذ سفارش خرید (LOI)، پیگیری تا صادرات را از جمله انتظارات اصناف از رایزنان بازرگانی عنوان کرد. وی در ادامه تاکید کرد: ارایه گزارش‌های تحلیلی از وضعیت رقبا (استراتژی‌های ورود به بازار، شبکه توزیع سیاست‌های پیشبرد فروش) و استفاده از ارتباطات یکپارچه بازاریابی برای ایجاد تعامل بین بنگاه‌های صنفی ایران با تجار کشورهای هدف به منظور همکاری‌های تجاری، اقتصادی از سوی رایزنان بازرگانی بسیار حائز اهمیت است. در پایان نشست نیز رایزنان بازرگانی ایران درکشورهای آذربایجان، عمان، روسیه و ارمنستان و عراق در خصوص ارایه راهکارها و نحوه همکاری با تولیدکنندگان صنفی بحث و گفت‌وگو کردند و پیشنهادهای خود را اعلام نمودند. در پایان مقرر شد یکی از کارشناسان حوزه صادرات اتاق اصناف ایران در ارتباط نزدیک با رایزنان بازرگانی جهت تبادل اطلاعات بازار و ظرفیت‌های صادراتی قرار گرفته و از طرف اتاق اصناف ایران نیز ظرفیت‌های صادراتی صنوف و افراد صنفی دارای تجربه یا متقاضی فعالیت در حوزه صادرات و تجارت بین‌الملل شناسایی و به رایزنان بازرگانی ایران معرفی گردد.