روی خط خبر
افزایش قیمت لوازم خانگی تکذیب شد
ایسنا|رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با بیان اینکه افزایش ۱۰ درصدی قیمت تلویزیون هنوز تصویب نشده، گفت: بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و کاهش فروش در پی انتشار اخبار افزایش قیمت لوازم خانگی، برخی تولیدکنندگان را از اعمال قیمت جدید منصرف کرد. روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی مطرح شد، اما سیدعلیرضا موسوی مجد در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش قیمت ۱۰ درصدی لوازم خانگی صحت ندارد، اظهار کرد: تولیدکنندگان انواع تلویزیون تقاضای افزایش ۱۰ درصدی قیمت را داشتند و این درخواست را برای بررسی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارایه کردند، اما بعد از انتشار خبر افزایش قیمت که باعث کاهش فروش شد برخی از شرکتها از این تقاضا منصرف شدند . از طرف دیگر به گفته وی بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و همچنین به دلیل کاهش نرخ ارز، برخی از شرکتها اصلاً قصد افزایش قیمت ندارند. رییس انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر با بیان اینکه علت درخواست افزایش قیمت، افزایش هزینههای پرسنلی و سایر هزینههای تولید بود، تصریح کرد: مهمترین موضوع برای تولید کنندگان سرمایه در گردش است و فروش کالا اولویت دارد تا بتوانند آنها را جایگزین کنند. در همین راستا بحث افزایش قیمت که چند ماه پیش مطرح شده بود برای برخی از تولیدکنندگان منتفی شد.
خودروسازی با فرمول نمیچرخد
مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با انتقاد از افزایش ۸ درصدی قیمت محصولات خودروسازان، گفت: شرکتهای خودروساز و قطعه سازی با فرمول نمیچرخند بلکه با کار و عملیات و درگیری و افزایش هزینههای روزانه تولید میچرخند. سهیل معمارباشی، افزود: صدای چوب فرمول معیوب شورای رقابت در صنعت خودرو و قطعه سازی ما بلند شده است، اما متاسفانه برخی این صدا را نمیشوند. وی با اشاره به تعلل دو ماهه شورای رقابت در ابلاغ افزایش ۸ درصدی، گفت: این عدد به هیچ عنوان متناسب با افزایش هزینههایی که شرکتهای خودروساز متحمل شدهاند نیست، ضمن اینکه این افزایش قیمت متعلق به سال گذشته و خودروهایی است که ایران خودرو فروخته و به مشتریان تحویل داده است. معمارباشی با بیان اینکه در انتقاد به سیستم قیمت گذاری و فرمول شورای رقابت مباحث کارشناسی زیادی داشته ایم اما متاسفانه نمیپذیرند و بر قیمت گذاری با این فرمول اصرار دارد، تصریح کرد: پروژههای توسعه محصول و ارتقای کیفی محصولات و پروژههای انطباق با استاندارد، درگیر مساله اقتصادی بودن کسب و کار خودروساز و قطعه ساز است؛ اگر این موضوع اصلاح نشود متاسفانه روز به روز صنعت خودرو پسرفت خواهد داشت.و افزود: متاسفانه هیچ توجهی به این موضوع مهم نمیشود، اینکه چرا شورا با یک تصمیم، صنعتی که بیش از ۴۰ صنعت دیگر را در زنجیره ارزش دارد، ۱۶درصد ارزش افزوده صنعت و دو درصد ارزش افزوده کشور را تشکیل میدهد را تهدید میکند. وی ادامه داد: وقتی خودرو تولید شده را با ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت مواد اولیه قیمت گذاری میکنید، زیان هنگفتی را به اقتصاد و صنعت کشور تحمیل میکنید؛ این فرمول نه تنها صنعت خودرو را گرفتار کرده بلکه ارزش افزوده کل کشور را دچار زیان و کاهش کرده است. معمارباشی، با اشاره به مذاکرات هفته گذشته با کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هرچند که انتظار بود با توجه به اینکه کمیسیون صنایع مجلس، کمیسیونی تخصصی و آشنا به مباحث است، اظهارنظرها نیز کارشناسی و مسوولانه باشد، متاسفانه اخبار و دیدگاههایی منتشر میشود که سازگار با شرایط صنعت خودرو و زنجیره تامین نیست. وی از تشکیل کمیته ویژه با دستور رییس کمیسیون صنایع مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم این کمیسیون تخصصی به داد صنعت خودرو برسد، به کمک ما بیاید تا خودروسازی را از این چرخه معیوب و دور باطلی که گرفتار شده خارج کنیم.
رانندههای ایرانی حق تردد در ترکمنستان را ندارند
ایلنا |رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در مورد روند تجاری ایران و ترکمنستان بعد از شیوع کرونا اظهار کرد: پس از گذشت یک سال و درگیریها بر سر شیوه و نحوه تجارت، مرزهای اینچهبرون، سرخس، لطفآباد صادرات و واردات خود را تحت همان تدابیر اعلام شده از قبل توسط دولت ترکمنستان انجام میدهند و در حال حاضر با توجه به شروع قرنطینه در ترکمنستان و همچنین درگیری ایران با موج چهارم کرونا، اطلاعات دقیق و مفیدی مبنی بر اینکه داد و ستدهای جادهای مانند قبل از شروع کرونا انجام گیرد در دست نیست، ولی این سه مرز فعال هستند و با ترکمنستان و سایر کشورها مراودات تجاری خودشان را مانند گذشته انجام میدهند. مجید محمدنژاد افزود: با اشاره به وضعیت این سه مرز گفت: در مرز اینچه برون، صادرات و واردات ریلی فعال بوده ولی داد و ستد جادهای قطع شده است و بازارچههای مرزی در این منطقه به خاطر عدم ورود و تردد ماشین آلات علنا از کار افتاده است. در مرز سرخس، صادرات و واردات ریلی و جادهای فعال بوده و تنها مساله بر سر شیوه ارسال گاریها و کشنده است. در مرز لطف آباد نیز صادرات و واردات جادهای فعال است و ریلی ندارند. وی اضافه کرد: مرزهای ترکمنستان با ایران باز است و رفتوآمدها تابع شرایطی خاص و تحت رعایت پروتکلهای بهداشتی اعلام شده از سوی ترکمنستان انجام میشود. بدین صورت که صادرات و واردات جادهای و ریلی فقط در صورت حضور گاری و کشنده از سوی ترکمنستان میسر میشود و رانندهها و کشنده ایرانی حق تردد در خاک ترکمنستان را ندارند.