کیفیت آموزش قربانی تیک حضور
از اواخر سال ۱۳۹۸ که به صورت رسمی اعلام شد کرونا به ایران هم وارد شده، تا اکنون که پس از چند موج کرونا، آمار مرگ و میر روزانه همچنان دو رقمی است، بارها مدارس در شهرهای مختلف تعطیل شدهاند. این تعطیلی به علاوه ترس بسیاری از والدین از فرستادن فرزندان خود به مدرسه باعث شده با نسلی از دانشآموزان روبهرو باشیم که دیگر کلاس اولی نیستند، اما هرگز مدرسه را هم تجربه نکردهاند. این دانشآموزان در کنار میلیونها دانشآموز دیگر چند ماه بعد در صورت فروکش کردن موجهای پی در پی و مرگآور کرونا باید به مدرسه بروند. آیا آنها همان دانشآموزان سابق هستند؟ آیا ما با یک افت شدید تحصیلی روبهرو خواهیم بود؟
افت تحصیلی در پساکرونا
طولانی شدن شیوع کرونا بسیاری از مسوولان و صاحبنظران در حوزههای مختلف را بر آن داشته تا از تاثیرات این پاندمی ارزیابیهایی داشته باشند. وقتی کرونا یک به یک کشورهای مختلف را درمینوردید با اعمال محدودیتهای ویژه اقتصاد به شکل ملموسی ضرر دید و به عبارتی ویران شد. غم نان حالا که حدود یک سال و نیم از آغاز شیوع کرونا میگذرد، بسیاری از شهروندان در کشورهای مختلف را بر آن داشته تا دست به اعتراض بزنند. تصاویری از اعتراضات شهروندان ماسک زده منتشر میشود که خواستار پایان یافتن محدودیتهایی هستند که زندگی آنها را مختل کرده، اما در مقابل در زمینه آموزش نه تنها کمتر شاهد اعتراض برای برداشتن محدودیتها هستیم که دانشآموزان و دانشجویانی هستند که تجمع کرده و شعار میدهند: آموزش حضوری و امتحانات حضوری را لغو کنید. نمیشود گفت در شرایط کنونی کسی دغدغه آموختن ندارد، هر چند خبرهای ناخوشایندی از تاثیر به مراتب کمتر آموزش مجازی نسبت به آموزش واقعی به گوش میرسد. اردیبهشت امسال محسن حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش که در مجلس به سوال نمایندگان در رابطه با افت تحصیلی دانشآموزان جواب میداد مدعی شد که نه تنها افت تحصیلی در کار نبوده که در مورد شاخصی مانند تکرار پایه از ۱.۳۸ به ۱.۳۱ در دوره ابتدایی رسیدهایم. به نظر میرسد وزیر آموزش و پرورش آماری کلی و بدون احتساب کرونا را ارایه داده است، هر چند او در جایی از حرفهایش با اشاره به فعالیت در دوران تعطیلی عمومی اذعان کرد که «کیفیت آموزش از طریق شبکه شاد و فضای مجازی به آموزش حضوری نخواهد رسید.» به نظر میرسد مسوولان کمابیش از تاثیر آموزش مجازی بر افت تحصیلی مطلع هستند، هر چند برخی از آنها علاقهمند هستند اظهارنظر در این باره را به بعد موکول کنند.علیرضا کمرهای، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان میکند که هنوز امتحانات دانشآموزان تمام نشده که بتوانیم آمار اعلام کنیم، اما در مقابل علی باقرزاده، رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفته است: در دوران پساکرونا ۳۲ تا ۳۷ درصد افت کیفی در درس علوم و ۵۰ تا ۶۳ درصد افت یادگیری در درس ریاضی پیشبینی شده است.
عدم ارتباط چهره به چهره
عبدالجلیل کریمپور، معلم و کارشناس حوزه آموزش هم از «عدم ارتباط چهره به چهره» به عنوان یکی از معایب آموزش مجازی یاد میکند و وجود این مشکل در کنار دیگر مشکلات را عاملی برای افت یادگیری میداند.
او ادامه میدهد: برخی از عوامل مانند مشغولیت دانشآموزان حین برگزاری کلاس مجازی باعث میشود آنها فقط به زدن تیک حضور اکتفا کنند و بروند. دانشآموزانی هستند که کار میکنند و در واقع حین کار کردن در کلاس هم حضور مییابند. قطعا آنها از آموزش مناسبی برخوردار نخواهند شد، چرا که تنها برای رفع تکلیف در کلاس حاضر میشوند و عدم حضور، کنترل چنین دانشآموزانی را توسط معلم غیرممکن میکند.