ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۴۹

صدور ۹۸۵ شناسنامه فنی و ملکی از تیر 99 تاکنون

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از صدور ۹۸۵ شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان‌ها خبر داد و گفت: هدف ارتقای کیفیت ساخت برای آرامش شهروندان است. سید علیرضا میرجعفری در گفت‌وگو با تسنیم، درباره ضرورت صدور «شناسنامه فنی و ملکی» برای ساختمان‌ها، گفت: این حق شهروندان است که اطلاعات کاملی درباره موارد فنی و جزییات اجرایی ملکی که خریداری می‌کنند، داشته باشند. وی با اشاره به افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، اضافه کرد: گران‌بهاترین سرمایه هر فرد ساختمانی است که در آن سکونت دارد. چرا که هم ارزش مادی بسیار بالایی دارد، هم از نظر معنوی حافظ و سرپناه عزیزترین دارایی‌های هر فرد یعنی جان خودش و خانواده‌اش محسوب می‌شود. وی با بیان «از این رو انتظار شهروندان برای در اختیار داشتن جزییات فنی و اجرایی ساختمان کاملاً به‌جا است»، ادامه داد: صدور «شناسنامه‌های فنی و ملکی» در نظام‌ مهندسی ساختمان با همین هدف آغاز شد. برای آنکه مصرف‌کنندگان فعلی یا خریداران آینده دقیقاً در جریان باشند چه ملکی با چه مصالح، تأسیسات و خصوصیات سازه‌ای خریداری می‌کنند. رییس نظام‌مهندسی ساختمان تهران با اشاره به الزامی شدن صدور شناسنامه فنی و ملکی برای املاک نوساز، تأکید کرد: از تیر سال گذشته صدور شناسنامه فنی برای همه ساختمان‌های با زیربنای بالای 1700 متر در تهران الزامی شد. به این ترتیب شناسنامه فنی و ملکی هم‌اکنون شرط اساسی برای صدور پایان‌کار در سازه‌هایی بالاتر از این متراژ است. میرجعفری با تأکید بر عزم سازمان برای فرهنگ‌سازی استفاده از مجریان صاحب‌صلاحیت در فرایند ساخت، افزود: اگر قرار است انتظار کیفیت و تاب‌آوری ساختمان‌ها چه در سطح سرویس چه هنگام بروز حادثه را داشته باشیم، ضروری است که توسط مهندسان صاحب‌صلاحیت و متخصص اجرا ساخته شده باشند. رییس نظام‌مهندسی ساختمان تهران با اشاره به صدور بیش از 985 شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها تا امروز، تأکید کرد: اولویت سازمان فرهنگ‌سازی در راستای گسترش استفاده از شناسنامه فنی چه از جانب سازندگان چه از جانب مصرف‌کنندگان است. از ابتدای سال جای تا امروز نیز 58 عدد شناسنامه جدید صادر شده است.

بلیت هواپیما گران نمی‌شود

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: هیچگونه افزایش قیمتی در سفرهای هوایی رخ نداده و برنامه‌ای هم برای آن وجود ندارد. او همچنین از احیای قراردادهای خرید هواپیما در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین خبر داد. مساله‌ای که طی 6 ماهه گذشته و از زمان روی کار آمدن جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا و افزایش احتمال گشایش در مناسبات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی از سوی وزیر راه و شهرسازی و سایر مسوولان هوایی کشور بیان شده است. ذیبخش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برخلاف برخی اظهارات صورت گرفته هیچ گونه افزایش قیمتی در نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی اعمال نشده و همواره همان سقف‌های تعیین شده سابق رعایت می‌شود. وی افزود: تخلف در نرخ فروش بلیت هواپیما از سوی هر شرکت هواپیمایی یا دیگر ارایه‌کنندگان بلیت هواپیما تخلف محرز و بسیار بزرگی به شمار رفته و با عوامل آن برخورد قضایی خواهد شد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: البته بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته و آمارهای ارایه شده تاکنون شرکتی در این زمینه مرتکب تخلف نشده اما مسلما با گرانفروشان بلیت هواپیما در پروازهای داخلی برخورد می‌کنیم و مردم می‌توانند از طریق راه‌های ارتباطی سازمان هواپیمایی ما را در جریان تخلفات احتمالی در این زمینه قرار دهند تا با مسببان آن برخورد شود. بر اساس این گزارش، بیست و چهارم آبان ماه سال گذشته، جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، عضو ناظر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، دادستانی عمومی و انقلاب تهران، عضو مطلع شورای عالی هواپیمایی کشوری، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما » و نماینده شرکت‌های هواپیمایی داخلی برگزار و مقرر شد قیمت بلیت پروازهای داخلی با ۱۰ درصد افزایش نسبت به جدول نرخی اعلام شده در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ مواجه و محدودیت حداقل قیمت نیز از این نرخنامه جدید حذف شد. بر این اساس، سه روز پس از این جلسه، انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخنامه جدید برای پروازهای داخلی را منتشر کرد و براین اساس حداکثر قیمت برای پروازهای داخلی در ۲۲۷ مسیر پروازی مختلف مشخص و ۴۸۱ هزار و ۹۰۰ تومان پایین‌ترین نرخ منتشر شده برای قیمت بلیت پروازهای داخلی در مسیرهای کوتاه و یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بالاترین آن بود که به مسیر پروازی تبریز-بندرعباس اختصاص دارد. سخنگوی سازمان هواپیمایی همچنین اعلام کرد: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، قرار است توافق با شرکت‌های تامین‌کننده هواپیما از جمله شرکت‌های ایرباس و‌ای.تی.آر که با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های قبل انجام شده بود، احیا شود. ذیبخش در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت نوسازی ناوگان شرکت‌های هواپیمایی و امکان خرید هواپیما افزود: در صورت ضرورت با شرکت هواپیماساز بویینگ نیز مذاکره می‌شود، هرچند همه موارد اعلامی مشروط به انجام توافقی است که در وین در حال انجام است و امیدواریم به نتیجه برسد. وی بیان‌داشت: شرکت هواپیمایی «پارس ایر»و «پویا» به‌تازگی خرید هواپیما داشتند اما به دلیل تحریم صنعت هوایی امکان خرید هواپیماهای نو وجود ندارد. سخنگوی سازمان هواپیمایی اضافه‌کرد: هواپیماهایی که توسط این دو شرکت خریداری شده، توسط مهندسان داخلی در چرخه صنعت راه‌اندازی شده است.