استارلینک میخواهد به هواپیماها اینترنت بدهد
شبکه اینترنت ماهواره ایلان ماسک در حال رقابت با شرکت OneWeb است تا سریعتر وایفای را در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار دهد. نماینده پروژه استارلینک در یک کنفرانس اعلام کرد، تیم مسوول شبکه اینترنت استارلینک در شرکت اسپیسایکس در حال صحبت با چندین شرکت هواپیمایی است تا اینترنت خود را به هواپیماهای آنها بتاباند. توسعه استارلینک از خانههای روستایی به داخل خطوط هواپیمایی یک اقدام قابل پیشبینی برای شرکت فضایی ایلان ماسک است. به گزارش پیوست به نقل از ورج، جانتان هافلر، نماینده استارلینک و فروش تجاری آن، طی کنفرانسی گفت: «ما در حال صحبت با خطوط هوایی هستیم. محصول هواپیمایی ما در حال توسعه است.تا همین حالا هم یک سری شبیهسازیها انجام دادهایم و قصد داریم محصول خود را برای استفاده در صنعت هواپیمایی در آیندهای نزدیک آماده کنیم.» اسپیسایکس از سال ۲۰۱۸ تا به امروز حدود ۱۸۰۰ ماهواره از حدود ۴۴۰۰ ماهوارهای که برای پوشش بینالمللی اینترنت نیاز دارد را پرتاب کرده و هدف اصلی آن خانههای روستایی و مکانهایی است که اینترنت فیبری درآنجا در دسترس نیست. این شرکت در مرحله آزمایشی اینترنتی است که میگوید Mbps 100 سرعت دانلود و Mbps 20 آپلود خواهد داشت و تاکنون این خدمات هزاران کاربر را جذب کرده است. اکثر کاربران در نسخه آزمایشی برای این اینترنت ۹۹ دلار در ماه پرداخت کرده و یک دیش و روتر وایفای این شرکت که ۴۹۹ دلار قیمت دارد. اسپیسایکس سال گذشته طرح اینترنت خود را با پنج جت Gulfstream آزمایش کرد و در ماه مارس، این شرکت برای تاییدیه FCC برای استفاده از پایگاههای زمینی استارلینک در حال حرکت درخواست مجوز کرد، این مجوز شامل هر وسیله دریافتکننده سیگنالی از جمله خودرو، کامیون، هواپیما و غیره است. ماسک در آن زمان در توییتی نوشت: «ما تسلا را به استارلینک متصل نمیکنیم، زیرا درگاه ما بیش از حد بزرگ است. این طرح برای هواپیما، کشتی، کامیونهای بزرگ و RVها است.» این شرکت در اقدام دیگری از FCC اجازه آزمایش یک آنتن مربع شکل را درخواست کرد، شکلی که معمولا برای آنتن هواپیما استفاده میشود. هافلر میگوید که طراحی آنتن هواپیمایی اسپیسایکس بسیار به تکنولوژی درگاههای ساده شبیه خواهد بود اما «مسلما برای اتصال هواپیمایی تقویت میشود.» سختافزار هواپیمایی نیز همچون آنتن معمولی این شرکت توسط اسپیس ایکس طراحی و ساخته میشود. برای اینکه استارلینک بتواند در قسمتهای دور افتاده اقیانوس نیز به هواپیماها اینترنت برساند به اتصالات میان ماهوارهای نیاز است-قابلیتی که از طریق آن ماهوارهها با استفاده از اتصالات لیزری و بدون ارسال سیگنال با هم صحبت میکنند. هافلر میگوید: «نسل بعدی ماهوارههای ما که هنوز در حال ساخت است، اتصال میان ماهوارهای خواهد داشت.» رقابت بین شبکه استارلینک ماسک و صنعت در راه رشد ارایهدهندگان اینترنت از مدار زمین تنگاتنگ است. رقبای این شرکت را غولهایی مثل آمازون جف بزوس تشکیل میدهند که البته این شرکت هنوز هیچکدام از ۳ هزار ماهواره خود را به مدار نفرستاده و شرکت OneWeb انگلستان ۱۸۲ ماهواره از ۶۴۰ ماهواره برنامهریزی شده خود را پرتاب کرده است. تمامی این ماهوارهها در مدار پایینی زمین، یعنی محدودهای پایینتر از مدار ماهوارههای بزرگی است که در حال حاضر اینترنت خدمات اینترنت را در اختیار هواپیماهای تجاری قرار میدهند. شرکتهای امریکایی که در حال حاضر اینترنت در حال پرواز ارایه میدهند Intelsat و ViaSat هستند که شبکهای از ماهوارهها را در مدار اصلی زمین دارند و VisaSat به تازگی از برنامههای خود برای استفاده از شبکه ماهوارهای نسل جدید برای پروازهای دلتا خبر داده است. این شرکت مستقر در کالیفرنیا در حال برنامهریزی یک شبکه متشکل از ۳۰۰ ماهواره در مدار پایینی است و همچنین یک شبکه جدید در مدار اصلی زمین که ابتدای سال آینده راهاندازی میشود. این شرکت در حال حاضر یک رقیب سرسخت برای اسپیسایکس محسوب میشود و تهدید کرده است که به دلیل عدم بررسی محیط زیستی روی استارلینک از کمیسیون ارتباطات فدرال شکایت میکند. اسپیس ایکس اطمینان دارد که برای یک رقابت طولانی مدت آماده است. هافلر میگوید: «روی هم رفته مسافران و مشتریان تجربه عالی میخواهند که سیستمهای مدار اصلی قادر به ارایه آن نیستند. درنتیجه شرکتهای هواپیمایی باید به این نیاز پاسخ دهند یا به سیستمی عادت کنند که تقاضای مشتریان را پاسخ نمیدهد.» شرکت OneWeb که سال گذشته توسط دولت انگلستان و بهارتی گلوبال (Bharti Global) غول تلکام هندی از ورشکستگی نجات یافت نیز خدمات اینترنت هواپیمایی را هدف گرفته و علنا در این باره صحبت کرده است. بن گریفن، نماینده خدمات متحرک شرکت OneWeb، در پاسخ به این سوال که مشتریان چه زمانی میتوانند انتظار اینترنت در حال پرواز را از شبکههای ماهوارهای مدار پایین داشته باشند، گفت: «اواسط سال آینده یا شاید زودتر.» هواپیماییها میخواهند ابتدا خدمات و سخت افزاری کارآمد را ببینند. گریفین در ادامه صحبتهای خود گفت: «ما مدتها است که در حال صحبت با شرکتهای هواپیمایی هستیم اما هنوز تمایلی وجود ندارد.» هافلر از اسپیس ایکس نیز در پاسخ به این سوال در ادامه اظهارات گریفین گفت: «آنچه بن گفت درست است. مردم میخواهند سختافزار ببینند، آنها میخواهند منظومه ماهوارهای را ببینند و ما با قدرت و سرعت حداکثری در حال حرکت هستیم.»