حمایت تمام قد حقوقی‌ها از بازار سهام

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۰

گروه بورس اوراق علی صالحی

شتاب‌زدگی و ترس عقب ماندن از روند بازار باز هم بلای جان سهامداران حقیقی است. هستند کسانی که در این مدت نه تنها سود خاصی کسب نکرده‌اند بلکه با معاملات زیاد و از این شاخه به آن شاخه پریدن کارمزدهای بالایی داده‌اند و تنها به نفع کارگزاری‌هایشان عمل کرده‌اند. تنها به این دلیل که دنبال‌رو جو بازارند و انتظارشان از بورس خلاف ذات آن یعنی نوسان است. بسیاری پولشان را از سپرده‌های بانکی با سود تضمین شده، خارج کرده‌اند به این امید که سودهای بسیار بالاتری را در این قسمت کسب کنند اما هنوز عادت به افت ارزش پولشان در صورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر ندارند و به محض بروز چنین وضعیتی شروع به فروش می‌کنند.


حمایت حقوقی

پس از اصلاح چند روزه در گروه‌های تعیین‌کننده بازار دیروز در اکثر نمادهای گروه بانکی و خودرویی شاهد حمایت همه‌جانبه سهامداران عمده بودیم. به نحوی که اجازه تشکیل صف‌های فروش داده نشد و هرچه عرضه شد توسط سهامدار حقوقی با تقاضا مواجه می‌شد. اما انگار بازار راه خودش را پیدا می‌کند و به آن استحکام مورد نیاز نزدیک می‌شود. ارزش معاملات بالای بازار درکنار حمایت حقوقی می‌تواند نشانه مثبتی برای آینده بازار باشد.


پالایشگاهی‌ها در مدار اصلاح

از همان ابتدای شروع بازار پالایشگاه نفت بندرعباس که به نوعی لیدر این گروه به شمار می‌رود میل به نزول داشت و سمت و سوی کلی تالار شیشه‌یی نیز شتاب حرکت را بیشتر می‌کرد. پالایشگاه اصفهان دیروز وارد گره معاملاتی شد و انتظار می‌رفت پس از روزها حجم بیشتری معامله شود اما دست به دست شدن تنها 45000 سهم آن هم بعد از 12درصد مثبت خوردن نشان از این واقعیت می‌داد که انتظار سهامداران این شرکت بسیار فراتر از قیمت‌های کنونی است. قیمت جهانی نفت نیز در نخستین روز کاری بازارهای جهانی با رشد شدید روبه‌رو بود و به محدوده 60 دلار رسید. این اتفاق درکنار صف‌های خرید سنگین پالایشگاه لاوان و تهران باعث نشد که کلیت گروه به سمت تعادل پیش برود.


حساسیت به حاشیه‌های تفاهم هسته‌ای

در صورتی که چارچوب مذاکرات هسته‌یی مسیری مثبت و رو به جلو را در پیش گرفته و ریسک‌های اساسی بازار سرمایه درحال برطرف شدن است، انتظار می‌رفت سرمایه‌گذاران هم مقداری بلندمدت‌تر تصمیم‌گیری کنند و با تشکیل پرتفوی‌های محکم از نوسان‌گیری در این بازار رو به جلو بپرهیزند. اما چیزی که شاهد آن بودیم، برگشتن قیمت بسیاری از سهم‌های بازار خصوصا در گروه‌های معدنی و فلزات اساسی به محدوده قبل از انتشار اخبار مذاکرات بود؛ انگار اصلا اتفاقی نیفتاده است.


پتروشیمی مبین

شرکت پتروشیمی مبین یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس است و از بزرگ‌ترین یوتیلیتی‌های متمرکز دنیاست. این مجتمع عظیم و مدرن صنعتی در فاز یک پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در پنج بخش مجزا و مساحت 88 هکتار ساخته شده است. وظایف این مجتمع عظیم صنعتی شامل:

* تولید و توزیع برق و بخار

* تولید و توزیع اکسیژن، نیتروژن، هوای سرویس، هوای ابزار دقیق

* تولید و توزیع آب شیرین، آب بدون املاح، آب سرویس، آب آتش‌نشانی و آب کولینگ

* دریافت و تصفیه پساب‌های صنعتی و بهداشتی شرکت‌های پتروشیمی منطقه

* سوزاندن پسماندهای مایع و جامد در کوره‌های زباله‌سوز

* دریافت گاز از شبکه سراسری و تقلیل فشار آن و توزیع بین مجتمع‌های پتروشیمی هدف از احداث این مجتمع صرفه‌جویی در هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی و کاهش قیمت تمام شده انرژی مصرفی مجتمع‌های مستقر در منطقه بوده است. نکته‌یی که این عرضه اولیه را از عرضه‌های اولیه دیگر امسال متمایز می‌کند، حجم بالای سهام عرضه شونده آن و نقدینگی زیاد مورد نیاز برای خرید این سهم است. عاملی که شاید فعالان بازار را به سمت خرید این سهم ترغیب کند و میل به نقد ماندن برای خرید این سهم را افزایش دهد. برای همین است که مسوولان بازار سرمایه قول مساعد داده‌اند درصورتی که شرایط بازار کاملا مساعد باشد، اقدام به عرضه اولیه کنند.


آمار معاملات

در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران 188میلیون ورقه بهادار به ارزشی بالغ بر 786 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش سنا در پایان معاملات دیروز24فروردین‌ماه 1394، 188میلیون و 290هزار ورقه بهادار در 21هزار و 7 نوبت خرید و فروش شد و ارزش آن به 786میلیارد و 60‌میلیون ریال رسید.

گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با معامله 40میلیون و 580 هزار سهم به ارزش 76میلیارد و 540 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص داد و شاخص فرابورس با اندکی کاهش روی رقم 747 واحد ایستاد.

بیشترین افزایش قیمت دیروز مربوط به رشد 5 درصدی قیمت سهام شرکت‌ پالایش نفت تهران بود و سهام پالایش نفت تهران وگروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند.

از سوی دیگر فن‌آوا، پالایش نفت شیراز، مینو شرق، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و بیمه اتکایی ایرانیان با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند. در بازار ابزاهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با خرید و فروش 159هزار و 393سهم اختصاص یافت و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 66 هزار و 220ورقه اجاره ماهانه رایتل در روز جاری معامله شد.

طبق این گزارش، دیروز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد، بازگشایی و نماد معاملاتی شرکت کی بی‌سی با توجه به تغییر با اهمیت اطلاعات واقعی سال 93 متوقف شد.


فرابورس

در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران 188میلیون ورقه بهادار به ارزشی بالغ بر 786میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران در پایان معاملات روز گذشته 188میلیون و 290هزار ورقه بهادار در 21هزار و 7 نوبت خرید و فروش شد و ارزش آن به 786میلیارد و 60 میلیون ریال رسید. گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با معامله 40میلیون و 580 هزار سهم به ارزش 76میلیارد و 540‌میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص داد و شاخص فرابورس با اندکی کاهش روی رقم 747 واحد ایستاد. بیشترین افزایش قیمت مربوط به رشد 5‌درصدی قیمت سهام شرکت‌ پالایش نفت تهران بود و سهام پالایش نفت تهران وگروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند.

از سوی دیگر فن‌آوا، پالایش نفت شیراز، مینو شرق، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و بیمه اتکایی ایرانیان با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند.

در بازار ابزاهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با خرید و فروش 159هزار و 393 سهم اختصاص یافت و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 66 هزار و 220ورقه اجاره ماهانه رایتل در روز جاری معامله شد.

طبق این گزارش دیروز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد، بازگشایی و نماد معاملاتی شرکت کی بی‌سی با توجه به تغییر با اهمیت اطلاعات واقعی سال 93

متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر