کاهش سود سپرده‌ها کافی نیست

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۱

تسنیم

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر معاملات بازار سرمایه گفت: آنچه درخصوص سود بانکی در کشور ما و سایر کشورها در‌حال‌حاضر انجام می‌شود به شرایط اقتصادی و دیگر مولفه‌ها بستگی دارد و فاصله نرخ تورم و سود بانکی به‌تنهایی نمی‌تواند ملاک پایین‌آمدن نرخ سود بانکی باشد.

جواد عشقی‌نژاد افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی کشورها نرخ سود بانکی صفر و در بعضی مواقع با پرداخت هزینه همراه است و این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که نرخ تورم در این کشورها بسیار ناچیز و در حد رونق اقتصادی است.

وی تصریح کرد: نرخ سود بانکی باید تابعی از عرضه و تقاضای پول در کشور باشد و دولت نباید به‌صورت دستوری آن را کاهش یا افزایش دهد.

عشقی‌نژاد با اشاره به اینکه این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی از 22 به 20درصد شنیده می‌شود، گفت: این کاهش تاثیر ناچیزی بر پایین‌آمدن نرخ تسهیلات ارایه‌شده به بنگاه‌های تولیدی دارد چرا که جز بالا بودن سود تسهیلات ارایه‌شده به آنها، مشکلاتی چون بدهی معوق صنعتگران در شرایط کنونی، بنگاه‌های تولیدی را از رسیدن به نقطه مطلوب بازمی‌دارد.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص تاثیر نرخ سود بانکی بر معاملات بورس نیز اذعان داشت: این اتفاق به‌تنهایی نمی‌تواند موجب رونق بازار سهام شود چرا که ریسک‌های دیگری که غیرقابل کنترل هستند معاملات بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی بر معاملات بازار سهام بی‌تاثیر هم نخواهد بود افزود: نتیجه مذاکرات هسته‌یی از‌جمله ریسک‌های بورس است که با انتشار بیانیه لوزان قدری از ریسک‌های بازار کاسته شد و آرامش نسبی به معاملات بازگشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر