وزارت بهداشت پرورش زالوی طبی را تایید می‌کند

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۷

ایانا

یک کارشناس و فعال بخش خصوصی گفت: یک‌ماه پیش از فرارسیدن سال جدید، در جلسه‌یی که فعالان این حوزه با نمایندگان وزارت بهداشت داشتند، اعلام شد که تاکنون هیچ‌کدام از تولیدکنندگان زالوی طبی نتوانسته‌اند مجوز بهداشتی از این وزارتخانه دریافت کنند، اما زمینه برای اخذ مجوز و گواهی بهداشتی وجود دارد.

محمدرضا حلیمی گفت: پرورش زالوی طبی در کشورهای پیشرفته ازجمله روسیه توانسته درآمدی هم‌پای درآمد نفت نصیب این کشورها کند، این درحالی است که باوجود پتانسیل فراوان برای پرورش این جانور خانگی، هیچ برنامه‌ریزی برای پرورش آن وجود ندارد. درحالی که دانشگاه‌های پیشرفته آلمان، فرانسه و امریکا زالودرمانی را یکی از روش‌های جدید درمان خود معرفی کرده‌اند و خواستار گونه‌های بومی ایران هستند، به‌دلیل مغفول ماندن این ظرفیت باارزش، گونه‌های خاص ایرانی به‌صورت قاچاق از مرزهای شمالی کشور و به قیمت کمتر از 500هزار تومان روزانه صید و خارج می‌شود.

حلیمی افزود: درحالی که کشورهای اروپایی هر دانه زالوی طبی خود را به قیمت 7 تا 8یورو می‌فروشند، بی‌اطلاعی از بازار جهانی زالو باعث شده صیادان ایرانی گونه‌های بومی این جانور را صید کرده و روزانه 30هزار تای آن را به‌صورت قاچاق و با قیمت کمتر از 500هزارتومان، به تجار روسی و آذربایجانی بفروشند.

وی بااشاره به میزان تولید زالوی طبی در شرایط کنونی تصریح کرد: هرچند سازمان شیلات در تکاپوی تدوین اساسنامه و مجوز برای پرورش زالوی طبی است، اما هنوز برنامه‌ریزی مدون و دقیقی برای افزایش تولید و معرفی آن به‌عنوان یک شغل خانگی وجود ندارد.

حلیمی یادآور شد: کمتر از 10 مجتمع به‌صورت قانونی درحال پرورش زالوی طبی هستند و آنچه در داخل کشور تولید می‌شود، بیشتر در طب سنتی به کار گرفته می‌شود.

وی در ادامه افزود: امکان صادرات زالوی طبی در شرایط استریل و با ویژگی‌های مشخص‌شده جهانی وجود دارد و این ظرفیت هنوز مورد توجه قرار نگرفته و به چشم مسوولان دولتی نیامده است.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: پرورش زالوی طبی با هزینه‌های بسیار پایین و کمتر از 2میلیون تومان می‌تواند شروع به کار کند و با سرمایه‌گذاری اندک، حداکثر تا 5میلیون تومان به سوددهی برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر