بوفه‌های مدارس فهرست اقلام مجاز از لحاظ سلامت را دریافت کردند

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۸

وب‌دا

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: در سال93 با همکاری وزارت آموزش و پرورش لیست اقلام مجاز و غیرمجاز برای بوفه مدارس با تاکید بر کاهش مصرف قند، نمک و چربی بازنگری شد و در قالب تفاهمنامه مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شد.

دکتر عبدالهی محور اقدامات دفتر بهبود تغذیه در سال93 را پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه دانست و گفت: در کنار پیشگیری از این نوع بیماری‌ها، روند افزایشی اضافه وزن، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، فشارخون و پوکی استخوان در کشور مورد توجه جدی قرار داشت.

دکتر زهرا عبدالهی گفت: از اولویت‌های اساسی سال گذشته دفتر بهبود تغذیه، کاهش مصرف قند، نمک و چربی بود که در این ارتباط برنامه‌های بسیج‌گونه آموزشی شامل فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی اجرا شد.

دکتر عبدالهی در ادامه افزود: در میزان نمک موجود در نان به کمک سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو بازنگری صورت گرفت و استاندارد نمک از 2.3 به 1.8درصد در نان کاهش پیدا کرد و واحدهای نانوایی موظف به کاهش میزان نمک در نان شدند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: ظرف چند سال گذشته میزان واردات روغن پالم به‌دلیل ارزان بودن قیمت آن افزایش پیدا کرده بود و سهم این روغن در روغن‌های خوراکی زیاد بود از طرفی به‌خاطر وجود اسیدهای چرب اشباع بالا، سلامت مردم را به خطر می‌انداخت. درهمین راستا از طریق شورای عالی سلامت و امنیت غذایی واردات روغن پالم کاهش پیدا کرد و میزان واردات آن در سال93 از 70 به 30درصد کاهش پیدا کرد و قرار بر این است که در سال‌جاری واردات آن به 15 و در سال آینده به کمتر از 10درصد برسد.

وی اظهار کرد: براساس نتایج بررسی‌های ملی انجام شده، پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی‌ها به‌ویژه کمبود ویتامین D مورد توجه قرار گرفت.

درهمین زمینه مکمل یاری گروه‌های سنی با ویتامین D را آغاز کردیم و دختران دبیرستانی تحت پوشش برنامه مکمل یاری ویتامین D قرار گرفتند که این طرح در 30 دانشگاه علوم پزشکی کشور انجام شد و در سال‌جاری نیز این برنامه برای کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی و برای دانش‌آموزان دختر و پسر درنظر گرفته شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر