بازداشت 3عضو پارلمان به‌خاطر فساد در شرکت نفتی برزیل

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۴

گروه جهان

سه نفر از اعضای سابق پارلمان برزیل در بخشی از تحقیقات درباره رسوایی بزرگ در شرکت نفتی دولتی این کشور با اتهاماتی مواجه شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این سه نفر نخستین نمایندگان مجلسی هستند که به‌صورت رسمی و همزمان با ادامه تحقیقات بازداشت شده‌اند. فساد مالی بزرگ در شرکت نفتی دولتی برزیل سال گذشته علنی شد و دولت دیلما روسف، رییس‌جمهوری این کشور با به چالش کشاند. تاکنون در این تحقیقات سوابق و فعالیت‌های چندین نفر از سیاستمداران ازجمله نمایندگان کنگره سناتورها، فرمانداران ایالات مورد بررسی قرار گرفته است.

رسوایی فساد در این شرکت نفتی دولت را با چالشی جدید مواجه کرده است. تا حدی که صدها‌هزار نفر از مردم برزیل علیه دولت این کشور دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. صدها‌هزار معترض برزیلی با شعارهای «دیلما روسف، برو بیرون» و «دولت مفسد» علیه دولت دیلما روسف، رییس‌جمهوری برزیل دست به راهپیمایی اعتراضی زدند و خواستار برکناری وی و پایان بخشیدن به معافیت در مجازات فساد شدند. پلیس برزیل تعداد شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی را 682هزار تن در 195شهر اعلام کرد در‌حالی‌که سازمان‌دهندگان این تعداد را 5/1میلیون نفر اعلام کرد. همچنین نیمی از این جمعیت در سائوپائولو دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. معترضان علاوه بر فساد گسترده و اختلاس در غول نفتی پتروبراس، نارضایتی خود را بابت افزایش تورم و صورتحساب‌ها و هزینه‌های مربوط به خدمات اعلام کردند. براساس یک نظرسنجی مشخص شد که 63درصد مردم برزیل معتقدند روسف شخصا باید به‌خاطر فساد تحت بازجویی قرار گیرد در‌حالی‌که 64درصد گفتند وی حتی با وجود بازجویی باید به‌عنوان رییس‌جمهور برزیل به‌کار خود ادامه دهد. همچنین هشت‌دهم از برزیلی‌ها نیز اعلام کردند که روسف از توافقات پتروبراس آگاهی داشته است. این ادعایی که روسف آن را کاملا رد می‌کند. محبوبیت رییس‌جمهوری برزیل به زیر20درصد رسیده و علت آن فساد مالی پتروبراس و رکود اقتصادی در کشور است. البته روسف به این کسری بودجه پاسخ داده و قول داده که از برنامه‌های خدمات رفاهی حمایت کند. به‌رغم درخواست‌های اخیر برای عزل روسف و تظاهرات‌های مردمی علیه دولت وی، رهبران اپوزیسیون همچنان مخالف استیضاح هستند و می‌گویند که این اقدام بعید است. فرناندو انریکه کاردوسو، رییس‌جمهوری سابق برزیل که رهبر یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های اپوزیسیون است، می‌گوید عزل روسف به‌سرعت پس از انتخاب وی ممکن است به دموکراسی 30ساله برزیل لطمه وارد کند خصوصا اینکه دادستان‌ها هیچ مدرکی دال بر مشارکت وی در طرح فساد در شرکت نفت پتروبراس پیدا نکرده‌اند.

با بالاگرفتن اعتراضات در برزیل «دیلما روسف» در برنامه‌یی تلویزیونی اظهار کرد: «شما حق دارید که عصبانی و نگران باشید اما من از شما درخواست صبر و فهم متقابل دارم چراکه این شرایط موقتی است. من طی سال‌ها آموخته‌ام که باید فساد را در چنگال عدالت گرفتار کرد از این‌رو از شما می‌خواهم که تا آن زمان صبور باشید.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر