افزایش بودجه نظامی روسیه و اروپای شرقی

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۵

گروه جهان

براساس گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم که دیروز منتشر شد، بودجه نظامی چین و روسیه و عربستان سعودی در سال 2014 میلادی به‌شدت افزایش یافت. همچنین مناقشه اوکراین موجب شد کشورهای شرق اروپا برنامه‌های دفاعی خود را تقویت کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از خبرگزاری فرانسه، امریکا همچنان بزرگ‌ترین هزینه‌کننده در جهان درخصوص مسایل دفاعی است اما این کشور در سال 2014میلادی در مقیاس سالانه 4/6 کمتر هزینه کرد. این درحالی است که چین، روسیه و عربستان سعودی همگی بودجه نظامی خود را افزایش دادند. بودجه چین سال گذشته میلادی بالغ بر 216میلیارد دلار (204میلیارد یورو) بود که افزایشی 9.7درصدی را نشان می‌دهد. این موسسه اعلام کرد که افزایش 17درصدی بودجه نظامی عربستان سعودی، آن را به بزرگ‌ترین افزایش در میان 15هزینه‌کننده اصلی در سراسر جهان تبدیل کرده است. سم پرلو فریمن از موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم اعلام کرد: «بحران اوکراین اساسا اوضاع امنیتی را در اروپا تغییر داد اما تاکنون اثر آن بر هزینه نظامی عمدتا در کشورهای هم مرز روسیه آشکار است.»

بودجه دفاعی اوکراین بیش از 20درصد افزایش یافت و به چهار میلیارد دلار رسید. این درحالی است که بودجه دفاعی روسیه بیش از 8 درصد افزایش یافت و به 84 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود که بودجه دولت روسیه حتی افزایشی بزرگ‌تر یعنی 15درصدی در سال 2015 میلادی را داشته باشد. اما این بودجه ممکن است به علت مشکلات اقتصادی مرتبط با مناقشه اوکراین کاهش یابد.

در این گزارش آمده است در غرب اروپا همانند امریکا بودجه‌ها درحال کاهش است. این موسسه اعلام کرد درحالی که واشنگتن همچنان بزرگ‌ترین هزینه‌کننده نظامی در جهان است، این سطوح از اوج آن در سال 2010میلادی

یک پنجم کاهش یافته است. موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم موسسه‌یی مستقل است که درخصوص مناقشات، تسلیحات، کنترل تسلیحاتی و خلع سلاح مطالعه می‌کند. این موسسه افزود: «با این حال بودجه نظامی کنونی امریکا همچنان 45درصد بالاتر از سال 2001 میلادی، درست پیش از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر است.»امریکا بودجه نظامی خود را در پی حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 که به کشته شدن تقریبا سه هزار نفر منجر شد، تقویت کرد. طی دو سال، امریکا دو جنگ طولانی و مرگبار را در افغانستان و عراق آغاز کرد. موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم همچنین اعلام کرد در آفریقا نیز بودجه نظامی تقریبا 6 درصد افزایش یافته است که الجزایر و آنگولا در این زمینه در صدر قرار دارند. پرلو فریمن گفت: «درحالی که کل هزینه نظامی جهان عمدتا تغییر نکرده است، برخی مناطق مانند خاورمیانه و بیشتر آفریقا به تقویت‌های سریع ادامه می‌دهند که این امر فشار زیادی را بر تعداد زیادی از اقتصادها وارد می‌کند.»این اندیشکده اعلام کرد، هزینه نظامی جهانی در سال 2014میلادی یک تریلیون و 800 میلیارد دلار بود که کاهشی 4/0درصدی را از سال 2013میلادی نشان می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر