اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۷

افزایش 100درصدی استفاده از وام در ترکیه

میزان استفاده از وام‌های مصرفی در ترکیه طی 3سال اخیر بیش از 100درصد افزایش یافته است.

روزنامه بوگون ترکیه نوشت، پایین بودن سطح پس‌اندازها در ترکیه و ناکافی‌بودن درآمدها همزمان با گسترش روزافزون فرهنگ مصرف در جامعه، گرایش به استقراض در این کشور را افزایش داده است. بانک مرکزی ترکیه پیش‌تر نیز گزارش داده بود که در سال 2014، میزان استفاده مصرف‌کنندگان از کارت‌های اعتباری در ترکیه به 83میلیارد لیره و دریافت وام‌های مصرف از بانک‌ها به 264میلیارد لیره ترک رسیده است.


عراق به مشتریان نفتی خود تخفیف می‌دهد

عراق نفت سنگین بصره را با کیفیت تازه به بازار روانه می‌کند و برای تحویل این نوع نفت در ماه مه به مشتریان آسیایی، اروپایی و امریکایی تخفیف می‌دهد. به گزارش بلومبرگ، عراق قیمت نفت صادراتی خود را برای تحویل در ماه مه ٢٠١٥ تعیین کرد که

بر اساس آن نفت سنگین بصره با تخفیف به بازارهای اروپا، آسیا و امریکا ارایه می‌شود. سازمان بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) اعلام کرد که قیمت رسمی نفت سنگین بصره برای تحویل به مشتریان آسیایی با ٦دلار و ٨٥سنت تخفیف در مقایسه با شاخص نفت عمان و دوبی تعیین شد. در همین حال، این نفت برای تحویل در بازارهای اروپا 8دلار و ٤٥سنت پایین‌تر از قیمت شاخص نفت دریای شمال، برنت، عرضه می‌شود و در بازارهای امریکای‌شمالی و جنوبی نیز یک‌دلار و ٤٠سنت پایین‌تر از شاخص نفت ترش فروخته خواهد شد. عراق در حالی به عرضه نفت سنگین بصره روی آورده که مشتریان نفت عراق درخواست کرده بودند که نفت سبک بصره را برای تامین کیفیت آن به 2درجه نفتی مجزا تفکیک کند.


مذاکره بر سر چگونگی هزینه کمک مالی چین در افغانستان

هیاتی از متخصصان چینی به کابل رفتند تا درباره چگونگی هزینه 2میلیارد یوان کمک اهدایی به این کشور با مقام‌های افغان گفت‌وگو کنند. چین در سفر اشرف‌غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، به پکن در اکتبر 2014 متعهد شده بود که به کابل کمک کند. به گزارش خبرگزاری بخدی، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده دو طرف در مورد اولویت‌های دولت افغانستان که پول کمکی چین در آن هزینه شود، صحبت کرده‌اند. پروژه آب آشامیدنی شهر کابل و پروژه‌های خط‌آهن ازجمله مواردی است که در بسته پشنهادی افغانستان به متخصصان چینی آمده است. چین اعلام کرده آماده است افغانستان را در بخش‌های بهداشت، آموزش، کشاورزی، معادن، امنیت، حکومت‌داری، رفاه اجتماعی، رشد تجارت و رشد ارتقای ظرفیت کارمندان دولتی یاری رساند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر