واکسیناسیون خارج از نوبت خلبانان شرکتهای داخلی
طبق گفته یک منبع آگاه تمام خلبانها و میهمانداران شرکتهای هواپیمایی کشورمان خارج از چهارچوبهای تعریف شده از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا واکسینه شدهاند. چند ساعت پس از انتشار این خبر، محمد ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی نیز از واکسینه شدن کادر پروازی ایرلاینهای داخلی خبر داد و گفت: خلبانها به دلیل حضور در سیمیلاتور (شبیه ساز پروازی) الزام در واکسینه شدن داشتند. ذیبخش در پاسخ به این سوال که آیا برای مهمانداران هم واکسن تامین شده، گفت: برای مهمانداران هم واکسن تامین شده و کادر پروازی فارغ از گروه سنی در حال واکسیناسیون هستند. به گزارش ایلنا، گفته میشود انجمن شرکتهای هواپیمایی با رایزنیهای خارج از پروتکل اعلام شده، توانسته این امکان را فراهم کند که تمام خلبانهای شرکتهای هواپیمایی فارغ از سن و سال و طبقه بندیهای اعلام شده در این باره، بتوانند حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کنند. البته رایزنیهای انجام شده فقط برای تامین واکسن خلبانها بوده و شامل مهمانداران نشده است و مهمانداران در اولویت دوم قرار گرفته بودند که آنها نیز طی هفتههای گذشته واکسینه شدند. واکسینه کردن عوامل پرواز قطعا به نفع سلامت صنعت هوانوردی کشور و مسافران و مشتریان این بخش از حمل و نقل عمومی است اما این در حالی است که فقط 3 درصد مردم توان استفاده از هواپیما را دارند و بیش از 90 درصد جابهجاییها از طریق ناوگان حمل و نقل زمینی و ریلی انجام میشود. اکثر مسافران صنعت هوانوردی را یا دهکهای بالای جامعه و یا مسوولان تشکیل میدهند و طبق گفته خود مسوولان و شرکتهای هواپیمایی فضای داخل هواپیما به دلیل سیستم تهیه بسیار قوی ایمن است و نمیتواند منشأ شیوع ویروس کرونا باشد. البته پیگیریهای ایلنا برای گفتوگو با دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی بینتیجه ماند و پس از افزایش جهشی و غیرقانونی قیمت بلیت هواپیما، دبیر این انجمن، تماس خبرنگاران را پاسخ نمیدهد. سازمان هواپیمایی هم از زمانی که رییس سازمان به دلایل نامعلوم عزل شد همچنان بلاتکلیف باقی مانده و با سرپرست اداره میشود از این رو امکان پیگیری این موضوع از متولی اصلی این صنعت نیز مقدور نیست. اما در این میان روزانه چند صد مسافر از طریق اتوبوس و قطار به اقصی نقاط کشور جابهجا میشوند که مبادی و مقاصد بسیاری از این مسیرها شهرهای قرمز کرونایی هستند. سوالی که پیش میآید این است که اگر امکان تامین واکسن خارج از چهارچوبها وجود دارد چرا برای رانندگان و مهمانداران و کادر داخل قطار این واکسن تامین نشده است در حالی که مدت زمان طول سیر برخی از مسیرهای ریلی و جادهای به بیشتر از 15 ساعت میرسد و به خوبی میدانیم که استفاده از ماسک در بین مسافران سلیقهای است. احمدرضا عامری، رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری درباره واکسیناسیون رانندگان و کمک رانندگان اتوبوسها اظهار کرد: نه تنها سهمیهای نداشتیم بلکه رانندگان بالای 65 سال هم با وقفه بسیار طولانی توانستند دسترسی به واکسن داشته باشند. وی در پاسخ به اینکه آیا با وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت رایزنیهایی برای دریافت واکسن خارج از چارچوب نداشتهاید، گفت: هیچ واکسنی به قشر راننده اختصاص ندادند مگر اینکه از طریق سامانه سلامت ثبت نام کرده باشند. به همین دلیل توصیه جدی به رانندگان داشتیم که تمام پروتکلها را به دقت رعایت کنند چراکه معلوم نیست چه زمانی به رانندگان واکسن میرسد. همچنین یک فعال صنعت ریلی در این باره گفت: بارها به وزارت راه و وزارت بهداشت اطلاع دادهایم که میزان حمل مسافر از طریق ناوگان ریلی افزایش یافته و در این زمینه فکری به حال مهمانداران قطار و عوامل فنی داخل قطار داشته باشند اما مطالبات ما پیگیری نشد. وی ادامه داد: در برخی از مسیرها مدت زمان سیر حتی بیش از 20 ساعت هم میرسد و در این شرایط برخی از مهمانداران به دلیل شرایط شیوع دلتا کرونا از مسیرهایی مانند خوزستان و زاهدان و سایر نقاط جنوبی هراس دارند. این فعال صنعت ریلی تاکید کرد: غربالگری مسافران از طریق سامانه وزارت بهداشت برای شناسایی مسافران کرونایی بهطور صد درصد عمل نمیکند و بارها خبرهایی از حضور مسافران کرونایی در قطارهای مسیرهای مختلف منتشر شده است. در این شرایط سخت کار در حمل و نقل عمومی، وزیر راه و شهرسازی و وزیر بهداشت باید پاسخگوی این عملکرد سلیقهای برای واکسینه کردن عوامل حمل و نقل عمومی باشند. در حال حاضر این شائبه ایجاد شده که شرکتهای هواپیمایی از چه رانتی برخوردار هستند که توانستهاند زودتر از قشر حساس و 70 سالههای کشور دسترسی به واکسن داشته باشند.