رویداد
آیا تخممرغ گران میشود؟
ایسنا |رییس هیاتمدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: وزارت جهاد کشاورزی با قیمت ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان برای هر کیلو تخممرغ درب مرغداری موافقت کرده، ولی این قیمت هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. ناصر نبی پور با بیان اینکه قیمت تمام شده تخممرغ برای مرغداران بیش از ۱۸ هزارتومان است، گفت: به دلیل اینکه بازار کشش ندارد میانگین قیمت هر کیلو تخممرغ درب مرغداریها ۱۶هزار و۵۰۰ تا ۱۶هزار و۶۰۰ تومان است. وی ادامه داد: قیمت مصوب هر کیلو تخممرغ در آذرماه سال ۱۳۹۹، ۱۴هزار تومان بود که حدود یک ماه پیش معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی و معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی با قیمت ۱۷ هزار و۳۰۰ تومان موافقت کردند ولی به دلیل اینکه قرار است دولت عوض شود هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. رییس هیاتمدیره اتحادیه مرغ تخم گذار
استان تهران در پاسخ به این سوال که وضعیت تامین نهادهها در مرغداریها به چه صورت است؟ گفت: در ارسال نهادههای دولتی تاخیر زیادی وجود دارد؛ بهطوری که نهادهای که باید یک هفته تا ۱۰ روز به دست مرغدار برسد بعضا دو تا سه ماه طول میکشد. در این مدت مرغدار مجبور است نهادههای مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کند. وی در ادامه تشریح کرد: در حقیقت میتوان گفت نهاده وجود دارد ولی بارگیری و ارسال آن با تاخیر است. در نهایت مرغدار باید دوبار هزینه کند. یک بار برای دریافت نهاده دولتی در سامانه بازارگاه و دیگری در بازار آزاد. نبی پور در پایان به افزایش کرایههای حمل و نقل نیز اشاره کرد.
ثبت سفارش بدون سابقه
چند پرونده تا سقف 500 هزار دلار
امکان ثبت چند پرونده ثبت سفارش در حالت بدون سابقه تا سقف ۵۰۰ هزار دلار به گمرک اعلام شد. سعید عباس پور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات اعلام کرد، به پیوست نامه قائم مقام محترم وزیر در امور بازرگانی به شماره 60/110796 مورخ 1400/4/23در خصوص امکان ثبت چند پرونده ثبت سفارش در حالت بدون سابقه تا سقف 500 هزار دلار جهت اطلاع ارسال میگردد. لذا بعد از ایجاد تغییرات مربوطه در سامانه جامع تجارت، امکان ثبت چند پرونده با این حالت ثبت سفارش توسط متقاضی امکان پذیر است.
سه محصول جدید سایپا تا پایان سال وارد بازار میشود
مهر |مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از عرضه سه محصول جدید تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد. سیدجواد سلیمانی در مجمع عمومی عادی سالانه سایپا برای سال منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ اظهار کرد: امیدوار هستیم خودرو شاهین با گیربکس اتوماتیک را نیز در پاییز امسال تولید و به بازار عرضه کنیم. سلیمانی ادامه داد: علاوه بر این دو محصول، خودرو اطلس نیز که یک محصول کراس برپایه خودروهای ساینا و کوییک است، تولید میشود و جایگزین محصول تیبا خواهد شد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه یکسال از توقف تولید خودرو پراید میگذرد، افزود: پراید به عنوان یک خودرو با تکنولوژی قدیمی نماد شرکت سایپا شده بود و تهدیدها و تخریبهایی برای برند سایپا و حتی صنعت خودرو به دنبال داشت. وی به زیانده بودن تولید خودرو پراید نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به قیمتگذاری دستوری، تولید هر دستگاه پراید از نظر مالی نیز برای سایپا ضرر به همراه داشت به شکلی که گزارشهای مالی نشان میدهد اگر تولید پراید ادامه پیدا میکرد در یکسال گذشته ۲۳۰۰ میلیارد زیان بیشتر برای سایپا به همراه داشت. مدیرعامل سایپا با بیان اینکه پراید سهم قابل توجهی از تیراژ تولید این خودروساز را به خود اختصاص داده بود، گفت: نگرانیهایی برای توقف تولید وجود داشت اما با تلاش مدیران، کارکنان و زنجیره تامین سایپا در کمتر از دو ماه محصولات جدید جایگزین پراید شدند و در پایان سال ۹۹ نیز شاهد بودیم که سایپا بدون پراید نسبت به سال ۹۸ افزایش تولید نیز داشت. سلیمانی در ادامه به تولید و عرضه محصول جدید شاهین نیز اشاره کرد و افزود: در سالهای گذشته خودروهایی به عنوان محصول داخلی تولید و عرضه شد اما بیشتر آنها نتیجه تغییر اندکی در طراحی یا امکانات خودروهای غیرایرانی بود اما شاهین محصولی است که از صفر تا صد طراحی و تولید آن کاملاً داخلی و متعلق به گروه خودروسازی سایپا است. وی افزود: شاهین با تکنولوژی به روز و استانداردهایی که امکان عرضه آن به بازارهای صادراتی را فراهم کرده، تولید و با کمترین ایراد و استقبال قابل توجه به بازار عرضه شد. سلیمانی در گزارش خود به سهامداران از رفع مشکلات در حوزه تولید خودروهای تجاری در شرکتهای زامیاد و سایپادیزل خبر داد و افزود: تولید وانت زامیاد که همه آن را با نام نیسان آبی میشناسند نیز تا پایان سال متوقف و محصول پادراپلاس با توان فنی و امکانات به روز جایگزین آن خواهد شد. همچنین پروژه تولید اتوبوسهای برقی و دیزلی نیز در این دو شرکت آغاز و قراردادهای خوبی نیز در راستای آن منعقد شده و به زودی توان تولید خودروهای تجاری سایپا نیز احیا خواهد شد. سلیمانی در بخش حسابهای مالی سایپا نیز اظهار کرد: در سه ماه نخست سال ۹۹ سایپا از زیان خارج و به سود عملیاتی نزدیک شد اما افزایش قابل توجه نرخ ارز و نهادههای تولید در کنار قیمتگذاری دستوری برنامهریزیهای ما را به هم ریخت و مجدداً زیان ده شدیم.