اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۵۲

کمک‌های جدید کرونایی در راه است

اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که کمک‌های اقتصادی بخش خصوصی به استان‌های مختلف کشور برای مقابله با کرونا ادامه خواهد داشت. اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران از ابتدای شیوع ویروس کرونا، در چند مرحله کمک‌های فعالان بخش خصوصی برای مقابله با ویروس کرونا را به استان‌های مختلف کشور ارسال کرده‌اند و اتاق ایران اعلام کرده که این فرآیند در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. در جدیدترین خبر اعلام شده که بسته تجهیزات بیمارستانی و بهداشتی به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی اتاق ایران برای مقابله با کرونا، به سوی استان سیستان و بلوچستان روانه شد. این تجهیزات بیمارستانی و بهداشتی در مجموع به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و شامل ۲ دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستانی ۶۰۰ لیتری، ۱۵ دستگاه ونتیلاتور، ۱۵ پمپ سرم، ۵۰ دستگاه دماسنج دیجیتال طبی، ۷ هزار و ۸۰۰ کیت تست کووید ۱۹ و ۸ هزار کیت تست رپید است. اتاق ایران از همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا با تشکیل کمیته‌ای فعال با همراهی تمامی اتاق‌های سراسر کشور در استان‌های مختلف به خرید تجهیزات بیمارستانی و بهداشتی برای کمک به استان‌های مختلف اقدام کرد. محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران در این رابطه گفته: با شیوع سریع ویروس کرونا در کشور و مشخص شدن ابعاد و تبعات این بیماری مرگبار و از سویی حجم قابل توجه و گسترده نیازمندی به اقلام و تجهیزات بهداشتی و پزشکی، بخش خصوصی وارد میدان شد تا به مسوولیت اجتماعی خود در این زمینه عمل کند. او ادامه می‌دهد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور پیشگیری، مبارزه و درمان این بیماری، تلاش کرد تا با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قابل توجه مجموعه‌های خود و فعالان اقتصادی، همراه با دولت محترم و فعالان حوزه درمان، به مبارزه با این ویروس بپردازند. رمضانی می‌گوید: با توجه به اهمیت موضوع، ستاد و کمیته‌های مبارزه با کرونا در اتاق ایران تشکیل شد تا برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در جهت تأمین تجهیزات بهداشتی و پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی، ضدعفونی مراکز حساس و نیز یاری رساندن به اقشار آسیب دیده در دستور کار قرار گیرد. او می‌گوید: باتوجه به شرایط بحرانی به وجود آمده ناشی از آغاز پیک پنجم شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی و خرید تجهیزات مورد نیاز این استان انجام شد. تجهیزات بیمارستانی و بهداشتی در مجموع به ارزش ۱۱۵ میلیارد ریال شامل دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستانی ۶۰۰ لیتری، دستگاه‌های ونتیلاتور، پمپ سرم، کیت تست PCR و کیت تست رپید و دماسنج دیجیتال طبی است. او تاکید می‌کند که اتاق ایران تا زمان ریشه‌کن شدن ویروس کرونا از کشور در کنار مردم و جامعه خواهد ایستاد.

شیوه ترخیص کامیون‌های کارکرده از گمرک تغییر کرد

فارس | رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده گفت: به منظور کاهش انباشت کامیون‌های کارکرده وارداتی در انبار گمرک مصوب شد که در مرحله ترخیص کامیون‌های سه سال کار کرده نیازی به ارایه گواهی اسقاط کامیون فرسوده نباشد.در این مورد محمود مشهدی شریف، رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده در مورد اینکه آیا کامیون‌های وارداتی سه سال کارکرد نیاز به گواهی اسقاط ندارند؟ اظهار داشت: چندی پیش این موضوع مطرح شد که الزام به ارایه گواهی اسقاط کامیون فرسوده در برابر واردات، لغو شده است، این موضوع بر اساس نامه‌ای بود که گمرک زده بود.وی ادامه داد: طبق ماده ۳۰ قانون احکام دایمی توسعه‌ای کشور راجع به خودرو‌های فرسوده و واردات کامیون‌های سه سال کارکرد، واردات کامیون‌های سه سال کارکرد منوط به اسقاط یک خودرو است. این قانون مربوط به سال ۹۵ است و آیین نامه بند ۳ ماده ۳۰ در ۴ مهر 97 تصویب شده است.مشهدی شریف ادامه داد: متن ماده ۴ این آیین نامه اجرایی این است که واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون است که از زمان ساخت آن بیش از ۲۵ سال گذشته باشد و با ظرفیت حداکثر 3 تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی است. صراحت ماده ۴ بیان می‌کند که باید یک کامیون که از زمان ساخت آن بیش از ۲۵ سال گذشته حتما اسقاط شود و واردات منوط به این مطلب است. این در واقع ماده ۴ آیین نامه اجرایی بند ث ماده ۳۰ احکام دایمی توسعه‌ای کشور است.به گفته وی، در تبصره ۲ ماده ۴ گفته شده است که به ازای اسقاط هر کامیون موضوع این ماده، سود بازرگانی کامیون وارداتی ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. یعنی این اسقاط باعث می‌شود ۲۵ درصد سود بازرگانی کم شود. رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده افزود: در 11 تیر امسال آقای مداحی معاون امور گمرکی برای جلوگیری از انباشت کامیون‌های وارداتی سه سال کارکرد پیشنهادی مطرح کرد، چرا که کامیون‌های سه سال کارکرد فراوانی وارد گمرکات شده و انباشت شده‌اند و این موضوع باعث دردسر آنها شده است.وی افزود: پیشنهاد این بود که شما برای شماره گذاری اسقاط، به خودرو نیاز دارید، اما برای ترخیص از گمرک نیاز نیست، بنابراین برای اینکه انبار گمرک مقداری خلوت شود، نیازی نمی‌بینیم که در مرحله ترخیص از گمرک، ماشین فرسوده‌ای برای اسقاط ارایه شود، بگذارید آن را در شماره گذاری بگیرید، یعنی یک مرحله کار خود را سبک کردند.مشهدی شریف گفت: در زمان شماره گذاری، اسقاط را مطرح می‌کنند که باید حتما انجام شده باشد، بنابراین لغو قانون اتفاق نیفتاده بلکه یک مرحله به عقب افتاده است.