هشدار درباره منع ورود کامیونهای ایرانی به اروپا
جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کرد: اگر نوسازی ناوگان در ایران به خوبی اجرا نشود در آینده ممکن است برای ورود کامیونداران ایرانی به کشورهای اروپایی به مشکل برخورد کنیم و هماکنون کامیونداران روسی و ترک برنده رقابت در بازار حملونقل بینالمللی هستند. جواد هدایتی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: نوسازی ناوگان تجاری و بینالمللی را باید از چند زاویه نگاه کرد، بخشی از آن به ناوگانی که با اروپاییها در ارتباط هستند برمیگردد که عمدتا کالاهای حیاتی، مواد اولیه و صنعتی مورد نیاز خطهای تولید از این طریق تامین میشود و ضرورت جدیتری دارد چرا که کشورهای اروپایی با توجه به حساسیتهایی که روی مسائل زیست محیطی و حمل و نقل سبز دارند، برایشان مهم است که ناوگانی که به کشورشان وارد میشود، استانداردهای آلایندگی لازم را داشته باشد. وی افزود: اگر کامیونهای ایرانی نوسازی نشوند در آینده با مشکل مواجه خواهند شد و حتی ممکن است که در آینده امکان ورود به اروپا را نداشته باشند یا با جرایم سنگینی مواجه شوند. البته اروپاییها در حال حاضر از این استانداردها نیز عبور کردهاند و در حال نوسازی ناوگان خود با خودروهای برقی هستند و به تدریج میخواهند در راستای حملونقل سبز خودرهای سوختی را حذف کنند. بنابراین اگر نتوانیم شرایط آنها را که در حالت حداقلی استانداردهای آلایندگی ناوگان حمل و نقل است، تامین کنیم قطعا ناوگان ما نمیتواند در آینده به مبادلاتشان با اروپاییها ادامه دهند و مجبور خواهیم شد که از ناوگان کشورهای دیگر استفاده کنیم. او ادامه داد: نکته مهم دیگر در این زمینه این است که حملونقل جزو بخشهای هزینهبر تجارت است بنابراین وقتی برای ناوگانی هزینه میشود باید بتوان با کشورهای دیگر رقابت کرد و برای رسیدن به این مهم باید قیمت کامیون نیز منطقیتر شود. هدایتی گفت: به عنوان مثال در موافقت نامهای که با اوراسیا داریم محصولات کشاورزی باید با کامیونهای یخچالی حمل و به بازار روسیه و اوراسیا ارسال شود، اما با توجه به کمبودهایی که در این زمینه داریم این محصولات با کامیونهای روسی و آذربایجانی حمل میشود که از تکنولوژی روز برخوردار بوده و از نظر هزینه حمل، رقابتیتر هستند چرا که قیمت ناوگان در کشور ما بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است. بنابراین روش و چگونگی نوسازی ناوگان نیز بسیار مهم است و باید بتوانید کامیون را با قیمت مناسب و رقابتی در اختیار کامیوندار قرار داد.