ضربالاجل گمرک برای ۳۶۴۳ کامیون رسوبی
تعادل - گروه تجارت |
گمرک خواستار تعیین تکلیف فوری بیش از ۳ هزار و ۶۴۳ دستگاه کامیون وارداتی رسوبی از وزارت راه و شهرسازی شد. بنابر اعلام مهرداد جمال ارونقی، «عدم صدور ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان اظهار کامیون به گمرک، عدم مراجعه برخی از واردکنندگان جهت اظهار و انجام تشریفات گمرکی، تطویل در صدور مجوزهای قانونی و مقرراتی مربوطه جهت ترخیص کالا از جمله مجوزهای استاندارد و محیط زیست، طولانی بودن روند استعلام از نمایندگیهای مربوطه، طولانی بودن روند استعلام ارزش برخی از کامیونها از گمرک، عدم ارایه کدرهگیری بانک به گمرک اجرایی و ...» را میتوان از دلایل طولانی شدن روند ترخیص کامیونهای وارداتی برشمرد. به دنبال این جریان در یازدهم تیرماه، معاون فنی طی نامهای به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ضمن اشاره به موانع پیش روی ترخیص چهار پیشنهاد را جهت تسریع در واردات این کامیونها مطرح کرد که دو پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت، اما با گذشت بیش از یکماه. پیشرفت چندانی در تسهیل و تسریع ترخیص کامیونهای وارداتی از گمرکات حاصل نشد و میلیونها دلار سرمایه وارد شده به کشور، در گمرکات در حال از بین رفتن است. از همین رو، معاون فنی گمرک در تازهترین نامه خود به سازمان راهداری ضمن تشریح مشکلات کامیونهای وارداتی رسوب شده در گمرکات با ارایه پشنهاداتی خواستار اقدام فوری در این زمینه شد.
پیشنهاداتی که روی زمین باقی ماند
معاون فنی گمرک در نامهای به مداح قائممقام محترم ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای وزارت راه و شهرسازی بر لزوم تعیین تکلیف فوری بیش از 3643 دستگاه کامیون وارداتی رسوبی در گمرکات کشور تاکید کرد. در این نامه عنوان شده که طبق نامه هشتم آذرماه ۹۹ سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مبنی بر اینکه «واردکنندگان موظفند پس از ثبت سفارش واردات، نسبت به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده قبل از ترخیص کامیونهای وارداتی اقدام نمایند.» براین اساس ترخیص کامیونهای مذکور از گمرکات، با تأییدیه مکتوب این سازمان مبنی بر اسقاط کامیون توسط واردکننده انجام گردد. مهرداد جمال ارونقی همچنین در بند سوم این نامه متذکر شده که برای صدور مجوز ترخیص کامیونهای وارداتی: «تأییدیه استاندارد ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد؛ تأییدیه استاندارد آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست؛ تأییدیه خدمات پس از فروش و تأیید اسقاط کامیونهای فرسوده مشمول طرح، توسط سامانه اسقاط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مورد نیاز است که باید توسط گمرک کنترل و سپس با رعایت سایر مقررات اجازه ترخیص کالا داده شود.» در بخش دیگری از این نامه اشاره شده که گمرک در تاریخ یازدهم تیرماه ۱۴۰۰جهت جلوگیری از تجمع و انباشت کامیونها، چهار فقره پیشنهاد به این شرح « ۱. ارایه شماره شاسی کامیونهای اسقاطی، پس از ترخیص و قبل ازشمارهگذاری به ناجا؛ ۲. پذیرش مغایرتهای جزئی در مشخصات کامیونها با اسناد ابرازی؛ ۳. موکول نمودن ارایه کد رهگیری بانک به بعد از ترخیص کامیون از گمرک؛ ۴. استقرار نمایندگان سازمان راهداری در راستای رفع مشکلات موجود بر سر راه ترخیص کامیونهای وارداتی» به سازمان راهداری ارایه کرده است که آن آن مرجع نیز در تاریخ پانزدهم تیرماه سال جاری، طی نامهای، دو پیشنهاد از چهار پیشنهاد ارایه شده را مورد پذیرش قرار داده و مراتب را به گمرک ایران ابلاغ کرده است. با این حال، بررسیهای انجام شده حکایت از این موضوع دارد که علی رغم گذشت یکماه از توافقات صورت پذیرفته، پیشرفت چندانی در تسهیل و تسریع ترخیص کامیونهای وارداتی از گمرکات کشور حاصل نشده و میلیونها دلار سرمایه وارده به این کشور، زیر آفتاب سوزان فصل تابستان یا شرایط جوی، در گمرکات کشور در حال از بین رفتن است که علاوه بر این خسارات مادی، این امر، باعث ایراد ضربات و لطمات روحی فراوان به صاحبان اصلی کالا گردیده است که لازم است ضمن آسیبشناسی موضوع، تصمیمات عاجلی برای تعیین تکلیف این سرمایههای بلاتکلیف اتخاذ گردد.
پنج نکته مهم درباره کامیونهای رسوبی
ارونقی در بخش دیگری از نامه خود به چند مورد مهم درخصوص کامیونهای رسوبی در گمرکات کشور به شرح زیر اشاره کرده است. نخست اینکه طبق بررسیهای میدانی و آمار واصله از 9 گمرک اجرایی کشور به شرح زیر نشان میدهد، 3643 دستگاه کامیون وارداتی در این گمرکات رسوب کرده که ۲۵۵۹ دستگاه از این کامیونها هنوز به گمرک اظهارنشده و ۱۹۸۴ دستگاه از آنها، علیرغم اینکه به گمرک اظهارشده، تاکنون قابلیت ترخیص پیدا کردهاند. لازم به توضیح است که علیرغم اینکه این حوزه معاونت، طی نامهای در تاریخ بیست و ششم تیرماه ۱۴۰۰ از تمامی گمرکات اجرایی درخواست ارایه آمار کرده است، صرفاً ۹ گمرک اجرایی به شرح جدول ذیل نسبت به ارایه آمار مربوطه اقدام کردهاند و برخی از گمرکات اجرایی، تا تنظیم این گزارش، هیچگونه آماری به این حوزه معاونت ارایه نکردهاند، که با محاسبه آمار کامیونهای رسوبی سایر گمرکات، این تعداد به بیش از 3643 دستگاه نیز افزایش خواهد یافت. (توضیحات: جزییات کامیونهای مانده در گمرکات در جدول شماره یک آورده شده است.) مورد دوم اینکه، بررسیهای صورت پذیرفته نشان میدهد، بیش از ۷۰ درصد کامیونهای وارداتی موجود در گمرکات کشور، هنوز به گمرک اظهار نشدهاند که لازم است دلیل این امر بررسی شود. گرچه گفته شده است این کامیونها به دلیل عدم صدور ثبت سفارش، به گمرک اظهار نشدهاند ولی صحت و سقم این موضوع باید بصورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است عدم اتخاذ تصمیم لازم در این خصوص، کامیونهای رسوبی را در آستانه متروکه شدن قرار خواهد داد. مورد سومی که از سوی ارونقی مورد اشاره قرار گرفته است، اینکه اسناد اولیه و ترانزیتی کامیونها نشانگر این است که کامیونهای وارداتی اکثراً از برندهای معتبر اروپایی مانند: DAF هلند، Renault فرانسه، Volvo سوئد است، که مطابق قوانین و مقررات مربوطه با واردات این کامیونها موافقت شده، لیکن ترخیص آنها از گمرکات با مشکلات عدیدهای مواجه شده است. چهارمین مورد اشاره در این نامه این است که اکثر این کامیونها توسط برخی از شرکتهای حمل و نقل بینالمللی وارد و حتی اظهار شدهاند. تعدادی از این شرکتهای واردکننده عبارتند از: «آرش تیر زرین، آرنگ نگین، آذرآبادگان، آرمان دیزل عرشیا، اسکوسیمان، اطلس راه اروپا، ارگ پارس، ایلیا تیررانان جاده، ایمن راه آروین، ارشاد ترابر پارس، اطلس گستر نوین وزیری، بارایران، بار اندیش، پرستو ترابر بازرگان، پیام صنعت فولاد سپاهان، تهران فاصله، توسعه صادرات ارگ پارس، تانکر بار امید اردبیل، تکوین بار فولاد میانه، پارمین تجارت پاکان، جوان بار شهرک، صبوران ترابر آذربایجان، شباهنگ آذین، خورشیدبار سپاهان، همایون دیزل الوند، سیرود کالای خاورمیانه کارا، رهگشایان ترابر، مروارید ماکو، مهرآروین تجارت، داوود خداداد، سبلان خودرو، رهگشایان ترابر، درسا ترابر، ستاره جهانرو آریا، هژیر راه، سفیر صنعت هزاره، شادمهر ترابر، گنج بار تهران، تهران مارین، تکسیز، پیشروصنعت حیران، تعاونی مشعل خلیج فارس، نیک رکاب و ...». ارونقی در پنجمین مورد دلایل طولانی شدن روند ترخیص کامیونهای وارداتی احصاء یا اعلام شده را مورد اشاره قرار داده، که عبارتند از: «عدم صدور ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان اظهار کامیون به گمرک؛ عدم مراجعه برخی از واردکنندگان جهت اظهار و انجام تشریفات گمرکی؛ تطویل در صدور مجوزهای قانونی و مقرراتی مربوطه جهت ترخیص کالا از جمله مجوزهای استاندارد و محیط زیست؛ طولانی بودن روند استعلام از نمایندگیهای مربوطه؛ طولانی بودن روند استعلام ارزش برخی از کامیونها از گمرک؛ عدم ارایه کدرهگیری بانک به گمرک اجرایی و ....»