ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۹۵

کامیون‌داران: سازمان راهداری مانع دلال‌بازی دولتی شود

دبیرکانون کامیون‌داران کشور با اشاره به کند شدن روند نوسازی کامیون‌های فرسوده، گفت: سازمان راهداری جلوی دلال‌بازی دولتی‌ها را بگیرد. احمد کریمی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به برنامه نوسازی کامیون‌های فرسوده در کشور، اظهار کرد: در این زمینه با مشکلات خیلی زیادی مواجه هستیم؛ یکی از این مشکلات بعد از اینکه کامیون در گمرک قرار می‌گیرد، هزینه‌های مترتب به ترخیص آنقدر بالاست که قیمت کامیون وارداتی به نرخ بازار نزدیک می‌شود. وی با تاکید بر اینکه باید این رویه حل و فصل شود، ادامه داد: تصور خریدار این است که با 60 تا 70 هزار یورو کامیون دست دوم اروپایی را خریداری می‌کند، در صورتیکه در این سوی مرز معادل همین هزینه به قیمت تمام شده کامیون افزوده می‌شود. وی افزود: این یکی از مشکلات اساسی کامیون‌داران است که بخش قابل توجهی از آن به سیستم‌های مختلف دولت در نحوه محاسبات، تفسیر عوارض، مالیات، خدمات پس از فروش و... برمی‌گردد. در بخش خدمات پس از فروش متاسفانه هنوز موفق نشده‌اند کشورهای خودروساز را متقاعد کنند تا 3 درصد دریافت کنند و شرکت‌ها ارقام مختلفی را برای این منظور دریافت می‌کنند. وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات نوسازی کامیون‌های فرسوده، شرکت‌های خودروساز هستند، اضافه کرد: شرکت‌هایی که اسم خود را خودروساز گذاشته‌اند متاسفانه دلال هستند که قواعد دلالی را نیز رعایت نمی‌کنند. اینها به نوعی در تلاش هستند ذهن نمایندگان مجلس و مدیران دولتی را به این سمت و سو ببرند که واردات کامیون‌های 3 سال ساخت وارداتی به بخش حمل‌ونقل و منافع ملی کشور لطمه وارد می‌کند. دبیر کانون سراسری کامیون‌داران کشور گفت: این در حالی است که اینها فقط برای منافع خودشان این کار را انجام می‌دهند و ارتباطی به مباحث کارشناسی ندارد. آنها می‌خواهند بازار فروش بی‌کیفیت چینی را حفظ کنند و هر روز آن را گران‌تر بفروشند. کما اینکه کامیونی که در زمان ارز 30 هزار تومانی یک میلیارد و 800 میلیون تومان بوده امروز که نرخ ارز حدود 24 هزار تومان است قیمت همان کامیون به مرز 3 میلیارد تومان افزایش یافته است. کریمی با ابراز اینکه متاسفانه برخی از شعار سال استفاده ابزار می‌کنند، افزود: علی ‌رغم اینکه می‌دانند توان تولید یک پیچ کامیون را ندارند اسم خودشان را تولیدکننده گذاشته‌اند. مجموعه عوامل باعث شده تا روند نوسازی کامیون‌های فرسوده کند شود. وی با اشاره به نقد منتقدان از روند نوسازی ناوگان فرسوده باری، اظهار کرد: منتقدان متاسفانه دلالی در بخش دولتی و خصوصی ایجاد شده است و با این موضوع به‌شدت مخالفیم. در این راستا با وزارت صمت و سازمان راهداری درخواست کرده‌ایم تا دست دلال را از نوسازی کامیون‌های فرسوده کوتاه کند.

رونمایی از سامانه انطباق طرح‌های عمران شهری با حمل و نقل عمومی

سامانه ملی ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) با عنوان سامانه ساطح و همچنین ایین نامه طراحی معابر شهری با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد. به گزارش مهر، سامانه ملی ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران شهری بر اساس اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) با عنوان «سامانه ملی ساطح» و همچنین «آیین نامه طراحی معابر شهری» با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد. در این برنامه که با حضور نمایندگان سایر دستگاه‌ها، معاونان وزارت راه و شهرسازی، مدیران شهری، واحدهای استانی، مهندسان مشاور حوزه حمل و نقل و شهرسازی، متخصصان و علاقه‌مندان این حوزه، به صورت ترکیب حضوری و مجازی برگزار شد، دو دستاورد مهم حوزه توسعه شهری و حمل و نقل که توسط معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی حاصل شده بود، تبیین شد. رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD)، یکی از جدیدترین رویکردهایی است که در طرح‌های توسعه‌ای شهرها مورد ملاحظه جدی قرار می‌گیرد که در آن سعی می‌شود تا نحوه ارتباط حمل‌ونقل و کاربری زمین به نحوی تنظیم شود که از اثرات نامطلوب زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی حمل و نقل بر شهر کاسته شود.