در شهر
54 شهر بزرگ در انتظار امضای وزیر جدید
مدیرکل دفتر شوراهای شهر و روستای وزارت کشور با بیان اینکه ۵۴ شهر در کشور بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: باید حکم شهرداران این شهرها توسط وزیر کشور امضا شود و تاکنون حکمی امضا نشده است. صمیمی مدیرکل دفتر شوراهای شهر و روستای وزارت کشور در گفتوگو با فارس در خصوص امضای حکم شهرداران شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت (که باید توسط وزیر کشور امضا شود) گفت: ما ۵۴ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در کشور داریم و تاکنون حکمی برای هیچ کدام از شهرداران از سوی وزارت کشور امضا نشده است. وی در خصوص روند صدور حکم شهرداران گفت: بعد از اینکه شهردار توسط شورا انتخاب میشود در صورتی که شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد حکم باید توسط وزیر کشور امضا شود و در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر حکم توسط استاندار امضا خواهد شد. صمیمی بیان کرد: بعد از انتخاب شهردار ما استعلامهای لازم را از نهادهای نظارتی گرفته و طی مدت معین حکم شهردار امضا میشود. به گفته این مقام مسوول، حکم تمام شهرداران توسط وزیر کشور جدید امضا خواهد شد.
شناسایی۱۰۰ محله محروم در تهران
عضو شورای ششم شهر تهران اعلام کرد: در راستای برقراری عدالت اجتماعی تمام امکانات شهرداری تهران برای محرومیتزدایی از محلات کمبرخوردار بسیج خواهد شد. به گزارش ایلنا، ناصر امانی عضو شورای ششم شهر تهران در هفتاد و یکمین نشست طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار که در منطقه ۱۲ و محله هرندی انجام شد، با بیان اینکه مهمترین محور ما در شورای ششم بحث عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد است، گفت: در بحث عدالت اجتماعی اولویت جدیدمان توجه به مناطق محروم و کم برخوردار شهر تهران است. طبق برآوردی که انجام دادیم حدود ۷۰ تا ۱۰۰ محله کم برخوردار و محروم در شهر تهران وجود دارد. او ادامه داد: علی رغم اینکه در بیرون تبلیغ میشود که شهر تهران مرکز همه برخورداریها است و هیچ کمبود و نقصی ندارد اما واقعیت چیز دیگری میگوید. در شورای ششم موضوعی را تحت عنوان محرومگردی آماده خواهیم کرد و بنا داریم خودمان به عنوان اعضای شورای شهر در این صد محله حضور پیدا کرده، با مردم گفتوگو کنیم و مشکلاتشان که مربوط به حوزه اختیارات مدیریت شهری است را رصد و درصدد حل آنها بربیاییم. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به مناطق محروم یا فاصله بین شمال و جنوب تهران از منظرهای مختلف میتوان به موضوع نگاه کرد، گفت: فقر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، فقر در زیرساختها و عدم برخورداری از سرانه هفتگانه از جمله مصادیق محرومیت در مدیریت شهری هستند. وی اضافه کرد: مسوولیت بخشی از موضوعات مثل فقر در حوزه مسکن یا در حوزه زیرساختها متوجه مدیریت شهری است. تا دهه ۸۰ عمده توسعه پایتخت به سمت شمال تهران بوده و از دهه ۸۰ به بعد کم کم گرایشها و نگاهها به سمت جنوب تمایل پیدا کرده است؛ یعنی از سال ۱۳۴۰ که اولین طرح توسعه شهری در تهران اجرا شده تا دهه ۸۰ همه نگاهها به شمال تهران بوده و جنوب شهر نه به معنای جغرافیایی بلکه به معنای کم برخوردارها فراموش شده بودند. عضو شورای ششم شهر تهران با اشاره به اینکه از دهه ۸۰ کم کم نگاهها به سمت جنوب گرایش پیدا کرده است، گفت: در ۱۲ ساله مدیریت جهادی در شهر تهران، پرده از آنچه که در زیر شهر میگذشت مثل محله شهید هرندی، شوش و خاک سفید برداشته شد و مردم فهمیدند چه اتفاقی در شهر افتاده و ۴۰ سال این محلات فراموش شده بودند. وی گفت: بین ۷۰ تا ۱۰۰ محله کم برخوردار داریم که البته وضعیتشان مشابه هم نیست. این محلات از اولویتهای ما هستند و همه امکاناتی که در اختیار مدیریت شهری است را برای این کار بزرگ و اساسی به کار گرفته و با تمام توان در خدمت ستاد طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار هستیم. وی تاکید کرد: شهرداران مناطق حتما در این زمینه انجام وظیفه خواهند کرد و امیدواریم این کار در کل کشور آغاز شده و در تهران هم به نحو احسن انجام گیرد. طبق تجربههایی که داریم اقدامی که در تهران صورت گیرد برای سایر شهرها الگو شده و اگر در تهران خوب اجرا شود، حتما در سایر شهرها هم به خوبی اجرا خواهد شد و امیدواریم بتوانیم همراستا این کار را دنبال کنیم.
بسترهای فراوانی برای اشتغال در شهر وجود دارد
عضو شورای شهر تهران گفت: در حوزه شهری بسترهای فراوانی را برای اشتغال جوانان و زنان سرپرست خانوار داریم و باید این بسترها را آماده کرده و آنها را افزایش دهیم. نرگس معدنی پور، عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با ایلنا درباره ارتقای کیفیت زندگی زنان در شهر تهران به ویژه زنان سرپرست خانوار و کاهش آسیبهای اجتماعی مربوط به آنان در پایتخت، گفت: در حوزه آسیبهای اجتماعی سعی میکنیم در این دوره مدیریت شهری نسبت به پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهیم. او با بیان اینکه در حوزه آسیبهای اجتماعی سه موضوع را مد نظر قرار خواهیم داد، افزود: ابتدا بحث پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است. سپس بحث کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در مراحل بعدی قرار دارند.