دلیل اجرای رجیستری در مبادی ورودی چه بود؟
در پی انتشار اخبار حذف فرایند رجیستری تلفن همراه مسافری از مبادی ورودی کشور، حمید رضا دهقانینیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شفافسازی سوابق موضوع و ملاحظات فرایند ثبت مسافری گوشی تلفن همراه پرداخت وگفت: قبل از دیماه 99، ثبت مسافری بهصورت اینترنتی و بدون احراز حضوری مسافر در مبادی ورودی کشور انجام میشد که در نتیجه این موضوع، متخلفان با دسترسی به اطلاعات هویتی مسافران در شرکتهای حملونقل، آژانسهای مسافرتی یا دیگر بخشهای مرتبط همزمان با مسافرت مسافر با صدور سیمکارت به نام وی بدون اطلاع ایشان، گوشی قاچاق خود را ثبت و آن را تطهیر میکردند.
وی افزود: این موضوع سبب ورود سیل انبوهی از شکایتها به مراجع قضایی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاههای درگیر در طرح شده بود تا جاییکه اعتراض دادستانی کل کشور را نیز در پی داشت. وی گفت: در نتیجه دادستان کل کشور طی مکاتبهای در تاریخ 13/7/98 با وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی، ضمن صدور دستور اصلاح رویه موجود مسافری، اظهار کالا در مبادی و ثبت پس از احراز هویت دقیق مسافر، طی تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی را مطالبه کرد. دهقانی نیا افزود: از همان زمان، این ستاد پیگیری موضوع را آغاز کرد و با توجه به پیچیدگیهای اجرا، در نهایت فرایند ثبت گوشی مسافری برای اتباع غیر ایرانی از تاریخ 13/3/99 و برای اتباع ایرانی از تاریخ 1/10/99 منوط به احراز حضوری مسافر و اظهار کالا در مبادی ورودی کشور شد. وی اظهار داشت: در نتیجه این اقدام، ضمن صیانت از حقوق مسافر برای ثبت گوشی همراه خود، از سوءاستفاده از رویه مسافری برای تطهیر کالای قاچاق جلوگیری شد. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: در حال حاضر، مسافر پس از احراز هویت و اظهار کالا در مبادی ورودی کشور، یک ماه فرصت دارد تا از طریق درگاه اینترنتی گمرک نسبت به پرداخت حقوق ورودی اقدام کند.