جدال بر سر شیوه توسعه مترو

۱۴۰۰/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۹۷

در حالی که عضو شورای ششم شهر تهران، جبران کسری ناوگان را مقدم بر ایجاد خطوط جدید مترو در این دوره عنوان کرده است، اما مدیرعامل مترو ساخت خطوط را از تعهدات قانونی شهرداری می‌داند. به گزارش مهر، بیش از ۵ سال است که هشدارهایی نسبت به وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی تهران از سوی مسوولان و کارشناسان شنیده می‌شود. محسن هاشمی رییس شورای پنجم شهر تهران در واپسین روزهای حضورش با اشاره به وضعیت نگران‌کننده حمل و نقل عمومی در تهران گفته بود که هر سه خط مترویی که در سال‌های اخیر افتتاح شده هنوز به اندازه نیاز واگن و تجهیزات آن تأمین نشده است و این خطوط تجهیزات سایر خطوط را استفاده می‌کنند و طبیعی است این مشکلات، موجب کمبود تجهیزات، افزایش استهلاک، عدم اورهال و تعمیرات اساسی به موقع در تجهیزات می‌شود. وضعیت بحرانی حمل و نقل عمومی به اذعان جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای ششم هم دور از انتظار نیست به همین دلیل وی در گفت‌وگوی اخیرش با مهر، گفت: ایجاد خط جدید مترو در این دوره اولویت نخواهد داشت و جبران کسری ناوگان مترو از اهمیت بیشتری برخوردار است. وی افزود: تا زمانی که اورهال قطارها تمام نشود، به سمت ایجاد خط جدید نمی‌رویم. چون بخشی از ناوگان مترو به دلیل کمبود قطعه از خدمت رسانی خارج شده است، باید بتوانیم آنها را به شبکه خدمت رسانی بازگردانیم. رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: تأمین یک‌هزار دستگاه واگن جدید مترو و تکمیل ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ مترو در ناوگان ریلی پایتخت، اصلی‌ترین محورهای مورد تاکید شورای ششم هستند.

     امام: توسعه مترو برنامه‌ ابلاغ شده است

علی امام، مدیرعامل شرکت مترو در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه از ۴ سال گذشته شرکت مترو اولویت اولش را توسعه خطوط ۶ و ۷ قرار داده و بدین‌ترتیب خط ۶ با ۳۳ کیلومتر و ۲۷ ایستگاه افتتاح شده و از مسافت کلی این دو خط، حدود ۱۶ کیلومتر باقی مانده است، گفت: از خط ۶، ۱۹ ایستگاه و از خط ۷، ۶ ایستگاه باقیمانده است که با رقمی حدود ۱۲ هزار میلیارد تکمیل می‌شود. وی با اشاره به اینکه ساخت خطوط و توسعه مترو از برنامه‌های ابلاغ شده طرح جامع ریلی شهر تهران است و بر طبق آن تا خرداد ۹۹ پیش بینی شده بود که ۴ خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ با طول ۱۵۰ کیلومتر تا سال ۱۴۲۰ تکمیل و به بهره‌برداری برسد، اظهار داشت: مطالعات این خطوط شروع شده و مطالعات ۲ خط به مراحل پایانی رسیده است.

     اجرای ۱۴ کیلومتر از خط ۱۰ مترو تا پایان ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه شروع به ساخت بخش‌هایی از خط ۱۰ از ابتدای فروردین عملیاتی شده است، ابراز داشت: اجرای ۱۴ کیلومتر از این خط از منطقه ۲۲ تا میدان کتاب در منطقه ۲ که مناطق ۲، ۵ و ۲۲ را پوشش می‌دهد قرار شده تا پایان ۱۴۰۰ تکمیل شود. وی با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر مترو به همراه ناوگان آن چیزی حدود ۱,۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد، گفت: البته این حجم از پول باید به تدریج با توجه به وضعیت منابع تأمین شود.

     امام: هزینه حدود ۳۰ میلیاردی اورهال هر قطار مترو

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه حدود ۶۰ رام قطار مترو تهران نیازمند اورهال است که برای اورهال کردن هر کدام از آنها به چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان نیاز است. گفت: واگن‌سازی تهران می‌تواند قطعات این قطارها را تأمین کند. در اواخر سال ۹۷ قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از طریق دریافت تسهیلات مالی خارجی بین وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و کنسرسیوم چینی - ایرانی (واگن‌سازی تهران و سی‌آر‌سی‌ چین با راهبری شرکت نورینکو) منعقد شد که جاری‌سازی قرارداد منوط به تأمین سهم ۱۵ درصدی دولت به عنوان پیش‌پرداخت فعال‌سازی فاینانس تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن شد که هنوز محقق نشده و در زمره دیون دولت به شهرداری تهران تلقی می‌شود. امام با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز در حوزه مترو تأمین واگن است با اشاره به عدم تأمین این نیاز در دولت‌های پیشین پرداخت و گفت: نمونه عدم پرداختن به این وظیفه از سوی دولت بی‌سرانجام ماندن وضعیت قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن مترو در دولت گذشته بود که نیاز به فاینانس باز شدن ال سی دارد ضمن اینکه باید ۱۵ درصد هزینه‌های آن را ایران تأمین کند. وی با بیان اینکه نامه‌نگاری‌هایی در این زمینه شده است، افزود: از دولت سیزدهم می‌خواهیم این مشکل را حل کند.