ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۴۰۷

ماجرای جابه‌جایی زائران اربعین با هواپیمای نظامی

سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که در فیلم منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص هواپیمای ایلیوشین و جابه‌جایی زوار اربعین، پرواز صورت گرفته غیر تجاری بوده و مسافران آن مردم عادی نبوده‌اند. به گزارش ایسنا، این سازمان طی اطلاعیه‌ای اظهار کرد: نیروهای مسلح برای نیازهای پشتیبانی خود هواپیماهای متعددی دارند و پروازهای پشتیبانی به صورت مستمر برای جابه‌جایی افراد و بار در قالب غیر تجاری کشور و ضرورتهای عملیاتی برقرار می‌کنند. با توجه به جابه‌جایی حجم قابل توجهی بار و نیروی انسانی برای ارایه خدمات در مراسم اربعین توسط دستگاه‌های مرتبط، توان پشتیبانی بخش نظامی کشور در خدمت این نیاز قرار داده شده و برخی امکانات و نیروهای مورد نیاز برای خدمات رسانی به زوار اربعین با مساعدت نیروهای نظامی جابه‌جا می‌شوند.طبق اطلاعات کسب شده توسط این سازمان، این پروازها غیرتجاری است، به این معنی که بلیت فروشی انجام نمی‌شود و مردم عادی با این هواپیماها جابه‌جا نمی‌شوند، بلکه دستگاه‌های اجرایی بنا به ضرورت خود، نیروها و بارهای مورد نیاز را از این طریق به عراق اعزام می‌کنند.البته این پروازها نیز تابع مقررات ایمنی نظامی است و تمامی افراد نیز از نظر مقررات ورود به کشور عراق موظف به رعایت دستورالعمل‌ها از جمله دریافت ویزا، تزریق واکسن و تست منفی کرونا قبل از ورود به عراق هستند.

ضرورت استفاده از اراضی ادارات برای ساخت یک میلیون مسکن

فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده از ظرفیت اراضی در اختیار دستگاه‌های اجرایی در تحقق قانون جهش تولید امری ضروری است که باید مورد توجه تمام دستگاه‌ها باشد. صادق مالواجرد بیان کرد: با توجه به اینکه مطالعات اجرای برنامه‌های جهش تولید مسکن در حوزه‌های تخصصی برنامه‌ریزی توسعه شهری انجام می‌شود لازم است توجه به زیرساخت‌های موجود در داخل حریم شهرها در اولویت باشد.وی با بیان اینکه توسعه شهری نباید در افزایش وسعت شهرها خلاصه کرد، افزود: علاوه بر شناسایی زمین‌های مستعد توسعه شهری و فراهم‌سازی مقدمات الحاق آنها به محدوده شهری باید به دنبال اثربخشی طرح‌های جامع در پاسخگویی به نیازها و ضرورت‌های توسعه شهری در آینده بود.معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه آذربایجان‌غربی در تحصیل ٢٢ هزار هکتار اراضی ملی و دولتی در داخل حریم شهرها، قدم بزرگی برداشته است، گفت: اراضی مورد نیاز برای تولید و عرضه مسکن همراه با برنامه‌ریزی خدمات عمومی و پشتیبان ساماندهی شود و مسیر توسعه این فضاهای جدید درست ترسیم شود.صادق مالواجرد اظهار کرد: ساختار و رئوس مطالعات و بررسی‌های لازم برای تهیه طرح جامع توسعه شهری باید مساله‌محور، مشارکتی بودن و اتکا بر ظرفیت‌ها و منابع هر شهر تهیه و تصویب شود.

برخورد سلیقه‌ای با محدودیت‌های کرونایی

در حالی که مسافران برخی شرکت‌های هواپیمایی از اجرای سلیقه‌ای مصوبات مربوط به مقابله با کرونا در برخی پروازها شکایت دارند، مسوولان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده‌اند که موضوع رسیدگی تخلفات این شرکتها به‌طور جدی رسیدگی می‌شود و با متخلفان قاطعانه برخورد خواهند کرد. به گزارش ایرنا، یکی از مهم‌ترین موضوعات در این زمینه، مساله محدودیت مسافرگیری ۶۰ درصدی در پروازها به منظور پیشگیری از شیوع کرونا است. این موضوع، از ماه‌ها پیش در ایران و دیگر کشورها به اجرا درآمده است اما با گذشت زمان، افزایش واکسیناسیون و برخی تمهیدات به عمل آمده، شرکتهای هوایی می‌گویند که این الزام اکنون در بسیاری از پروازهای خارجی رعایت نمی‌شود و به همین دلیل، دیگر دلیلی ندارد ۴۰ درصد ظرفیت هواپیماها در کشور به بهانه نگرانی از شیوع کرونا بلااستفاده بماند، به ویژه آنکه به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه امریکا، ناوگان هوایی کشور با محدودیت‌های جدی روبرو است.عدم رعایت محدودیت‌های کرونایی از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی در حالی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی همچنان حامی اجرای مصوبه ۶۰ درصدی مسافرگیری در پروازها با هدف رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. در این میان، سازمان هواپیمایی کشوری نیز تاکنون هیچ ابلاغی از پایان اجرای این مصوبه به شرکت‌های هواپیمایی نداشته است.در چنین شرایطی، پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که روند مقابله با تخلفات ایرلاین‌ها در موضوع عدم رعایت پروتکل‌های کرونایی و به ویژه عدم رعایت مصوبه ۶۰ درصدی مسافرگیری در دو هفته اخیر، افزایش یافته و قرار است این موضوع به صورت ویژه در وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گیرد.یکی از مهم‌ترین موضوع این نشست، بررسی ادامه اعمال محدودیت‌هایی کرونایی از سوی شرکت‌های هواپیمایی یا بازنگری در آن است.بر اساس مصوبات فعلی، ایرلاین‌ها موظف هستند با فروش ۶۰ درصد ظرفیت یک هواپیما از انتقال ویروس کرونا در داخل پروازها جلوگیری کنند؛ چرا که احتمال ناقل بودن مسافر و سوار شدن مسافر مبتلا به کرونا در پروازها وجود دارد وهر چه تعداد مسافر کمتری داخل هواپیما باشد ایمنی بالاتر است.