ایرانشهر
اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی در 1401؟
رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره آخرین وضعیت اجرای لایحه اجرای احکام بودجه ۱۴۰۰ از جمله مالیات بر خانهها و ماشینهای لوکس توضیحاتی ارایه کرد. زارع در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: با وجودی که در زمان استقرار دولت قبلی بیشتر آیین نامههای اجرایی احکام بودجه ۱۴۰۰ نوشته شده بود، اما برخی از آنها همچون مالیات بر خانهها و ماشینهای لوکس اجرایی نشده و درآمد دولت از محل اخذ مالیات صفر است. دلیل هم فراهم نشدن زیرساختها است بهطوری که دولت نمیداند که چطور میتواند مالیات اخذ کند. وی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه اخیرا جلسهای با رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد و در این جلسه از سازمان برنامه و بودجه خواست که در راستای جبران کسری بودجه و اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ زیرساختهای لازم جهت اجرای احکام بودجه همچون مالیات از خانهها و ماشینهای لوکس را عملیاتی و پیادهسازی کند که به نظر میرسد اجرای برخی از تبصرهها موکول به سال ۱۴۰۱ خواهد شد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ۱۴۰۰ در پایان اظهار کرد: علاوه بر این موضوع عملکرد بودجه ۱۴۰۰ را تاکنون میتوان بر روی فروش اوراق مالی ارزیابی کرد. به عبارت دقیقتر به طرحهای عمرانی کمتر توجه شده که این رویکرد نمیتواند اهدافی همچون ایجاد اشتغال را محقق کند؛ لذا ما از دولت خواستهایم که در اسرع وقت زیرساختها برای اجرای بودجه را فراهم کرده تا شاهد اجرای دقیق آن باشیم.
آذربایجان، هزینه تجارت ایران و ارمنستان را بالا برد
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان حملونقل جادهای اظهار کرد: آذربایجان طبق ادعایی که دارد تشکیلات و نیروهای کنترلی را در مسیر کامیونهای عبوری از خاک خود به کشور ارمنستان مستقر و برای ناوگان عبوری عوارض و حق ورودی اعمال کرده است. طبیعتا این نابسامانیهای به وجود آمده در منطقه، منجر به افزایش هزینه تجار شده به همین دلیل با ایجاد شرایط جدید طبیعی است که تجار هم با ملاحظات مورد نظر خود کار کنند تا شرایط تعیین تکلیف شود. مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفتوگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت مرز ایران و آذربایجان اظهار کرد: در حال حاضر صفی از کامیونها پشت مرز آذربایجان یا در ادامه مسیر وجود ندارد. مسیر نوردوز به ایروان 400 کیلومتر است که آذربایجان در حال حاضر مدعی است که 16 کیلومتر آن در خاک این کشور واقع شده و به همین دلیل برای به این بخش از مسیر باید از آذربایجان اجازه ورود گرفته و با نظر این کشور تردد انجام شود. این مقام مسوول افزود: آذربایجان طبق ادعایی که دارد تشکیلات و نیروهای کنترلی را در این مسیر مستقر و برای ناوگان عبوری از این مسیر عوارض و حق ورودی اعمال کرده است. طبیعتا این نابسامانیها به وجود آمده در منطقه، منجر به افزایش هزینه تجار شده به همین دلیل با ایجاد شرایط جدید طبیعی است که تجار هم با ملاحضات مورد نظر خود کار کنند تا شرایط تعیین تکلیف شود. هدایتی با بیان اینکه تردد در این مسیر در حال حاضر جریان دارد و صفی ایجاد نشده، گفت: همانطور که با روی کار آمدن طالبان و تحولاتی سیاسی که رخ داد و وضعیت مرزهای دو کشور تجار ایران و افغانستان در آن بازه زمانی با ملاحظه کار میکردند در حال حاضر هم با شرایط مرزی ایران - آذربایجان - ارمنستان و افزایش قیمتها، تا مشخص شدن شرایط و ثبات وضعیت تجار با ملاحظه کار میکنند. او همچنین با اشاره به برگزاری مانور نظامی آذربایجان و ترکیه در مرز و اثر آن در تردد کامیونها ایرانی گفت: مانورهای نظامی در همه جای دنیا و در جغرافیای مختلفی انجام میشود و این مانوری که برگزار شد هیچ تاثیری در تردد کامیونهای ایرانی نداشت و همانطور که گفته شد با صف کامیونها مواجه نیسیتم.