سی‌ان‌ان صفحه فیس‌بوکش را در استرالیا از دسترس خارج کرد

۱۴۰۰/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۲۶

سی‌ان‌ان از دسترسی استرالیایی‌ها به صفحه فیس‌بوکش جلوگیری کرد. این اقدام پس از حکم دادگاهی در استرالیا انجام گرفت که براساس آن ناشران مسوول توهین افترا در بخش نظرات عمومی هستند. سی‌ان‌ان ابتدا سعی کرد تا بخش نظرات صفحه‌اش در فیس‌بوک را در استرالیا غیرفعال کند اما فیس‌بوک چنین کاری انجام نداد. به گزارش پیوست، این اقدام باعث شد تا CNN، شبکه خبری تحت مالکیت شرکت AT&T، به اولین سازمان خبری بزرگی تبدیل شود که پس از رای دادگاه مبنی بر مسوولیت قانونی درگاه‌های خبری برای نظرات زیر پست‌ها، فعالیت فیس‌بوکی خود را در استرالیا متوقف کرد. براساس حکم دادگاه حتی اگر مقاله خودش حاوی توهین و افترا نباشد بازهم سازمان خبری در برابر نظرات مسوول است. این حکم هدف سیلی از انتقادات قرار گرفته است و وکلا معتقدند استرالیا از تغییرات تکنولوژی عقب مانده و برای تایید ادعای خود به قوانین امریکا و انگلستان اشاره دارند که ناشران را در برابر هرگونه مسوولیتی در قبال بخش نظرات محافظت می‌کند. این وکلا می‌گویند استرالیا در حال حاضر در حال بررسی قوانین مربوط به توهین و افترا است اما سازمان‌های خبری جهان به ویژه آنهایی که بدون مخاطبان استرالیایی در فیس‌بوک هم به سادگی به کار خود ادامه می‌دهند احتمالا دنباله‌‌رو CNN می‌شوند. مایکل بردلی، شریک مدیریت شرکت حقوقی مارکو لایرز، می‌گوید: «این اولین و تنها اولین قطعه دومینو است.» این حکم برای رسانه‌های استرالیا هم مشکل‌ساز است و روابط آنها را با فیس‌بوک پیچیده می‌کند. در حالی که قانون جدیدی شبکه‌های اجتماعی را مجبور به پرداخت هزینه برای محتوای خبری می‌کرد و به تازگی باعث کسب در آمد این شرکت‌ها از محتوای شبکه اجتماعی شده بود. امروز چهارشنبه هنگام ورود به صفحه اصلی CNN در فیس‌بوک، کاربران استرالیایی با یک پیغام خطا مواجه شدند. این سازمان خبری امریکایی می‌گوید که فیس‌بوک از غیرفعال کردن بخش نظرات در صفحه فیس‌بوک آنها امتناع کرده است. سخنگوی CNN در بیانیه‌ای گفت: «متاسفانه فیس‌بوک بازهم نتوانست سلامت پلتفرم خود را به عنوان مکانی برای اخبار معتبر و مکالمه سازنده درمورد حوادث فعلی تضمین کند.» یک سخنگوی فیس‌بوک گفت که تصمیم اخیر دادگاه نشان داد که قوانین توهین و افترای استرالیا نیاز به تغییر دارد و این شرکت منتظر «شفافیت و اطمینان بیشتر در این زمینه است.» او افزود: «با اینکه ارایه رهنمودهای حقوق به CNN وظیفه ما نیست، ما اطلاعات مربوط به تازه‌ترین ابزاری که به مدیریت نظرات از سوی ناشران کمک می‌کند را در اختیار آنها گذاشتیم.» همانند بیشتر کشور‌های جهان، در استرالیا هم شبکه اجتماعی کانال اصلی توزیع محتوا محسوب می‌شود و حدود دو سوم از جمعیت ۲۵ میلیونی این کشور در فیس‌بوک فعال هستند. براساس مطالعه‌ای که دانشگاه کانبرا در ابتدای سال ۲۰۲۱ انجام داد، حدود یک سوم از استرالیایی‌ها می‌گویند که از فیس‌بوک به عنوان منبع خبری استفاده می‌کنند. به تازگی شکایت‌ها در زمینه توهین و افترا به‌شدت افزایش یافته است و وکلای ارشد ایالتی و فدرال در حال بررسی این قوانین هستند و تناسب آن را با عصر اینترنت بررسی می‌کنند. باید مشخص شود که آیا این قوانین اصل آسیب به فرد را مد نظر قرار می‌دهند یا خیر. یک گروه صنعتی که فیس‌بوک را نمایندگی می‌کند در ماه می‌اعلام کرد مسوولیت توهین و افترا باید برگردن «منابع» باشد زیرا نظارت و حذف محتوای توهین آمیز برای آنها ساده‌تر است. مارک اسپیک‌من، دادستان ارشد ایالات ولز جنوبی که در حال بررسی این قوانین است می‌گوید اولویت ما پاسخ به این سوال است «چه کسی در فضای آنلاین باید مسوولیت را به گردن گیرد؟» او در ایمیلی گفت: «برای ایجاد تعادل در آزادی بیان و حق افراد برای محافظت از اعتبارشان باید یک اصلاحات متعادل انجام گیرد.» مت کالینز، وکیل ارشدی که در زمینه توهین و افترا فعالیت می‌کند می‌گوید تصمیم سی‌ان‌ان نشان می‌دهد قانون استرالیا باید با قانون امریکا و بریتانیا هم‌راستا شود.